Skydda glasfiberbom/rör - polyuretanlack eller något annat?

SM0TGU

Well-Known Member
Jag ska köpa glasfiberbom/rör för att montera mina X-yagis på, av den modell som finns till salu hos flera firmor i Europa. Vad jag läst så verkar de obehandlade (men jag är inte helt 100).
Som exempel denna.

Behöver man behandla dessa för att klara U/V-strålning bättre? När jag googlar efter behandling av glasfiber dyker "polyuretanlack" upp, men jag har ingen som helst erfarenhet runt detta...

mvh Lars
 
Jag tror du gör rätt i att måla på ett skyddande lager.
På flera av mina glasfibermaster har ytan sakta men säkert brutis ner av UV-strålning.
Det är väldigt otrevligt att hantera dessa då dom blir äckligt stickiga av glasfibernålar över hela ytan.
Om det funkar lika bra med vanlig färg vet jag inte men somliga master verkar vara målade inte klarlackade.
 
Det är väldigt otrevligt att hantera dessa då dom blir äckligt stickiga av glasfibernålar över hela ytan.

Ja tack, jag vet. Jag har en glasfiberbom idag i mindre diameter och det är handskar på om man ska jobba med den nu...
 
Jag har ett gäng glasfiberstänger som man kan montera på varandra till önskad längd. Dessa är köpta begagnade och är en smula stickiga. Jag borstade dem och penselmålade dem med en urgammal billack som jag hade stående ("Berkeley's Enamel"). Det blev en hård och förhoppningsvis tålig yta som går att hantera barhänt. Jag misstänker att nån form av golvlack skulle kunna funka, dessa ska ju bli rätt hårda och tåliga.
 
Topcoat man bättrar båten med körde jag med på en glasfibervertikal för många årsedan. Det stod sej bra.
Det är dock en ganska kladdig tjock ’färg’ som inte blir så snyggt.
Jag tänker valfri härdlack bör funka. Undvik epoxi om det går för dess giftighet bara.
 
Tack för alla tips! Jag tror jag köper klarlack med UV-skydd på spray, och kör på bommen. Det är inte så dyrt och skyddar kanske lite extra.

Jag frågade även Wimo angående hållbarhet och de svarade så här, hur bra de står mot U/V:

"Quite well I would say. We have sold them since many years, and they have normal wear and tear. Maybe you have to service them every 2 to 3 years, and replace them about every 10 to 15 years.
 
Glasfiber/epoxi måste skyddas med lack/coat då epoxi inte tål UV och därför börjar "krita" varpå fibrerna tittar fram. Det är därför som UV-genomsläpplig lack har dålig hållbarhet och släpper när underlaget bryts ner. När man bygger båtar lägger man först färgad gelcoat i formen. Båtägare har sedan långa diskussioner hur man skall reparera skador snyggt med precoat, topcoat mm då dessa har olika egenskaper map vatten, UVljus, klibbighet, färg osv.
Men på ett glasfiberrör duger det nog med vilken hård färg som helst bara den har god UV-tålighet.
 
En av försäljarna av dessa glasfiberrör svarar så här:

"Leave everything as it is. No color or anything else."

Fast jag kommer i alla fall köra på nån UV-skyddande lack...
 
Back
Top