Slutsteg med Triod i Grounded Grid

sm6mcw

Member
Hej Alla,
Planerar ett nytt Slutstegsbygge och har lite funderingar runt Glödtrafon.
I alla beskrivningar med galler jordade 4-400, 4-1000 es 3-500z så är CT på Glödtrafon vägen för Anod(katodströmmen) till jord via någon transistor, zenerdiod för att få rätt bias(tomgångström) i röret vid sändning. Om nu denna CT inte är i mitten på sekundärlindningen utan tex. 2,5V es 5V respektive (totalt 7,5V) har det någon praktisk betydelse. För det sitter ju en Bifilärt lindad drossel mellan trafo och matningspunkten,glöd anslutningen på röret. Är det någon som kan skapa klarhet i detta och få en novis att förstå detta?
Ps Förkortningen CT= mitt uttag på sekundärlindningen Ds
Har en dylig trafo och vill inte linda om den......
Peter SM6MCW
 
Mittuttaget finns för att eliminera 50 Hz-brum från glödtråden, mot sådant hjälper inte en HF-drossel. Du kan sätta två 5 ohms motstånd i serie över glödlindningen och använda mittpunkten för katodströmmen, det katodmotstånd på 2,5 ohm som bildas gör ingen skada. Ibland används två motriktade kiseldioder istället med den gemensamma anslutningen till katoderna.

Lennart
 
Last edited:
MCW de APQ.

Hej. Jag har en glöd-trafo 7,5 volt 25 Amp. med centertapp. Har matat ett 4-1000A och (ibland) 3-1000z. På primären finns flera uttag som möjliggör injustering av exakt 7,5 volt på rörsockelns två stift. Hänsyn måste tagas till RF-drosselns resistans.
Jag har byggt 4 st PA med grounded grid. Har stor erfarenhet.
Ring mig om du är intresserad att köpa trafon eller om du vill ha råd.
0340-652111.

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top