SK1BL auktion den 4 augusti

Det kan bli så här också :)

View attachment 12124

(Fnys) Såg litet skitet ut. Vederbörande kunde ha putsat litet på det. Mitt ex har totalrenoverats med nya lytar, kalibrerats upp och gett oerhörda nostalgivibbar när instrumentet tändes upp. Dagens heldigitala prylar är bara blaha jämfört med P2-fosfor, 4 x 10 cm displayyta, 30MHz, 30kg och 500W effektförbrukning.
545S.jpg
 
Ahh vilka minnen som bubblar upp när jag ser 545:an. Jag hade ett för länge sedan med en CA plugg i. På den tiden (80-talet) hyrde jag ett gammalt hus där det ibland var lite väl svalt i shacket på vintern. Då var det perfekt att dra igång oscilloskopet som fungerade som ett värmeelement. På grund av instrumentets storlek var jag tvungen att avyttra det när mitt boende förändrades och det skulle rymmas fler personer under samma tak. Idag har jag ett platt oscilloskop som kan utför det mest fantastiska mätningar och dessutom spara ner dem i datorn och som knappt blir fisljummet.
 
När man "labbade" Elmät B på Chalmers under mitten av 70-talet så användes
Tek 545 på rullvagnar. Det var ganska kallt i labsalarna i november, så man gjorde upp med gruppen vid grannbänken att de riktade luftutblåset på baksidan mot grannarna.

Detta värmde gott tillsammans med blaskigt automatkaffe från E-kårlokalerna.

En relaterad historia med brittisk (Plessey) anknytning finns här:

"Ah! Memories!"
 
Jag har avverkat en relation kanske ska sägas...

Hos mig huserar också lite vintage tektronix som jag gjort iordning. Försökt iallafall. Alla fel är inte åtgärdade tyvärr, bla lider mitt 547 av HV-transformator bekymmer :( men instrumentet går att använda ändå under begränsad tid.

I övrigt är alla rör urplockade, innanmätet rengjort, varje rör tvättat och testade i provare, elektrolyter formaterade under en tid på lägre spänning och även de testade avseende läckage och esr.

Mindre elektrolyter som tydligt läckt har bytts ut.

Jag är ju såpass ung att jag inte var med på tiden det begav sig, men känslan i dessa är speciell, otrolig kvalitet och hantverk i denna kalibern går inte att hitta idag.

Hoppas att någon tar sig an oscilloskopet tidigare i tråden, det förtjänar att bli renoverat!


Screenshot_20240720_205545_Gallery.jpg20240307_220119.jpg
 
Last edited:
547 var alltid ett önskeinstrument. Det var det sista i generationen 54x som Tektronix tillverkade. Den effektiva skärmytan i Y-led hade ökats väsentligt. P31 fosfor hade introducerats. Stora delar av innanmätet hade moderniserats med transistorer och de sista generationerna av elektronrör.

547 fanns med i Teks katalog 1971. Då hade redan de mindre heltransistoriserade 453 (60MHz) och 454 (150 MHz) lanserats (1969)

Där fanns även monstret 556 som var två 54x-instrument i ett dual-beam utförande. Det vägde 38 kilo och kostade 25.000 kronor 1971.

Problemet med HSP-transformatorerna under den tidsperioden är välkänt. Tektronix bakade in lindningarna i ett material som suger åt sig fukt. Startar man upp ett oscilloscope med en HSP-trafo tillverkad under den perioden fungerar det en stund tills de av fukten orsakade förlusterna värmt upp HSP-trafon såpass att överströmsskydd löser ut.

På groups.io finns en underavdelning speciellt för "begagnade tektronixinstrumentsamlare" där problemet diskuteras då och då. Det finns eller har funnits pysslare som har möjlighet att nytillverka trafar men om de fortfarande är aktiva vet jag inte. Jag har själv åtgärdat en trafo i ett annat Tek-instrument men den trafon hade bara tre lindningar vilket var enklare. Man får värma upp trafon i en ugn, (processen avger "en viss lukt"), skjuva isär ferrithalvorna för att komma åt att få väck lindningspaketet, fixa en ny bobin (3D plast-printer) och linda om hela härligheten. HSP-delen måste lindas med isolerande tape mellan varje lager och så att varje nytt lager startas från samma sida av bobínen. (> 1000 varv 0.1mm koppartråd. Linda lager - anteckna antal varv - lägga på imid-tape - linda nästa lager - anteckna antalet varv, osv...)

Ett annat noterbart problem är att alla kolmassabaserade motstånd från Allen-Bradley åldras så att motståndsvärdet driver uppåt och utanför den 5% eller 10% tolerans som de tillverkats för. Detta åldrande sker även för nya obegagnade A-B motstånd i förråd.
 
Jo jag har sett att instruktioner finns för att linda om transformatorn, vi får väl se om jag vågar ge mig på det. Tanken finns, men jag vill inte riskera att förstöra den transformatorn jag har, så skulle behöva hitta en lämplig kärna.
behöver även bygga någon jigg med räknare, som räknar varv osv.

3D skrivare finns så det är en lätt uppgift att tillverka en ny spolstomme.

Men det känns ändå som att det är mycket som kan gå fel..

I mitt 565 hade jag ett sånt kolmassa motstånd som spökade, det ändrade resistansen när det blev varmt och slutade fungera. Det var ett litet elände att hitta, men tillslut så. Man får inte ge sig bara för att det är klurigt! :)

Lägger in några bilder på det ursköna innanmätet för dem som har missat det

Screenshot_20240721_120848_Gallery.jpg
Screenshot_20240721_120950_Gallery.jpgScreenshot_20240721_120905_Gallery.jpg
 
Last edited:
Mycket vackert.

Och allt manuellt monterat...
De keramiska lödstöden blästrades som sista moment med brända valnötskärnor.
Om ingen varit framme och nallat skall det någonstans sitta en liten rulle med silverhaltigt
lödtenn samt en text med:

"IT IS DESIRABLE THAT ONLY SILVER BEARING SOLDER BE USED ON
THE CERAMIC TERMINALS AND FOR TINNING THE IRON.
ORDINARY TIN-LEAD SOLDER MAY BE USED BUT REPEATED
USE WILL BREAK THE SOLDER-TO-CERAMIC BOND,
SEE YOUR INSTRUCTION MANUAL.
 
1722939750047.png

Den stiliga installationen ovan t.h. är en ganska typisk representant för
en HRO-60R med tillhörande TMC CFA F1-demodulator använd i Krigstelegrafnätet.
Stativet hittades intakt när den gamla mellanvågssändaren Helsingborg Olympia revs i början av 00-talet, och återfinns nu i Beredskapsmuseets radioutställning.

1722938395564.png
 
Den får VIP platsen i "man caven" monterad på en roterande piedestal med spotlights. Ur högtalaren kommer autentisk 40-tals musik med charmigt AM-svaj...

Nostalgi är en sorts krökt framtidstro!
Hoppas du blir nöjd med mottagaren, den ser ut att vara i finfint skick, högtalaren har inte en skråma, de flesta bandpackarna ser helt oanvända ut.
 
Back
Top