Skyddsjord, allmänna funderingar

Efter lite läsning på nätet så verkar det som att fördelen med ett 5-ledare system (TN-S) inte motsvarar de ökade kostnaderna och det används följaktligen bara för speciella installationer.

Är det någon här som har 5-ledare i huset?

Det blir väl kanske mer av en definitionsfråga/gränsdragningsfråga, jag har femledarsystem i huset, och det har nog de allra flesta ;) däremot är det fyrledarsystem till huset, och i "gatan"/från transformatorn, och så lär det nog förbli, det skulle bli mycket kabel att gräva upp/ner :oops:

Jag kan tänka mig att nutida konstruktionspraxis kan vara olika, mycket beroende på om det handlar om ännu ett hus på landsbygden, eller ett nytt lägenhetskomplex i staden. Har vi någon på forumet som arbetar på eller nära sitt lokala elverk?

:)

Hej!

Från nätstation till kabelskåp 4-ledare, från kabelskåp mot kund 4- eller 5-ledare enligt trovärdig källa.

Man drog ny kabel från transformatorn här i området för några år sedan och det var bara 4 ledare. Det är ett villaområde från 50-talet med nya villor insprängda här och där.

Någon som mätt upp strömmen mellan shacket och radialnätet och eller jordspettet. För dom som har sådant.
Detta borde ja vara en "vagabonderande" ström...

Edit: Denna borde ju vara lastberoende, dvs kör man full effekt så borde den ju öka beroende på högre spänningsfall i returledningen (N-ledaren) mellan shack och elcentral...

Last edited:
Det här blev intressant på två sätt.

Uttrycket "vagabonderande strömmar" blev aktuellt på Roslagsbanan under de sista åren man körde eldrift på den ursprungliga "Djursholmsbanan", vilket borde varit runt 197X. Underhållet av rälsen var så uselt, att återgångsströmmen från dragfordonen inte följde rälerna, som den skulle, utan tog diverse omvägar i lerskikt, telekablar etc för att komma hem till omformarstationen. Det lär ha varit en epidemi med utlösta tjuvlarm och ringande telefoner i områden nära järnvägen om någon förare axade lite mer än vanligt (hög körström). Till slut började man köra rälsbussar (dieseldrivna) i stället för att få lugn på djursholmarna.

Just detta med att jorda sin utrustning via två vägar, dvs via egen jord/marktrådar/spett/whatever, och via skyddsjorden från elleverantören, är det en bra idé? Någon form av slinga lär ju kunna bildas, och beroende på slingans geometri och vilka frekvenser man kör, skulle man kunna få oväntade fenomen i stil med oönskad RF-spänning på vissa ställen. Eller är det inget att bekymra sig om?

Last edited:
Jordningsfrågan tenderar snabbt att få religiösa dimensioner och övergå till cirkelargumentation i ett allt högre tonläge... :cool:

Den religiösa aspekten på elektriska kretsar försöker jag hålla mig borta ifrån, annars kan det urarta till diskussioner "á la audiophile", vilket är rätt jobbigt för nerverna. Den romerske guden Mercurius (grek. Hermes) är väl kommunikationens portalfigur, och bör vördas av oss som sysslar med samband av olika slag, men om det ska gå ut över jordningsfrågor blir det lite väl besvärligt.

Min personliga uppfattning är att man ska vara lite aktsam med att skapa "loopar", åtminstone ska man vara medveten om deras existens...

Någon som mätt upp strömmen mellan shacket och radialnätet och eller jordspettet. För dom som har sådant.
Detta borde ja vara en "vagabonderande" ström...

Edit: Denna borde ju vara lastberoende, dvs kör man full effekt så borde den ju öka beroende på högre spänningsfall i returledningen (N-ledaren) mellan shack och elcentral...

Hej!

Nej, strömmen har jag inte mätt, men bara för skojs skull så arrangerade jag ett enkelt eget jordtag och sedan mätte spänningen mellan det och PE-ledaren i radiorummet. Vid höga belastningar så syns det tydligt att den "rör sig" jämfört med mitt egna "jordtag".
Mitt egna jordtag var så enkelt att det hade varit meningslöst att mäta ström.
Men, mätresultaten tjänade som inledning på en föreläsning.

Intressant hur jordnära diskussioner kan sväva iväg...

Min personliga uppfattning är att man ska vara lite aktsam med att skapa "loopar", åtminstone ska man vara medveten om deras existens...
Jag som kommer från EMC-världen har två saker som jag vill tänka efter på innan jag gör.
1. Koppla ihop elektriska nät och skapa loopar.
2. Hålla nät frånskilda från varandra.

Båda är lika illa, pest eller kolera, och lika bra.
Pratar vi högre frekvenser kan det vara en tanke att försöka hålla ner Q för att undvika resonanser.
För elkraft AC/DC kan returvägen ställa till det om man t.ex. delar jord mellan kraft och signal. Skiljer man dem åt får man emissions- eller immunitetsproblem istället. Som alltid, avvägning, och den är ofta svår.

Det här är ett längre svar för att säga, det beror på!

Back