SM5SRT med önskeprogram i P2 år 1964

Om låga krav är så bra, varför har då inte förhoppningarna om ett mycket stort antal aktiva radioamatörer slagit in?
Jag har inte sett att någon förordat låga krav. Det har i alla fall inte jag.
Relevanta krav, det är något annat. Och telegrafikravet har förlorat sin relevans.

73,
Jonas/SM5PHU
 
PHU skrev; "Relevanta krav, det är något annat. Och telegrafikravet har förlorat sin relevans."
----

Det är en vanlig åsikt du för fram men inte mycket mer än så. Andra kan tycka annorlunda. Krav på färdigheter i morsesignalering finns fortfarande kvar i många andra länder runt om i världen så förmodligen har administrationerna där ansett att det är ett relevant krav. Ofta har man i dessa länderna ett system med flera nivåer där "morsekraven" ställs i den högsta klassen.

Enligt ITU-RR så är detta något som varje administration själv kan bestämma över så om PTS mot förmodan skulle finna det relevant att åter införa krav på färdigheter i morsesignalering så skulle i alla fall inte ITU-RR sätta käppar i hjulet.

Visst är det väl så?
 
Andra kan tycka annorlunda.
Jo, vissa verkar se ett självändamål i att tycka annorlunda, oavsett vilka argument som förs fram, och det står var och en fritt.

Som du påpekar är PTS i sin fulla rätt att återinföra ett telegrafikrav. Liksom de kan införa ett enhjulingskrav, om de skulle vilja det. Förhoppningsvis motiverar de sådana beslut väl.

Men i ITU-RR beslöt man för dussinet år sedan att ta bort kravet på telegrafifärdighet, eftersom man inte längre ansåg att det behövdes. Trenden runt om i världen går onekligen mot ett avskaffande. Och i de fall kravet finns kvar, beror det snarast på tröghet.

Det enda argument som jag sett för ett återinförande är att man vill göra det svårare för folk att ta certifikat.

Om jag vevar runt över banden någon dag, vilken som helst, kan jag höra mer trafik som utväxlas på ryska än på telegrafi. Alltså kunde det vara mer motiverat att kräva färdigheter i ryska än dito i telegrafi.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
PHU skrev; "Jo, vissa verkar se ett självändamål i att tycka annorlunda, oavsett vilka argument som förs fram, och det står var och en fritt."

Det kan vara en bra förutsättning för en livlig debatt - att alla inte tycker exakt lika. Dock vet jag inte om det är ett självändamål att tycka annorlunda bara för att tycka tvärt om.

Men det är bra att vi är överens om att ITU-RR tillåter PTS att själva bestämma över de nationella föreskrifterna.

Jag tror inte att jag aktivt föreslagit att krav på färdigheter i morsesignalering skall återinföras som obligatoriskt men jag kan ärligt säga att jag inte hade protesterat om PTS föreslagit detta själva. Sannolikt hade det tänkta förslaget från PTS motiverats på något sätt och inte bara baserats på rent tyckande.

>>>Det enda argument som jag sett för ett återinförande är att man vill göra det svårare för folk att ta certifikat.

Att göra något svårare bara för att det skall bli svårare är inget hållbart argument. Så ditt påstående faller av egen kraft. Några av oss har dock framfört fördelarna av att hålla kvar eleven i utbildning under en längre tid och historiskt sett så har krav på färdigheter i morsesignalering fungerat bra för detta. Men i en modern tappning kunde helt andra krav kunna formuleras vilka ger en motsvarande kvarhållande effekt om det nu är önskvärt. Inte vet jag. Man kan också vända på steken och ta bort alla de krav som finns idag för att göra det lättare för folk att ta certifikat. Det kanske hade varit bättre för amatörradiokollektivet?

Någonstans mellan ytterligheterna är det lagom men var denna lagom-nivå bör ligga kan ju diskuteras och det är väl det som sker här med jämna mellanrum.
 
Last edited:
Om nu en sänkning av kraven inte ledde till fler radioamatörer, hur skulle då en höjning av kraven kunna ha den effekten?

Sitter det tusentals telegrafisugna individer ute i stugorna och längtar efter att få avlägga telegrafiprov, men struntar i att bli radioamatörer för att det inte längre krävs?

Det är ju skitlätt fixat, frivilliga telegrafiprov till alla i klubbregi, det finns ju redan CW delar på alla band där man slipper den hemska telefonitrafiken, och på radioklubbarna kan man ju låna ut en sidavbitare att klippa av mikrofonsladden med, eller det kanske uppstår en stor marknad för begagnade radios där sladden redan är klippt?

Helt plötsligt har vi då tusentals nya amatörer på våra band.

Jösses, var det inte svårare än så.

Men en sak kan vi i alla fall fastslå, det var tydligen inte bättre förr, på CW kravets tid..
 
Last edited:
Om nu en sänkning av kraven inte ledde till fler radioamatörer, hur skulle då en höjning av kraven kunna ha den effekten?

Njae det är ju inte mängden nytillkomna i sig som spelar roll utan hur många av dessa som faktiskt stannar kvar inom hobbyn.

Om vi BETALADE för att random folk skulle bli radioamatörer skulle det säkert bli en tillströmning (se bara hur det gick i Shanghai i helgen), men de allra allra allra allra flesta skulle nog dra när de fått pengarna. Så var det med den medlemssatsningen. Gratis är gott!
 
Back
Top