Jaha, den här gamla tråden lever vidare? hi hi
Först ett par korta svar till SM7EQL:
"hur hållbara skälen är blir ju i första hand upp till juristerna på PTS att bedöma."
Förhoppningsvis och sannolikt samarbetar juristerna med de som är kunniga på innehållet! Tyvärr, har det tidigare förekommit underlag och pm från PTS där de hänvisar till att "några har framfört". Visst ... vem som helst kan ju begära ut de handlingar som visar vilka "som framfört" synpunkter och värdera dessa utifrån relevansen och tyngden i argumenten. ;-)
"Någon skada har väl detta knappast åsamkat amatörradiokollektivet"
Jag har aldrig skrivit något om något kollektiv.
I nuläget och efter 2011 finnas inga förändringar i några författningar som behandlar utdelande av anropssignaler. Jag har bara sett ett förslag till förtydligande, från PTS riktat till SSA. Det kanske finns ett underskrivet pm, med diarienummer nu, men jag har inte sett det publicerat. Egentligen spelar det inte så stor roll.
Från och med 2011 hade PTS ansvar för utdelandet av anropssignaler. PTS delegerade vissa uppgifter till SSA. Det är viktigt att komma ihåg att den som delegerar fortfarande har ansvaret. PTS bär alltså ansvaret för utdelandet av anropssignaler, även för perioden 2011-2014, och kan ställas till svars för de felaktigheter som eventuellt har skett. Det kan tyckas att tre år är en ganska lång tid att låta något felaktigt fortgå, särskilt om det är något betydelsefullt. Om det under PTS ansvar utdelats signaler felaktigt under perioden 2011-2014 kan den enskilde som på något sätt drabbas av en retroaktiv förändring kräva kompensation. Min bedömning är att alla som tilldelats anropssignal före ett eventuellt beslut 2014, om förtydligande av delegation till SSA, kan fortsätta använda den anropssignalen.
För det som hände före 2011 finns inget alls som förändrar läget.
Man kan tycka vad man vill om korta anropssignaler. Det är dock viktigt att saker och ting hanteras korrekt och rättssäkert, utan godtycke.
Sture