SK1BL auktion den 4 augusti

SM1TDE

Well-Known Member
Gotlands Radioamatörklubb SK1BL avhåller vår traditionella årliga kvalitetsauktion den 4 augusti i klubbstugan i Ala, visning från 1300 svt, auktionen börjar kl. 1400.

Välkomna!

Vi har ett stort antal objekt att erbjuda, bl.a. en komplett Deccasändare ombyggd för 2200 metersbandet samt nedanstående:

1. Luxor 3079 receiver
2. Grammofon Luxor 13093611/2
3. Luxor kassettdeck 1209282/2
4. Högtalare 2 st
5. Yaesu FT225RD med mikrofon (2m allmode)
6. Radiolåda #1 med transistormottagare
Radiola FM4
Luxor D4860
Stellaradio 1220
Mark Prelude W94205
7. Tonfunk Violetta W285KL3D
8. Saba RCP683PLL (bergsprängare)
9. Thomson VHS VP2601 (video)
10. Dantax DVD915
11. Drake TR7 transceiver med nätagg, högtalare MS7, fläkt FA7, originalmik, manual.
12. Sony microteve 5-202E
13. Hörlurar Japan AH-27 (8 ohm)
14. Mottagare GE403 (MT600)
15. Mottagare HRO-sixty med originalhögtalare, nio bandpackar. Mycket fint skick!
16. Rör, många i originalkartonger (två lådor).
17. Lampor i låda, 220V, 110V, 12V, mm.
18. Sortimentsrack, 40 lådor, med kondingar och motstånd.
19. Radiolåda #2
Kristallrig för 2m FM
Frekvensnormal för 1.7 MHz
Gripdippa
Isolationsmätare
Variatormotstånd
220V-filter
Mik 2 pol.
Mik Yaesu
Bilradio FM-bandet
25 kV-konding
Bakelittelefon
Saba klockradio
Luxor klockradio (radion OK, klockan QRT)
20. Fyndlåda #1
Lödstation likn. Weller
Bearcat scanner
Agacom testinstrument
Låda med skruv, mm.
21. Fyndlåda #2
Simpson voltmeter
Glödritare modell QRO
Nordmende signalgenerator för färgteve
Handapparat för 27 MHz
Motorola handapparat ombyggd för 70cm
22. Fyndlåda #3
Marion multiranger
Instrument för 260V/500mA (mycket stora mätare)
25A mätare
Hel låda tändstickor från Tele-Radio
Loggbok Icom
Kopplingstråd
Luxor rörsats till teve?
Div. småprylar
23. Radiolåda #3
Yaesu FT-207R (handapparat för 2m)
Cardiometer
MFJ-948 ATU med manual
Kristallmottagare
Kopplingstråd
6V-relä
Vinkelmätare
Kabelhållare
24. Låda med
Agacom batterieliminator
SRA TFM signalgenerator
25. Fyndlåda #4
Triplet signalgenerator
Mascot nätagg
AGA 455 kHz oscillator
Transistorprovare
30 kV mätprobe
75 ohm tevekoax 10m
26. Fyndlåda #5
Heathkit AG10 signalgenerator
Heathkit Capitester
Kemikalier för lödning
Handmikrofon
Philips väggstereo CD
27. BC-221-T (precision heterodyne frequency meter)
28. Labbkraftaggregat
29. Labbkraftaggregat? Philips PP6000
30. Fyndlåda #6
Eico voltmeter
Högtalare i pappkartong
Simpson midgettester
Gunset converter för bilradio till HF
Avmagnetiserare
Transistortestare (2 st)
Dioder
SWR-mätare
Multinminor (2 st, en i läderetui)
Feldiagnossystem
Isolatorer
Tändstickor från Tele-Radio
Testkablar
Lödtenn
Väckur
Antennverstärker (2 st)
Pick-up stereo
31. Kenwood TS430
32. Icom IC490 E (allmode 70cm)
33. Svebry bordskragg
34. ATU KWM 107
35. Yaesu FT-207R (traskesnakker 2m)
36. Transverter 28/432 MHz
37. NTI signalgenerator 412
38. Kamoden analog multitester
39. Thermaline konstlast
40. 2 st telegrafnycklar
41. K2RIW PA för 432 MHz med 4 st 4CX250B (ej färdigbyggt)

Bilder på några av auktionsobjekten:

HRO-60-225x300.jpg
HRO-sixty med nio bandpackar och högtalare
Drake-TR-7-med-tillbehor-225x300.jpg
Drake TR-7
Blandade-ror-300x225.jpg
Blandade rör
Fyndlada-1-300x225.jpg
Fyndlåda #1
Fyndlada-2-300x225.jpg
Fyndlåda #2
Fyndlada-3-225x300.jpg
Fyndlåda #3
Fyndlada-4-225x300.jpg
Fyndlåda #4
Fyndlada-5-225x300.jpg
Fyndlåda #5
Fyndlada-6-225x300.jpg
Fyndlåda #6
Radiolada-1-300x225.jpg
Radiolåda #1
Radiolada-2-300x225.jpg
Radiolåda #2
Radiolada-3-225x300.jpg
Radiolåda #3
 
Mycket roliga grejor, gäller bara att hitta köpare
som vet vad det är.

"Fyndlådor" får mig att tänka dels på ETA-auktionerna, där
de mest aparta föremål med ofta perifer elektronikanknytning
kunde återfinnas, och dels på bland de första stand-up comedy inslagen
jag hörde med "Babben" Larsson, som berättade om sin studietid i Gävle, där hon ibland frekventerade ett diskotek med inte alltför gott rykte som på hennes breda gotländska gick under namnet "Fyndlåden" :)
 
Listan fortsätter...
42. Parvalux kraftig motor, ett varv/minut
43. Matsunaga slide regulator 0-250V
44. Grid dip meter James Millen Co
45. Icom IC 290E (2m allmode)
 
gick under namnet "Fyndlåden" :)
Jag har hört "Jurassic park" om liknande ställen...

Och under avdelningen "konstiga engelska uttryck" har vi slide regulator (pos 43 på listan). Om det inte vore för att jag sett det skrivet på en vridtransformator hade jag aldrig listat ut vad det var för något. :)
 
En närmare titt på HRO-60R bilden visar en relik med Televerkets inventariemärkning från Televerkets krigstelegrafnät.

Det köptes pallvis med HRO-60R hos Johan Lagercrantz under Kalla Kriget.
 
Last edited:
En närmare titt på HRO-60R bilden visar en relik med Televerkets inventariemärkning från Televerkets krigstelegrafnät.

Det köptes pallvis med HRO-60R hos Johan Lagercrantz under Kalla Kriget.
Radion ser mer eller mindre oanvänd ut. Vi har nio bandpackar från 40 kHz och uppåt samt originalhögtalare. Enligt förra ägarens änka så är radion mycket ovanlig idag? Vad kan den vara värd?
 
SM0AOM: vad är detta för pjäs, något ihop med en BC-348 kanske? "BC-221-J precision heterodyne frequency meter".
1720006784940.jpeg
 
Jag har hört "Jurassic park" om liknande ställen...

Och under avdelningen "konstiga engelska uttryck" har vi slide regulator (pos 43 på listan). Om det inte vore för att jag sett det skrivet på en vridtransformator hade jag aldrig listat ut vad det var för något. :)
Använde den engelska benämningen för vridtrafo för utgick från att ni inte skulle förstå vad det handlade om ifall jag skrev på gotländska.
 
Det är svårt att värdera "boatanchors", eftersom det
är så få som begriper sig på dem och lika få som efterfrågar dem.

En fin HRO-60R går numera i bästa fall för 1000 kr, men lika ofta får man skänka bort dem.

BC-221 tillhörde SCR-299 och liknande radiostationer.
En flygburen variant, TS-164/U, var skräddarsydd för att arbeta i hop med
BC-348 och BC-375 på äldre bombflygplan.

En fin sådan kanske 200 kr. Är ovanliga i originalskick.
 
Last edited:
En BC-221 är något som man kan ha mycket nytta av... Jag hade på 70-talet en dylik apparat som ersättning för en FS-4 eller en kristallbank till min Drake 4-line. Vridkondensatorn i denna apparat är av helt sanslös stabil uppbyggnad med slipade drev och förspända lagringar i en helt glappfri montering. Jag har vid två tillfällen råkat ut för att fettet i växel + lagring har "grynat" sig, och det kräver att man tvättar rent all mekanik, återfettar och återmonterar. Var inte rädd för att skruva isär växeln då allt är så noggrant tillverkat att det är ganska lätt att återmontera.
Lite unikt är att kondensatorplattorna är upphängda i slipade glaskulor, och här behöver man lite känsla att undvika spräcka glaskulorna.

Jag har använt dessa vridkondensatorer som grund för VFO-byggen till olika egenbyggen med väldigt god stabilitet. Normalt idag har man ofta en DDS, men vill man utmana sina lösningar i klassisk analog radiobyggnad med lösningar där analoga oscillatorer är en bärande del av lösningen, ja då är en BC-221 ett "måste" att plocka kondensatorn från.

Jag hade en artikel i Bengt -EQL:s "Radiolabbet" där jag renoverade alla delar, samt filade om plattorna på rotorn så att de fick en form av kvadratroten, och blev därmed frekvenslinjär. Skall se om jag hittar några bilder från bygget...
 
TROR att LA6NCA / Helge har en video om användningen av BC-221 på sin youtubekanal, återkommer med länk isf :)
 
LA6NCA tycks ha haft otur med att behålla kalibreringen
på sin BC-221. Båda mina, en BC-221 och en TS-164 medger
indikeringar av frekvenser under 7-8 MHz av +/- 100 Hz
med användning av original-kalibreringsboken och med 1000 kHz referensoscillatorn justerad till inom +/- 5 Hz.

Dock så hamnade han inom AM-bandbredden när "förinställningen"
på WS-62 användes, vilket är hela poängen med både frekvensmätning och förinställning. Noggrannheten behöver bara vara så god att
man inte hamnar utanför passbandet.

Telegrafiamatörer behöver ställa högre krav, eftersom vi ofta använder smalare bandbredder. +/- 200 Hz är inte för mycket begärt.

Bra förinställningar, Collins Autotune i ART-13 är ett gott exempel, har "Treffsicherheit" som är på den nivån eller bättre på frekvenser
lägre än 10 MHz genom sin inbygga kalibrator vilken har en noggrannhet helt i klass med BC-221.

Något som är ganska illustrativt är att ta en någorlunda bra skärmad mottagare, har använt min förkrigs-HRO, ta in en inte alltför stark telegrafistation på en känd frekvens, och därefter dra ut och sätta i spolkassetten samt vrida skalan åt sidan.

Efter detta är gjort så ställer man in frekvensen på BC-221 och låter den ersätta antennen. Signalen från BC-221 tas in och justeras så att samma beat-ton erhålls som med signalen från antennen, och RF-gain vrids ner.

Till sist så sätts antennen tillbaka och RF-gain ökas. I 9 fall av 10 så räcker inte mitt musiköra till för att höra någon direkt skillnad mellan den "gamla" och "nya" beat-tonen, man ligger inom +/- 50 till 100 Hz från den förra.

Den som tar tid på sig och har bra handlag kan vanligen ange frekvenser inom +/- 25 Hz i medeltal på frekvenser på och under 40 m-bandet.

En Marconi TF1067 som jag hade medgav ännu bättre angivelser, p.g.a. sin större utväxling i skalmekanismen och 10 kHz kalibreringspunkter.
 
Finns en sak som är minst lika illa

-hon kryper ner med iskalla fötter 0330 och säger:
"Älskling, jag knep just <superrart dx> på 80 meter"
 
Back
Top