Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
APQ DE FBJ
Hur mäter du rent praktiskt och skiljer på anod och gallerström om du mäter i den negativa grenen på nätdelen som har dessa båda strömmars pol gemensamt?
Jag hade bara för mig att B- = jord. Nåja.....
FBJ de APQ.
Det är numera ganska vanligt att man INTE förbinder B- med chassie (jord) i nätaggregatet utan via ett motstånd på omkring 50-0hm. Kanske för att "dränera" bort statisk elektricitet eller av någon säkerhetsaspekt?
50-ohm ligger då shuntat över mätinstrumenten i slutsteget och påverkar inte noggrannheten hos mätarna.
73
Bengt
SM6APQ
Eftersom jag tillhör post-rörgenerationen, så måste jag fråga en okunnighetsfråga.
I transistorvärlden har man ju gått från fler till färre transistorer. I dagsläget så kan man till och med köra 1kW med en trissa. Fördelen är att man slipper krångliga combiners och trista följdeffekter om en trissa ger upp, så kan resten följa med av bara farten.
Så i rörsammanhang, varför fortsätter man med flera rör? Idag finns det ju moderna keramikrör som klarar alla rimliga amatörradioeffekter med ett rör.
Bara en stilla undran
mvh
Kai
Eftersom jag tillhör post-rörgenerationen, så måste jag fråga en okunnighetsfråga.
I transistorvärlden har man ju gått från fler till färre transistorer. I dagsläget så kan man till och med köra 1kW med en trissa. Fördelen är att man slipper krångliga combiners och trista följdeffekter om en trissa ger upp, så kan resten följa med av bara farten.
Så i rörsammanhang, varför fortsätter man med flera rör? Idag finns det ju moderna keramikrör som klarar alla rimliga amatörradioeffekter med ett rör.
Bara en stilla undran
mvh
Kai