Skräp från Ebay stör

Har nyligen slängt två switchade psu'er utan att ens öppna dom.
Det finns så mycket skräp på marknaden och värre lär det bli.

/Micke
 
Tja, det är väl inte eBay som sådant som är problemet, utan till syvende og sidst är det att vi konsumenter inte vill betala för ordentliga nätdelar ...
 
Tja, det är väl inte eBay som sådant som är problemet, utan till syvende og sidst är det att vi konsumenter inte vill betala för ordentliga nätdelar ...

Så sant!

Tyvärr vet inte gemene man vilka problem som "billigt" skapar.
Det står ju CE på den...

/Micke
 
Frågan är om det var en piratkopia eller original Canon ?

Den där kurvformen kan inte vara nyttig för kameran , nu framgår det dock inte av videon om han hade belastning när han körde via oscilloskopet.

/Lars
 
Jag vill hoppas att det är en piratkopia, så dåligt får det helt enkelt inte se ut i ett original från en såpass stor tillverkare. (Ja, jag inser att Canon säkerligen inte bygger sina egna nätdelar, men de har rimligtvis styr på sin kvalitetskontroll.)
 
Apropå skitelektronik hade jag ett intermittent fel på min Land Rover. Startmotorn vägrade alternativt gick den men bilen startade inte ändå. Var inne på en startmotorrenovering först men så fungerade allt en längre tid igen. En besynnerlighet var att om jag utlöste larmet så fungerade det ofta sedan. Ibland fungerade inte det heller utan bilen måste få vara ifred en timme för att självläka. Felet uppträdde bara sommartid.

I somras höll jag på att fastna miltals ute i obygden uppåt fjällvärlden ett par gånger och nu fick jag nog. Tog kontakt med Land Rover, de berättade att det fanns en startspär som de kallade Spider som fungerade som något slags interface mellan bilens dator och andra motorkomponenter. Spidern slog bl.a. av bränsletillförseln via en kodad signal till bränslepumpen (diesel) och inaktiverade också starmotorn. På just min årsmodell var detta ett vanligt fel som brukade komma efter några år. Anledningen var att legotillverkaren nånstans i Asien har gjort usla lödningar. Även de nya reservdelsboxarna rekommenderades omlödning innan montering, vilket Land Rover verkstaden gjorde.

Kan man inte bygla bort Spidern, frågade jag. Nej det går inte eftersom den sänder en kodad signal. För att fixa problemet måste jag åka till närmsta auktoriserade verkstad 35 mil enkel väg. Boxen kostar nån tusenlapp och sedan tillkommer verkstadsnotan och boxen var inmonterad så långt in under instrumentbrädan som möjligt så det tog tid att byta, samt förstås omlödning. Dyyyrrt !!

Instrumentbräda2.jpg kort.jpg
Det var som synes bökigt att komma åt boxen. Th. ses kortet och den lilla pluggen jag tillverkade som ersatte alltsammans.

Jag rev instrumentbrädan själv och fick ut boxen och såg med häpnad hur uselt den var tillverkad. Inte en av lödningarna var ok. Reläerna satt nästan lösa och småkomponenterna var lödda med otillräckligt tenn. Det såg ut som om man droppat hett tenn på kortet utan att värma lödställena. Inte konstigt kortet fungerade bättre i kyla än i värme.

lodningar.jpg
Det syns inte riktigt på bilden hur illa lödningarna faktiskt var, men den skarpögde kan nog se en och annan lödkrater

Eftersom jag inte vill ha någon elektronisk startspärr på en bil avsedd att användas i väglöst land så bestämde jag mig för att försöka finta bort den där kodade signalen, men inte tusan hittade jag någon signal från kortet annat än stabil DC. Av tio anslutningar blev sex byglade parvis och sedan har bilen fungerat. De övriga anslutningarna fann jag ingen funktion för.

Jag är förundrad över hur man först medvetet säljer en dålig elektronikbox och därefter tar saftigt betalt för att byta ut den mot en som sannolikt är lika dålig. Bilar ska vara mekaniska, inte elektroniska.

/Lasse
 
Problem med elektronik i bilar har funnits länge.
Du har kanske hört om krånglande bensinmätare i Volvo 740 modeller.
De är visserligen gamla nu, men rullar fortfarande på vägarna. Där är också lödningar som släpper, problemet är att det inte går att göra om lödningarna därför att man har gjutit en massa gegga (lack) över kretskortet som är omöjligt att få bort utan att sabotera hela kretskortet.

/Ingvar
 
Jo, den här boxen var också gjuten för att man inte ska kunna komma åt innanmätet. Men det gick ju att pilla upp. Som synes var den dessutom placerad på ett sällsynt serviceovänligt ställe. Fast syftet är förstås för att försvåra för tjuvar, det tar tid att riva instrumentbrädan på en sån här.

Det här blev ju en övergång från kameraladdare från ebay till bilelektronik men jag uppfattar att den röda tråden är att vi överöses med undermålig elektronik i alla former. Kvalitet växlas bort mot billigare produkt. Frågan är hur mycket dyrare en sådan här styrbox eller en kameraladdare etc. skulle bli för kunden. I fallet med bilen handlar kostnadsökningen på promillenivå i förhållande till bilens pris, kameraladdaren skulle jag gärna betala några tior extra för om jag vet att den håller kvalitet.

Ni som sysslar med elektronikkonstruktion och produktion, vad skulle det handla om i pengar i exemplen ovan för att få en kvalitetsprodukt? Jag är ute efter mer generella resonemang än nödvändigtsvis kronor och ören. Och, är det så att kunderna alltid föredrar lägre pris framför kvalitet? Är vi så korkade?

/Lasse
 
Ni som sysslar med elektronikkonstruktion och produktion, vad skulle det handla om i pengar i exemplen ovan för att få en kvalitetsprodukt? Jag är ute efter mer generella resonemang än nödvändigtsvis kronor och ören. Och, är det så att kunderna alltid föredrar lägre pris framför kvalitet? Är vi så korkade?

/Lasse

Ja, vi är tyvärr så korkade och detta driver på konkurrensen.
Vissa tillverkare försöker i det längsta att reducera sina kostnader så att dom kan prispressa sig "under ribban" för att på detta vis "ta marknadsandelar"

Vissa produkter som i fallet Canon-laddaren kostar förmodligen flera kronor mer om övriga uteblivna filterkomponenter vore monterade.

I fallet Land Rover så är det på det viset att man lägger ut vissa konstruktionsuppdrag (delar av bilen) på underleverantörer som i sin tur lägger ut tillverkning och montering på ytterligare underleverantörer.

Land Rover kan förmodligen allt om bilarnas mekanik men förlitar sig på "andra" att kunna elektroniken. Även Volvo har haft problem vid "utrullning" av nya modeller därför att man förlitat sig på "andra experter" när det gäller elektroniken.

I bostadsrättsförreningen där jag bor har man nyligen målat om väggar och dörrar i entreér och trappuppgångar.
Hela jobbet tog flera månader att genomföra vilket irriterade dom flesta men dom som fick jobbet var billigast, endast halva priset jämfört med den dyraste.

Vad är kvaliteé? att målningarna är snygga givetvis men även att jobbet går fort så att dom boende slipper ha färgburkar och täckpapp över alla våningsplanen i flera månader.


.....alltså vad jag vill visa är att vi är "så korkade" i de flesta fall.

Jag jobbar med konstruktion av industrielektronik och där är de flesta kunder inte fullt lika prispressade som i konsumentbranschen.

Lika fullt hittar jag ofta produkter (som vi granskar) som skulle kunna vara så mycket bättre om man bara hade valt en bättre regulator eller OP-amp till en kostand av några kronor.


Tyvärr förstår inte folk att billigt oftast betyder dåligt i något avseénde.
De flesta förstår inte att en switchad nätdel ska uppfylla många olika krav.

TYP:
Spänningsreglering
Uteffekt
vekningsgrad
EMC
RoHs
Livslängd
Temperaturområde
mm,mm.

Om det står CE på lådan så frågar man inte varför en produkt kostar endast en bråkdel av sin närmaste konkurrent, man tycker sig ha gjort en bra affär, så enkelt är det.


En bra konstruktör är en person som konstruerar en produkt av de billigaste komponenter som finns på marknaden som ger produkten en prestanda som "nästan" når upp till önskad prestanda.

Jag brukar designa med lite extra marginaler men det kan i visa fall bli lite för dyrt, men bra blir det:)

/Micke
 
Last edited:
Back
Top