Slim Jim med tvinnad kabel ?

8S0U

Active Member
Har byggt många J-antenner & Slim Jim för vhf/uhf genom åren med både bandkabel och al-rör och aldrig märkt att avståndet mellan elementen haft ngn betydelse, åtminstone inte för avstämning.
I brist på bandkabel funderar jag på att prova med tvinnad DL1000, kommer det att lyckas ?
 
Har byggt många J-antenner & Slim Jim för vhf/uhf genom åren med både bandkabel och al-rör och aldrig märkt att avståndet mellan elementen haft ngn betydelse, åtminstone inte för avstämning.
I brist på bandkabel funderar jag på att prova med tvinnad DL1000, kommer det att lyckas ?

En Slim Jim är väl en ändmatad halvvåglängdstråd? Matad med en kortsluten kvartsvågsstubb? Gissningsvis får stubbens impedans betydelse för var 50 ohms-uttaget på stubben hamnar. Funkar säkert också med DL1000, med vissa justeringar av måtten.
Sture
 
J-pole, slim Jim och EFZ är ju i grunden samma antenn.
Tanken är ju att 1/4-vågs delen ska transformera impedansen från 50ohm till en mycket hög impedans och ändmata 1/2-vågsdelen som har hög impedans i sina ändar.
En tvinnad DL100 är väl ca 100ohm eller så.
Onödigt låg impedans kan tyckas men jag har använt 50ohm koax till 1/4-vågsdelen och det fungerar det också.

Det är bara att testa.

/Micke
 
Nu har jag testat, kapade till en Slim Jim av 1000DL för 6m.
Fungerade ganska bra, kom dock inte under 1:1,4 i swr, kan vara för att den var uppspänd tillsammans med allt annat jox i garaget. Den som vill testa kan utgå från att prova mata den 61cm från botten. Det som skiljer den från en med bandkabel eller rör där elementen är längre ifrån varann är att man får mindre bandbredd med tvinnad kabel. Å andra sidan brukar man väl säga att bandbredd är en bekostnad av Q-värdet ?

Urban / Svanberga
 
Last edited:
Back
Top