Har länge varit sugen på ett rörsteg men inte riktigt kommit till skott. Hembygge har jag dragit mig för med tanke på den respekt jag har för höga spänningar. Nu har dock ett par helfräscha GI7BT tetroder med tillbehör hamnat i lådan för bra att ha grejer. Så nu är det väl bara att samla ihop resterande detaljer och ge sig på ett bygge.
Har Googlat och läst en hel del, dock har jag inte fått tag på "bibeln" som tydligen är en äldre bok av en amerikansk amatör vid namn Orr. Skulle någon kunna tänka sig att sälja en sådan bok så skicka mig ett PM eller mail. Har en känsla av att jag borde läsa den boken grundligt.
Det är ju nu en av de roligaste delarna i ett byggprojekt börjar, tycker i alla fall jag, nämligen planering och lite ritande och kalkylerande. Eftersom jag inte tror att man kan få för mycket info och goda råd så tänkte jag börja här bland alla erfarna slutstegsbyggare. Måste ju få en grundkonstruktion klar för att veta ungefärliga data på det som skall letas på loppisar, Tradera, e-Bay mfl bra ställen med junk
Har någon av er med erfarenhet av byggen, kanske speciellt någon med egen erfarenhet av att bygga med just dessa tetroder, några Internet länkar, kanske förslag på schema etc. skulle jag bli väldigt tacksam att få ta del av dessa. Hur mycket jag än letar själv, så missar man ju alltid något.
Mina planer i grova drag, så här långt i alla fall, är att konstruktionsmässigt dela på nätdel och RF del. För att inte gapa över för mycket tror jag att jag skippar WARC banden och 160m i steg 1 och siktar på 80, 40, 20, 15 och 10m banden. Jag har för avsikt att bygga med båda rören och effekten är tänkt att vara Svensk legal limit; 1 kW. Nätdelen kommer jag sikta på att driva en-fas, är inte omöjligt att ordna till tre-fas, men vill undvika detta. Vad jag kan läsa ut av data för rören så borde det om jag håller mig under, eller runt 1 kW, kunna klara mig med en-fas nät.
Är visserligen semestertider för de flesta, men jag hoppas någon kanske läser här och har tid/möjlighet att komma med lite tips och goda råd.
I övrigt önskas alla en trevlig semester och skön sommar!
/Johan