SM6USS - Dennis

SM6USS

Active Member
Jag är en kille som 1993 (Mars) blev radioamatör, vi var ett kompisgäng som läste tillsammans (SM6UTB-Thomas, SM6UQL-Bengt, SM6UQP-Robert, SM6UQN-Jocke, SM6USS-Dennis) vår lärare och Elmer var SM6TKS-Matti (numer SM7TKS som oxå har varit SM4TKS).

Min suffix, för dom som "fattar snabbt" (och ser att det inte är UQ_), valde jag själv. Suffixet USS valde jag då jag är och alltid har varit en Trekkie (en som gillar Star Trek) och som den
bevandrande vet så heter skeppet dom flyger i just USS Enterprise, därav suffixet USS.

Jag fastnade ganska snart för låga delen på 144MHz, SSB var det i början, senare upptäckte jag Aurora och märkte att SSB inte gick att köra så ofta på aurora, den var tvungen att vara mycket stark för att det skulle vara möjligt. Då "upptäckte" jag cw och dess "magiska värld".

Jag lärde mig cw för att kunna köra även svag aurora.... Brydde däremot mig aldrig om att "ta HF Certet" då jag inte tycket HF var ngt kul att köra, 2m låga delen däremot, där fann jag mig väl tillrätta. Detta band var kul! Körde allt som gick att köra, bästa QRB är ett Sp-E ner till Italien, Sicilien.

Tester hittade jag snart till också, då jag inte hade så bra utrustning på den tiden själv så körde jag mest från klubben jag då var medlem i (GSA, Göteborgs Sändare Amatörer - SK6AG). Detta gjorde jag under ett par års tid och sedemera fick jag tag i bättre utrustning hemma och började lufta min egen callsign också.

Efter ett par år's körande på min egen kant, tävlande för GSA, så "hittade jag och Bengt (SM6UQL) varann" igen, efter ett par år körande för klubbar på var sitt håll upptäckte vi att vi var ganska ensamma om detta i våra respektiva klubbar. Vi bestämde då att gå ur våra dåvarande klubbar och starta en egen som har en inriktning på tester i allmänhet och VHF i synnerhet, sagt som gjort, i januari 2000 startades SK6AL och vi satsade stort på klubben. Vi byggde upp antennparker och skaffade riggar, slutsteg osv...

Klubben satsar enbart på VHF-banden då det är där vårt hjärta ligger, för närvarande (och sedan jan. 2000) kör vi föjlande band: 50MHz, 144MHz & 432MHz.

Tja det var det jag kunde komma på såhär i hastigheten...
Kommer och editerar texten om jag kommer på något nytt :p

CU on VHF es 73's
Dennis - SM6USS
wwLoc: JO67AT
Parish: O211
www.qsl.net/sm6uss

Founder, President and Contest Opr. of :
SK6AL - Göteborgs VHF Klubb
wwLoc: JO67DX
Parish: P1004
www.sk6al.tk
 
Kul att få ett ansikte och story på dig. Vi har ju tampats några gånger på 6,2 o 70. Inte för jag har någon chans på de 2 övre banden men det är kul att vara med och sällan är en test lika den andra.

Vi hörs på testerna.

73 Magnus (contestcall 8S6T)
 
Back
Top