skall göra en spole

scanner2000

Active Member
Jag undrar om det räcker att göra en spole av 1mm koppartråd med en diameter av 16 mm. Om man vill göra en induktans för kortvågen och köra en effekt av 100watt i den för att macha en annten. eller blir denna för varm för uppgiften.
 
Den kommer inte brinna upp men jag tycker att 1mm tråd låter rätt klent. Det blir en del resistiva förluster. Varför ska den vara blott 16 mm i diameter? Ser man andra matchboxar så skulle jag föreslå 2 mm tråd och en diameter på 4 cm eller mer. I min box sitter en spole som säkert är 7-9 cm i dameter eller så.

/M
 
nja det är inget som säger att den skall vara 16mm. Det är bara så att jag tänkte använda ett elrör och vira upp den på. Men det kanse är bättre att göra följande 50mm avloppsrör virad med 1,5 kv eltråd det blir väll ett par Henry det oxså ??
 
Ja men problemet är väl vad du skall ha spolen till och vilken induktans du är ute efter.
Ett par henry låter mer som lf grejer, en sådan spole finner man i en högtalare och den väger ett par hekto koppartråd.
En spole i en T kopplad antennavstämmare brukar vara på 30 uH. Och bör som SM5JAB säger vara bytydligt större och utformad för bästa egenskaper för att inte bli för varm.
Skall du har spolen som förlängningspole för exvis en 3750 kHz mobilantenn blir det näramre 100 uH. Och då bör den vara 50 mm x 200 mm.
Skall du ha en spole för en viss antennanpassning måste man räkna på den, du finner program som gör allt detta på den sajt jag hänvisade till häromdagen.
 
Jag har gjort förlängningsspolar för att använda i en antenn, då jag inte fick plats med en full-längdsdipol på 80 m. En 2-mm koppartråd på 35mm elektrikerrör är inga problem och hur varm den eventuellt blir beror ju var den sitter på antennen. I mitt fall satt spolarna c:a 3 meter från dipolens ändar. Om de blivit varma skulle jag märkt detta vid SWR-mätningar på olika frekvenser, men så var inte fallet. Jag har även använt FK 1,5-kabel för samma ändamål vid andra tillfällen.
/Ingvar


PS. Jag läste sedan att spolen skulle vara till en matchbox och då kan jag tänka mig att det blir lite varmare än i mitt fall. :)
 
Last edited:
Back
Top