Simulering och analys av diverse antenner.

Ett sista ryck för den terminerade longwiren...

I simulatorn provde jag att placera två motstånd på 500ohm vardera, ett på 5,25m och ett på 2,73m in från trådens öppna ände.

Detta resulterade i att jag fick förbättrad F/B och ungefär samma gainförlust på alla högre frekvenser, 14, 18, 21, 24, och 28MHz.

/Micke
 
Last edited:
Jag har inte tänkt igenom helt och hållet vad som krävs för att styra ett relä ett par hundra meter bort på en tvåledare, och samtidigt mata båda trådarna parallellt för hf. Det borde väl gå?
 
Fortsatte analysen av longwiren.

I stället för flera motstånd på rad fungerar det även med flera 1/4-vågselement efter motståndet.

Longwire_current_w_R_multiple tail.jpg

/Micke
 
Nu till nästa antenn som blir en Quad.
Stig, SM0CTK, skickade över ett utdrag ur en gammal QTC-1980.
Här beskriver man Quadens förstärkning (huu! det heter inte förstärkning utan vinst) i jämförelse med 1/2-vågs dipolen.

Enligt författaren så är det bättre gain i en rektangulär quad med förhållandet 1:3 än det är i en vanlig kvadratisk quad.

Jag har nu simulerat två olika två-elements quadantenner baserade på dessa två olika former.
För att nu komma vidare med detta behöver jag lite input från er övriga.

Vad är lämpligt avstånd mellan radiator och reflektor?
Kommer detta avstånd att vara optimalt i båda fallen 1:3 och 1:1 formfaktor?

Resultaten pekar på att 1:3-varianten vinner i gain men förlorar i F/B.
Med rätt avstånd mellan elementen kan ju detta förmodligen optimeras.

...mer i morgon.
73 de SM0GLD
 
Last edited:
GLD,
du kan ju ta en titt på vad DK7ZB (mycket kunnig) säger om rektangulära loopelement, se The DK7ZB Oblong och
DK7ZB-Extended-Oblong samt hans quadkonstruktioner. Intressant! (DK7ZB-s Oblong har också en släktskap med den japanska Hentenna)

Det är bra att du tar upp det här ämnet - många tror ju att ett helvågs loopelement skall vara cirkelformat för att ge bästa vinst, men det är en gammal envis myt. Loopar fungerar inte som fiskhåvar! Cirkelformen är bäst bara för små loopar med omkrets ca < 0.1 våglängd, där strömmen kan anses vara tämligen konstant runt loopen (t.ex. magnetloopar).

73&DX JanneG
 
Fortsatte analysen av longwiren.

I stället för flera motstånd på rad fungerar det även med flera 1/4-vågselement efter motståndet.

View attachment 643

/Micke

Hej igen!

Vilka värden fick du på mitt tips? Sämre eller bättre när du nyttjde
motstånden?
Testade du även med en konka efter motståndet?

sm0ctk stig
 
Stig,
Vi kan jämföra några frekvenser men inte alla.
Programmet kan i vissa fall få problem med flera paralella element så jag måste simulera varje 1/4-våg för sig därefter hela "svansen" för att vara säker på resultaten.

Vilka frekvenser är du intresserad utav?
Jag väljer 14MHz, 21MHz och 28MHz.
um= utan motstånd.
mm= med motstånd.
0,25= 1/4-vågsvans.

/Micke
 
Last edited:
Här kommer resultatet från Quadsimuleringen.
Endast ett element d.v.s radiator i denna simulering.
Båda antennerna är simulerade vid 21,2MHz.
Höjd över mark är 1lambda = 14m.

quad_sq_vswr.jpg
Kvadratisk Quad ca 120ohm .
Lågt VSWR över hela bandet.

quad_sq_current.jpg
Strömfördelning för kvadratisk quad.

quad_rect_vswr.jpg
Rektangulär quad ca 25ohm.
smalbandig jämförd med kvadratisk quad.

quad_rect_current.jpg
Strömfördelningen för rektangulär quad.

/Micke
 
Här ser vi skillnaden i förstärkning mellan de båda antennerna.

quad_sq_azi.jpg
Kvadratisk quad 8,81dBi.

quad_rect_azi.jpg
Rektangulär quad 10,09dBi.

Skillnad i förstärkning enligt min simulering är 1,28dB.
Enligt artikeln i QTC så var skillnaden 1,39dB, teoretiskt maxskillnad.

Alltså, Quad med förhållandet 1:3 vinner vilket skulle bevisas.

Jag har även simulerat 2-elementsvarianter av båda antennerna.
Det som slog mig var att F/B ändrade sig mycket över bandet och värst var det för 1:3-rektangel-quaden.
Anpassningen mot 50ohm är kraftigt beroende av avståndet till reflektorn och reflektorns storlek.
Genom att göra reflektorn lite större än radiatorn så kan VSWR över bandet förbättras.
Tyvärr krävs det många iterrationer för att kunna presentera en "perfekt" anpassad antenn.

/Micke
 
En triangelformad, delta-loop, fungerar också.

quad_delta_vswr.jpg
Lågt VSWR över hela bandet, impedans ca 120ohm.

quad_delta_current.jpg
Strömfördelning.

quad_delta_azi.jpg
Strålningsdiagram för delta-loop.
Gain: 7,94dBi.

/:)GLD
 
Stig,
Vi kan jämföra några frekvenser men inte alla.
Programmet kan i vissa fall få problem med flera paralella element så jag måste simulera varje 1/4-våg för sig därefter hela "svansen" för att vara säker på resultaten.

Vilka frekvenser är du intresserad utav?
Jag väljer 14MHz, 21MHz och 28MHz.
um= utan motstånd.
mm= med motstånd.
0,25= 1/4-vågsvans.

/Micke

Longwire igen...

Jag fortsätter med resultaten för 14MHz

Longwire_azimuth_no_R_14Mc.jpg
um
Longwire_azimuth_w_R_14Mc.jpg
mm
Longwire_azi_w_R_tail_14Mc.jpg
1/4-våg

/Micke
 
Last edited:
Jag vill "puffa" lite för W.L Cebik's (Introduction) webbplats utifall någon skulle ha missat den.

W.L Cebik (SK) var en auktoritet inom området antennsimuleringar, och hans arbete är verkligen läsvärt om man gillar ämnet. Tidigare var webbplatsen helt öppen, men efter hans bortgång då antenneX tog över driften krävs att man har ett (kostnadsfritt) konto.

/Arne
 
Jag vill "puffa" lite för W.L Cebik's (Introduction) webbplats utifall någon skulle ha missat den.

W.L Cebik (SK) var en auktoritet inom området antennsimuleringar, och hans arbete är verkligen läsvärt om man gillar ämnet. Tidigare var webbplatsen helt öppen, men efter hans bortgång då antenneX tog över driften krävs att man har ett (kostnadsfritt) konto.

/Arne

Ska genast regga mig!

/Micke
 
Den som registrerar sig på Cebik har massor av intressant antennläsning framför sig. En av de, iofs kanske mindre intressanta, är en variant av en Bobtail curtain, där mittbenen har ersatts av en högohmig stege. Det gör att man, med samma utrymme som för en vanlig 80-metersdipol får en DX-antenn för 40m och möjlighet att köra alla andra band. Kul att den där gamla godingen ligger kvar! ;-)
http://www.cebik.com/content/a10/scv/bc40ab.html
73 de SM5DXV SA5A Sture
 
Ja där fanns minsann en hel del intressant att läsa.
Synd bara att alla simuleringsmodellerna kostar pengar.

/Micke
 
Back
Top