Arbogagänget erbjuder nu årgångar från 1969 och framåt till glädje för hemmasittare som inte har sparade sådana. https://www.aef.se/Amatortidningar/QTC/QTC_oversikt.htm
Lennart
Lennart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag skannar böcker. I huvudsak för eget bruk. Det går alldeles utmärkt att skanna böcker utan att slakta dem. Tar bara lite mer tid. Men jag tycker jag får bättre kvalitet än de som mass-skannar med arkmatare (men tur att de finns).
Intressant. Hur gör du? Finns allehanda tips från att fotografera varje sida med kamera till att lägga boken som i en kopiator för att
sedan OCR-skanna. Och hur ska man ställa in upplösningen, t ex ifall boken innehåller bilder eller ritningar? Om man scannar som bild blir
varje sida flera MB och filen snart alldeles för stor. Samtidigt kan man hitta gamla (scannade) böcker på 500-800 sidor där PDF-filen bara
väger några MB... men då kanske de har slaktat boken och använder professionell utrustning för både scanningen och efterarbetet.