SM3GSK Imorgon 11/7 50 år som radioamatör

SM3GSK

CW operatör
Imorgon är det precis 50 år sedan jag fick mitt C-cert, och körde mitt första QSO på CW med min hemmabyggda
10 W Xtal styrda sändare, CO-PA 2 x EL84
Det tänker jag fira genom att i morgon att använda den gamla TX:en igen på 80 och 40 m.
Jag har kristaller för 3540, 7031 och 7035 ( samt nån reserv QRG).
RX blir nog en CR304A, (tyvärr ingen rör RX i drift just nu) och jag kommer att sända med min gamla Öller Morsetanget (från ca 1900), alternativt en
Vibroplex bugg från slutet av 40-talet. Jag kan tänka mig att 40 m bandet går bäst nu mitt i sommaren och i solfläcks max.
Kommer att ropa CQ lite då och då, och hoppas att nån CW sugen svarar.

73 Classe
 

Attachments

  • 10 W_Tx GSK.jpg
    10 W_Tx GSK.jpg
    3,4 MB · Views: 31
10 W Xtal styrda sändare, CO-PA 2 x EL84
Det tänker jag fira genom att i morgon att använda den gamla TX:en igen på 80 och 40 m.
Jag har kristaller för 3540, 7031 och 7035
Ser ut som sedermera kollegan SM6ASB:s design ur QTC 1/1970.

1720683568477.png

Det var många som byggde den, inklusive "yours truly".
Upptäckte dock att det var "marigt" att få drivning på 15 m med en 80 m kristall.

Ett EL83 som tripplare mellan oscillatorn och PA-steget fixade dock till detta problem.
Denna sändare var det som användes på "likströmsbanden" under min egen C-amatörtid.
 
Imorgon är det precis 50 år sedan jag fick mitt C-cert, och körde mitt första QSO på CW med min hemmabyggda
10 W Xtal styrda sändare, CO-PA 2 x EL84
Det tänker jag fira genom att i morgon att använda den gamla TX:en igen på 80 och 40 m.
Jag har kristaller för 3540, 7031 och 7035 ( samt nån reserv QRG).
RX blir nog en CR304A, (tyvärr ingen rör RX i drift just nu) och jag kommer att sända med min gamla Öller Morsetanget (från ca 1900), alternativt en
Vibroplex bugg från slutet av 40-talet. Jag kan tänka mig att 40 m bandet går bäst nu mitt i sommaren och i solfläcks max.
Kommer att ropa CQ lite då och då, och hoppas att nån CW sugen svarar.

73 Classe
Hej Classe o grattis!
Firade mitt 50-års jubileum 03-30 i år...
ingvar
 
Ja, det är just den sändaren som jag knåpade ihop, och fick att fungera med de minimala kunskaperna man hade. Den går fortfarande lika fint !
Ropar lite CQ nu på 7031...
 
Hej Classe!

Grattis på 50-årsdagen!
Själv är jag på år 41, började likt dig med hemmabyggd sändare. (6AG7-807)
 
Och så här låter det på QRG 7031,03 i en Collins HF-8054A med 200 Hz bandbredd
på en remote-site.

Själv är jag nu inne på år 54, och om kroppen "ger fortsatt förtroende" kanske det i
bästa fall blir 60...
 

Attachments

Last edited:
Tack för rapporten/ljudklippet Karl-Arne. Jag nycklade med en Vibroplex från 1947..
Även tack till alla andra för SWL rapporter och QSO:n

73 Classe
 
Tack för rapporten/ljudklippet Karl-Arne. Jag nycklade med en Vibroplex från 1947..
Även tack till alla andra för SWL rapporter och QSO:n

73 Classe
Jag har kristall för 3540kHz om du vill testa där. Kör med EC90 (Osc) och EL84 (PA)....fast 80m kanske inte är så bra, på 40m har jag kristaller för 7010 & 7034kHz.
 
Last edited:
RST 539 nu på 7031 kHz. Telegrafi låter bäst med Vibroplexbuggar!

(SM1TDE firade 35 år den 27 april, f.ö. Samuel Morses födelsedag).
 
Last edited:
RST 539 nu på 7031 kHz. Telegrafi låter bäst med Vibroplexbuggar!

(SM1TDE firade 35 år den 27 april, f.ö. Samuel Morses födelsedag).
Jag hörde dig bra Eric men Classe var svår att höra, det var jag som BK:ade
 
OK Bjarne, jag hörde dig bra, det kanske går bättre senare idag. CQ:ar då och då på 7031 och passar hela tiden frekvensen om nån vill prova att ropa.
 
OK Bjarne, jag hörde dig bra, det kanske går bättre senare idag. CQ:ar då och då på 7031 och passar hela tiden frekvensen om nån vill prova att ropa.
Ok, jag kan låta passa frekvensen medans jag läser min bok....svarar om jag hör dig men det blir nog bättre conds senare på dagen...
 
Hej!

Classe, omkring 11-tiden så var du 599 i Trollhättan på 7031 kHz.
Jag hade värmt på en ART-13, men fick telefonsamtal som innebar att jag vart tvunget att lösa ett tekniskt problem...
O därmed vart glödtrådarna tvungna att slockna.
Hoppas att du fick till många QSO på jubileumsdagen!
 
Back
Top