Skitkablar från Kjell&Co uppmätta.

Ingen aning. Sen är frågan vilken form av mätning som gjordes.
Man ska nog mäta både dämpning och impedans med deras kablar, det är min fasta övertygelse.

mvh
Kai

Någon som vet om Kjell har tagit in någon ny kabel?? Pratade med en nybliven sändaramatör idag som hade köpt kabel där och tagit med och mätt den i Falun på klubben och enligt den mätningen var den okej!!

Det är väl deras färdigkontakterade som varit skit? Det var mina iaf och de använder jag inte längre. Dessa säljer de ej längre.

Däremot finns RG58 på lösmeter och den har jag ingen erfarenhet av. Det kanske är den som är ok enligt Olawer?

Eric

Ja, det var dom färdigkontakterade som helt klart var skräp.

Har inte köpt någon annan koaxialkabel på kjell.com.

Skitkablar från Kjell&Co uppmätta.

Det är den på lösmeter han köpte ! Får kolla med honom nästa gång jag träffar honom vilken typ av mätning de gjorde!!

Jag var vid SK4AO och vred på kranarna och mätte anpassningen svept från nästan DC till några hundra MHz. Jag kollade inte exakta frekvenser då det inte var intressant tyckte jag. Mätaren visar transfer gain och return loss och det såg normalt krusigt ut på kurvorna med ca 40 m RG58 ansluten, några dB upp o ner i en fallande kurva bättre än -20 dB return loss vid höga frekvenser. Anslutningen var provisorisk utan kontakter i BNC-honorna. Verkar vara mindre dålig än de färdigkontakterade...

/Jan

Back