Slutsteg för kortvåg

SM7HPD

Well-Known Member
Hej alla!

Så här i dejavu-sammanhang, vore jag tacksam om våra kära radioamatörer, ännu en gång, delger sina kunskaper om slutstegsbygge i denna tråd. Tänkte bl.a. på SM6APQ, SM0AOM, SM7EQL m.fl.

Utan insättning, finns det ingen kunskapsbank att söka i.

Detta forum behöver varken gnällerövar eller klyddegubbar, bara sändaramatörer som brinner för sin sak.
Om det sedan tar fyr på riktigt. Då är det bara ytterligare en läropeng till handlingarna.

Fortsatt trevlig helg!:)
 
Last edited:
HPD de APQ.
Som jag tidigare nämnt har jag mer än 40 års erfarenhet i att bygga slutsteg som avger mer än 500-Watt.

Eftersom PA-steg och tillhörande nätaggregat innehåller mängder med detaljer och lösningar föreslår jag att du ställer frågor på det du specifikt vill veta.

Exempel:

Fråga:
Hur har du anordnat nätaggregatet till slutsteget? Är det sammanbyggt med PA-steget?

Svar:
Jag har alltid använt mig av ett separat nätaggregat. HSP-transformatorns primär är 380 (numera 400) volt. På det viset lastar jag två faser vilket resulterar i en stabilare spänning vilket resulterar i mindre "blinkningar" när jag kör telegrafi. Genom att t ex använda fas "R" och "S" för sändaren utnyttjar TV-apparater, känslig belysning m m fas "T".
Överföringen av högspänning från nätagg. till PA-steget sker med (bil)tändkabel överdragen med skärmstrumpa från slaktad RG-213

73
/Bengt
SM6APQ.
 
HPD skrev; "Så här i dejavu-sammanhang, vore jag tacksam om våra kära radioamatörer, ännu en gång, delger sina kunskaper om slutstegsbygge i denna tråd. Tänkte bl.a. på SM6APQ, SM0AOM, SM7EQL m.fl."

Hmm, ja, tydligen har moderatorn raderat hela den förra PA-tråden och därmed även våra tekniska inlägg som det offrats en hel del tankearbete och tid för att formulera. Det får väl då tolkas som att moderatorn anser att vi radioteknikintresserade inte är önskvärda skribenter här ty detta är faktiskt första gången som jag blivit censurerad på HAM.SE.
 
I ärlighetens namn var det ju mest tjafs i tråden, och förmodligen är det trådstartaren som har raderat den (om man raderar första inlägget i en tråd så faller ju oftast tråden, så många forum raderar hela tråden då, dock inte säker på att ham.se gör så)

Eller så bad trådstartaren en moderator att radera tråden, vilket man kan tycka att han har rätt till i vissa fall
 
CQ de APQ
Ja min åsikt är att det var "grälet", glåporden m m som gjorde att trådstartaren/moderatorn raderade - INTE DOM TEKNISKA INLÄGGEN!
Låt oss "skärpa" oss att inte "hacka" på varandra utan koncentrera oss på att ge tekniska råd och anvisningar till dom läsare som behöver info för ett kommande projekt.

73
/Bengt, SM6APQ
 
Ser fram emot information och möjlighet att ställa frågor i ämnet. På bänken står ett pa med 4 x 813 med en separat nätdel med tre identiska traformatorer, alltså är det tänkt att köras med 3-fas.
Nätdelen är byggd på aluminiumchassie, min tanke är att istället bygga in det i en träkonstruktion för att säkerställa misstag som innebär att chassiet blir strömförande......rätt tänkt?
Tyvärr har jag inget schema på det hela, min fråga är hur skall jag tänka vad gäller primärsidan, vad gäller pådrag, avsäkringar och styrningar från själva pa.

Jag har ju APQ på nära håll för lokal hjälp, men det hjälper ju andra med frågor o svar här!
 
Last edited:
Nätdelen är byggd på aluminiumchassie, min tanke är att istället bygga in det i en träkonstruktion för att säkerställa misstag som innebär att chassiet blir strömförande......rätt tänkt?
Tyvärr har jag inget schema på det hela, min fråga är hur skall jag tänka vad gäller primärsidan, vad gäller pådrag, avsäkringar och styrningar från själva pa.

Skulle jag inte göra.
Ett trächassie sätter skyddsjordningsmekanismen ur spel, och trä är inte lämpligt för att försöka använda som isolermaterial för dubbelisolering.
I stället ska man se till att det alltid finns en solid koppling mellan skyddsjorden och alla exponerade metalldetaljer.
En överledning eller ett överslag kommer då att ledas bort utan att riskera att nå operatören.

Utförandet av startkretsar för ett 3-fas aggregat beror åtskilligt på vilken effekt det är gjort för.
Om vi antar att 4 813 ska köras med fulla data, 2500 V och 1 A så matar vi in grovt räknat 3 kVA, eller drygt 4 A per fas.
En avsäkring på 6 AT klarar detta utan problem, och vill man vara säker på att inte säkringarna går så är en stegstart
eller ett NTC-motstånd på 5 - 10 ohm i serie med varje fas en bra investering.

Varje transformator behöver vara på c:a 1000 V 800 mA vid Y-koppling av sekundärerna, och ha en primärlindning på antingen 230 V (vid Y-koppling) eller 400 V (Delta-koppling). Helst ska man ha olika kopplingsslag på primär- och sekundärsida, men för relativt små likriktare märks knappast någon skillnad.

Ett stort 3-poligt industrirelä eller en kontaktor (att föredra) är den lämpligaste metoden att koppla från och till primärkretsarna. Det ska också finnas en säkerhetsbrytare till kraftmatningen, men man får aldrig lita på sådana. Vid spänningar och strömmar av denna storlek ska det helst också finnas en anordning som både jordar högspänningsutgången och bryter primärkraftförsörjningen med synliga brytställen samtidigt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kul Bosse!
4x813 låter rejält o bra :). Jag gillar 813. Hade för länge sedan ett katodjordat som drevs av 2xEL84 till 500 W input, som var gränsen förr.

Om jag skulle trefasmata ett PA skulle jag se till att filtrera högspänningen ordentligt. Annars blir det sidband på +/- 300 Hz och det låter mycket värre än de på +/- 100 Hz man får med ett enfasaggregat. I alla fall tycker jag det.

/Roland
 
Kan tänka mig att man dumpade hela den gamla tråden i stället för att gå igenom och åtgärda enskilda inlägg. Det var tillräckligt mycket av grova oegentligheter för att motivera det.

Kanske var detta ett smidigt och snabbt sätt att spara på midsommaraftonens ljuva timmar och kunna ägna dem åt trevligare ting än att gå igenom hela soppan.

Ta det som ett tips om att nu fick det vara nog. Tråkigt att så många värdefulla delar försvann, men hellre det än att övertrampen fick finnas kvar. Tolka det inte som censur; detta är resultatet av, visserligen grovkalibrig men, fungerande moderering och vi har lärt oss något även idag. Jag är bergfast övertygad om att de modererande uppskattar de radiotekniska inläggen.
-o-
Och precix som jag skulle posta detta så ser jag att den "gamla" tråden är tillbaks, med vissa tacksamma undantag. Häpp!

/Janne
 
iniumchassie, min tanke är att istället bygga in det i en träkonstruktion för att säkerställa misstag som innebär att chassiet blir strömförande......rätt tänkt?
Tyvärr har jag inget schema på det hela, min fråga är hur skall jag tänka vad gäller primärsidan, vad gäller pådrag, avsäkringar och styrningar från själva pa.

Jag har ju APQ på nära håll för lokal hjälp, men det hjälper ju andra med frågor o svar här!

FPG de APQ

Jag instämmer nog med AOM - trächassie är inte lämpligt! Jag anser att spänningsutgången efter olje- eller electrolytkondensatorerna skall vara "flytande" d v s minuspolen skall ej vara ansluten till nät.aggets chassie. Man brukar dock "jorda" minuspolen via ett 25-ohm 10-Watts motstånd till nät.aggets chassie. Anledningen till att minuspolen ej är direktjordad i nät.agget är att man kan mäta anodströmmen på "katodsidan" i slutsteget. (Det är ju en uppenbar fördel att slippa mäta anodströmmen på plus-sidan vilket i så fall skulle innebära att hela instrumentet med hölje skulle hamna på kanske +3000 Volt).
En "flytande" högspänningsutgång innebär att olje- eller lyt-kondingar i nät.agget måste isoleras från chassiet. I mitt fall har jag ett "golv" i mitt power-supply som består av en 10mm svart delrinplatta där samtliga kondingar är monterade och sådeles isolerade från "jord".
25-ohms motståndet påverkar ej mätresultatet på varken galler- eller anodinstrumentet. Jag skall försöka rita ett enkelt "DC-schema" hur det hela är tänkt och kopplat.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
FPG de APQ igen...

Vilka frekvensband siktar du på med ditt slutsteg med 4 st 813? Har svårt att tro att du kan använda steget över 10-MHz p g a fyra 813 inre rörkapacitanser. Detta säger jag utan att ha tittat i rörhandboken om 813 data! Rörens kap. ligger ju i princip parallellt med C1 vilket innebär att ingångskapacitansen till Pi-filtret får ett för högt värde.

73
Bengt
SM6APQ
 
FPG de APQ igen...

Vilka frekvensband siktar du på med ditt slutsteg med 4 st 813? Har svårt att tro att du kan använda steget över 10-MHz p g a fyra 813 inre rörkapacitanser. Detta säger jag utan att ha tittat i rörhandboken om 813 data! Rörens kap. ligger ju i princip parallellt med C1 vilket innebär att ingångskapacitansen till Pi-filtret får ett för högt värde.

73
Bengt
SM6APQ

Problemet går att motverka genom att sätta en liten induktans, 500 nH eller så, i serie med anslutningen mellan C1
och rörens anoder. Då kommer rörkapacitanserna till en del att kompenseras bort genom serieinduktansen.
Detta är mest märkbart på de höga banden där det gör som mest nytta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
HPD de APQ.
Som jag tidigare nämnt har jag mer än 40 års erfarenhet i att bygga slutsteg som avger mer än 500-Watt.

Eftersom PA-steg och tillhörande nätaggregat innehåller mängder med detaljer och lösningar föreslår jag att du ställer frågor på det du specifikt vill veta.

Exempel:

Fråga:
Hur har du anordnat nätaggregatet till slutsteget? Är det sammanbyggt med PA-steget?

Svar:
Jag har alltid använt mig av ett separat nätaggregat. HSP-transformatorns primär är 380 (numera 400) volt. På det viset lastar jag två faser vilket resulterar i en stabilare spänning vilket resulterar i mindre "blinkningar" när jag kör telegrafi. Genom att t ex använda fas "R" och "S" för sändaren utnyttjar TV-apparater, känslig belysning m m fas "T".
Överföringen av högspänning från nätagg. till PA-steget sker med (bil)tändkabel överdragen med skärmstrumpa från slaktad RG-213

73
/Bengt
SM6APQ.


Hej Bengt (SM6APQ)!
Personligen är det inte aktuellt med ett slutsteg.
Tänkte snarare på din utmärkta skildring av egna byggen i den sedermera nerlagda tråden.

Vidareskickade erfarenheter betyder mycket.
Varför ska alla behöva uppleva samma tekniska problem,när de kan undvikas med lite text av en amatörradiovän.
Det var lite av min andemening med nyöppning av tråden.:)

HáDé!
Hans
 
FPG de APQ

Hänvisar till bilden på inlägg nr 15.

Fig.1
Schemat hänvisar till mitt tidigare inlägg. Ritningen, mycket förenklat, föreställer hur instrumenten är "DC-mässigt" inkopplade.
Nätaggregatet är separat men kan mycket väl byggas som en enhet.

Fig.2
Visar hur man matar högspänningen till rörets anod genom tankspolen (CU-rör). Jag har använt 0,8mm lacktråd (CU) isolerad med en tunn teflonslang. Man kanske kan tänka sig den isolerade innerledaren till RG-58/59 om inte spänningen är för hög.
Finessen med denna typ av högspänningsmatning är att drosseln, RFC2, hamnar där impedansen är låg, cirka 50-ohm.
Min erfarenhet är att drosseln blir helt okritiskt. Innan jag kom på denna metod har jag bränt (exploderat!) många RFC installerade på det konventionella sättet nära anoden. Jag vill påstå att om ett slutsteg skall täcka 1,8 - 29,7-MHz, inklusive WARC-banden, är det nästan omöjligt att hitta en RFC som inte har någon "otäck" serieresonans på något HF amatörband.
Matning av högspänning genom anodspolen löser detta problem elegant!

Obs att matartråden genom cu-röret skall träs innan spolen formas!

RFC1 är till för att DC-mässigt hålla PA-spolen på jordpotential.


Lycka till med bygget FPG!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Hej!

Tar mig friheten att klistra in Bengts "lista"...


CQ de APQ
Det har varit intressanta synpunkter och diskussioner om slutsteg. PA-steg har alltid fascinerat mig, eller "Pengar har alltid intresserat mig sa flickan som tog jobb i banken".

Mitt första slutsteg byggde jag 1964. Bestod av två 813, neutraliserade (puh!). Anledningen till att jag inte valde grounded-grid berodde på att min exiter, Heath HX-20, bara förmådde 50-Watt output.

Fram till dags datum har jag byggt ytterligare 5 slutsteg plus 2 stycken i Afrika när jag har haft långtidskontrakt.

Jag har därför satt upp mina egna specifikationer som grundar sig på den erfarenhet jag fått av byggandet och den färdiga produkten.

Jag förutsätter här att man har tillgång till en exiter som ger minst 100-Watt.

1. Jag bestämmer att slusteget skall avge en viss effekt till antennen, t ex 1-kW.

2. Jag väljer grounded-grid och *ETT* rör som kan avge den önskade effekten.

3. Jag väljer en vacuumkondensator för C1 och en kraftig, "vanlig" vridkondensatoir för C2. Som spole väljer jag ett kopparrör där jag matar in anodspänningen genom röret med en teflonisolerad lacktråd från "C2-ändan" av spolen där en enkel 2,5-mHy RFC installeras. På det sättet blir högspänningsmatningen till anoden okritisk och man undviker otrevliga serieresonansfenomen vilket annars resulterar i utbrända RF-drosslar.

4. Jag förser steget, frontpanelen, med tre separata instrument som mäter: gallerström, anodström och relativ output. Inga kombinationer som medelst switchar och shuntar väljer de ovan nämnda strömmarna. Min erfarenhet är att sådana lösningar förr eller senare krånglar och i värsta fall resulterar i utbrända instrument.

5. Kylning av sändarröret: Jag installerar en kraftig fläkt i ett angränsande rum och leder in luften med luftkonditioneringsslang till sändarröret. Resultatet blir ett tystare PA-steg. En microswitch och en halv ping-pong boll i luftströmmen gör att frånvaro av luft gör att steget går ner i stand-by.

6. Frontpanelen förses med ett lagom stort "inspektionsfönster" försett med ett finmaskigt galler. Har till uppgift att observera färgen på rörets anod.* Detta säger egentligen mera hur röret "mår" än anodströmmen.
*
7. Katodingången. PI-filter med två separata kondensatorer och en mindre spole vars varv succsesivt kortslutes för att täcka hela MF/HF-området från 1,8 - 29,7-MHz,

8. Jag förser RF-ingången, före katod-pi-filtret, med en separat SWR-meter. På det viset ser jag att ingångskretsen är rätt avstämd och resulterar i max uteffekt.

9. Små runda magnetbrickor försedda med påklistrade papper där jag skrivet frekvensen finns vid alla switchar och vred. Detta underlättar avstämning när ett nytt frekvensband skall tas i bruk. Att t ex gå från 3,5 till 28-MHz tar mindre tid än en minut.

Jag skulle kunna berätta mycket mera detaljerat om hur jag ordnat bias, power-supply m m, men jag tror jag har täckt det väsentligaste. OBS, jag har inte "uppfunnet" något nytt! All information och tips har jag tillgodogjort mig genom att "ta ut satsdelarna" i ARRLs och W. Orrs handböcker.

Bengt/SM6APQ
 
Problemet går att motverka genom att sätta en liten induktans, 500 nH eller så, i serie med anslutningen mellan C1
och rörens anoder. Då kommer rörkapacitanserna till en del att kompenseras bort genom serieinduktansen.
Detta är mest märkbart på de höga banden där det gör som mest nytta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ovanstående "knep" fungerar verkligen. När jag byggde om mitt egenbyggda PA för ett par år sedan, använde jag mig av detta, och från att tidigare, på 28 MHz, endast fått ut 30-40% av den effekt jag fick på lägre band, kunde jag få i stort sett samma effekt på 28 MHz!

Mer om detta finns beskrivet i min artikel i ESR Resonans.

73/Lasse
 
Jag fortsätter på tanken med trä.

Jag behåller aluminiumchassiet efter K.A. tips!
Är det då ok att göra ytterhöljet i trä eller måste jag använda mig av metall även i ytterhöljet?

Varför envisas jag med trä ...... jo, trä är vackert, mina metallkunskaper är dåliga, verktygslådan är inriktad på träarbeten.

Trots envist letande på nätet så har jag inte lyckats hitta byggen, scheman o.dyl. med tre-fas nätaggregat. Någon som kan tipsa eller kanske har slutstegsbyggarna på ham.se gjort någon beskrivning.
Skall göra ett schema av det befintliga och kan man sedan jämföra med andra så vips uppstår varför frågor beroende på skillnaderna o med det ny kunskap.

APQ:s sätt att rita är så mycket lättare att förstå än en massiv textmassa om läsarens kunskap som i mitt fall kanske inte ens skulle ge ett cert om jag skulle försöka idag, kanske fler med med mig befinner sig i den situationen.
 
Back
Top