SM6CDN ny på detta forum.

SM6CDN

Active Member
SM6CDN

Hej! Jag heter Sven och mitt QTH är Västra Frölunda (Göteborg) med fritids QTH i Frillesås. Har varit sändareamatör sedan början av 1960-talet då jag tog C-cert enligt de gamla reglerna, och sedan blev det B och A-cert efter några år. Min första rigg var en enkel hembyggd sändare på 10W och kristallstyrd (C-certskrav på den tiden). Mottagare var mottagardelen (surplus) till arméns 10-wattare. Antennen var en LW. Jag körde endast 80m, och endast med två kristaller 3530 och 3550 kHz. Det fungerade trots allt bra tyckte man med dåtidens krav.

Sedan har aktiviteten gått i vågor under åren. När jag blickar tillbaka så ser jag att min aktivitet varit i ”motfas” med solcykeln. Min aktivitet har tyvärr varit låg vid max solaktivitet.

Under de gångna åren så har det varit några olika QTH runt Göteborgstrakten med olika riggar. Antenner har varit LW, vertikaler, dipoler och beamar. Aktiviteten var tills för några år sedan till 95% på HF-banden, och till 80% CW.

Nu har jag en enkel utrustning som jag trivs med. En ICOM IC-706 MkII som jag flyttar mellan ordinarie QTH och fritidshus. Antenner är LW på mina båda QTH. Jag tycker det är trevligt med tester, och brukar vara aktiv på stora kortvågstester (CW/SSB), och på VHF aktivitetstest 144 och 50 MHz. På WW kortvågstester använder jag callet SE6C. Har inga ambitioner på placering, men det är kul med de DX som dyker upp på just tester. Jag har aldrig haft något slutsteg, så jag kör med max 100W som räcker bra för mig tycker jag. I tester använder jag loggprogram N1MM LOGGER för HF, och SM0LCB Logger för VHF. Har ännu inte varit aktiv på digitala moder t.ex. PSK31, så det finns många outforskade delar för mig att pröva.

73/Sven/SM6CDN
 
Back
Top