Små frågor om stege, genomföring, bandkabel osv.

SM5NTI

Member
…Antagligen besvarat många gånger, men: Balanserad matning av trådantenner nämns här o där, så jag undrar vad man (vanligtvis) kör med? Har 450-ohms bandkabel, som åter kom i handeln för några år sen, nån större tillämpning eller är det mest hemmagjorda ribbstegar? Finns färdiga satser med spacers? Är det klassiska 600 Ohm eller nåt annat man väljer numera? Finns det nåt vanligt knep för en bra genomföring i husväggen?

Sedan undrar jag också vad en ATU (obalanserad 50 Ohm) i en rigg kan ha för omfång – det varierar förstås med frekv och impedansens sammansättning - men något ungefärligt mått? SWR 3 ?, 12-200 Ohm resistivt? Eller vad är rimligt att de klarar? – Kul att veta.
 
Jag gjorde egna stegpinnar av genomskinlig akryl, 75 mm långa.
Mest för att XYL och andra inte skulle se dem så bra ;)
Sen tog jag in matningen genom takpannorna.
Du kan se lite bilder här (klicka på dem för att se större)
Jag har för mig att karakteristiska impedansen hamnade på ca 500 Ohm.
// Åke
 
Last edited:
För tredje året i rad på Fredrikssundsloppisen i Danmark så kikade jag på denna fina stege med "hundbensisolatorer" av glaserad keramik som inte funnit någon köpare än.

Extrapriset, 25 danska kronor för hela klabbet var nu svårt att motstå. 40 st hundben med 80 mm hålavstånd och omsorgsfullt fastnajade var 50:e centimeter var ett klipp. Det ger en matarledning om 20 m längd, färdig att hänga upp.

Så tillverkade amatörerna sina stegar förr i tiden - på 40- och 50-talen. Stegen skall användas till en dipolantenn för allmän lyssning på lång- mellan- och kortvåg.

/Bengt
 

Attachments

  • 11.jpg
    11.jpg
    98,2 KB · Views: 209
  • 12.jpg
    12.jpg
    55,2 KB · Views: 203
Tack Åke för en väldigt trevlig bildvisning och ett minutiöst utfört antennjobb – bara att gratulera och önska givande radiokontaker, lång tid framöver! Jag blev lite orolig att det fina spettet var ett av de nergrävda…Inga konstigheter men kanske är stegmatning ändå så exklusiv, att inga patentlösningar finns.

Tack också EQL för bilder på fina, gamla spacers! Kul!
 
Appropå patentlösningar så besökte jag OZ2BB för några år sedan och hela hans radioschack var en enda stor uppfinnarverkstad. Allt hembyggt och med enkla medel. Bifogar några bilder på hans stegmatade dipol i trämasten och en antenntuner på en bit bräda och som stått på samma plats sedan 50-talet men uppgraderats med elektrisk motor och auto-tune med fasdetektor 2009 - allt egenkonstruerat.

Kanske vi skulle öppna en tråd och visa våra egna hembyggen?

/Bengt
 

Attachments

  • stege1a.jpg
    stege1a.jpg
    52 KB · Views: 201
  • stege2.jpg
    stege2.jpg
    94,8 KB · Views: 190
  • stege3.jpg
    stege3.jpg
    81,2 KB · Views: 169
  • stege4.jpg
    stege4.jpg
    82,2 KB · Views: 166
Jag hjälpte en amatör med hans genomföring genom väggen, det blev två 10mm acrylskivor jag hade liggandes, en gång inköpta på Clas Ohlson.
Skiovrna monterade jag något förskjutna i höjdled så att vattnet inte kunde följa ledarna in, själva kabeln igenom blev två stumpar RG-214 mittledare.
Isoleringen i mellanväggen/isoleringen blev så många frigolitchips som fick plats, primitivt, inte så snyggt men absolut funktionellt :p
 
Last edited:
Gläds mycket åt EQL:s fotodokument över den sanna amatören – såna finns än i datorernas tidevarv! Visst ska vi ska använda oss av detta amatörfoums möjligheter med skisser och bilder.

Jättebra, XUN, med det knepet – nåt sånt har faktiskt föresvävat mig – har också jag Clas Ohlssons ”plexiglas” i junkboxen. Olika hus ger förstås individuella möjligheter. Jag kan tänka mig två separata, runda hål om fem cm med god, snygg isolator i träväggen. Lätt att plugga igen, sedan.

- Emotser även erfarenheter av bandkabel (450 Ohm) som stege, och i förbifarten sidofrågan om vanligt ATU-område i riggar, för avstämning.
 
Anpassningsområdet i "inbyggda ATU:er" varierar ganska mycket.
Dels är det allt svårare att åstadkomma ett stort område på låga frekvenser,
och sedan är fasvinkeln hos antennimpedansen en annan faktor,
som primärt återverkar på hur stora variationsområden hos komponenterna som behövs.

Det är oftast lättare att anpassa rent resistiva laster.

En vanlig specifikation är att en matningsimpedans som håller sig inom SWR 3:1 cirkeln för ett givet frekvensintervall kan anpassas. Om impedansen är rent resistiv kan området vara större, och på valda frekvenser likaså.

Externa anpassare kan ha mycket stora anpassningområden, det finns sådana som utan vidare kan anpassa mellan 10 +/- j 1000 ohm i MF-området och 1500 +/- j 500 ohm i HF-området. Omräknat i SWR (50 ohm) motsvarar detta långt över 100:1.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Har en liknade variant som -XUN beskrev. Tillverkad av en gammal skärbräda, 4mm rostfria gängstänger som jag isolerade med akvarieslang. Det enda problemet jag har haft var att första året så sprack plasten på utsidan vid frostgrader, så jag tror att en bit riktig Delrin är bättre.

Jag har inte problemet med isolering mm, det är en putsad lättbetong vägg med 2st 8mm hål.

Kent -MMJ
 

Attachments

  • gmf_web.jpg
    gmf_web.jpg
    51,6 KB · Views: 461
Last edited:
Har en liknade variant som -XUN beskrev. Tillverkad av en gammal skärbräda, 4mm rostfria gängstänger som jag isolerade med akvarieslang. Det enda problemet jag har haft var att första året så sprack plasten på utsidan vid frostgrader, så jag tror att en bit riktig Delrin är bättre.

Jag har inte problemet med isolering mm, det är en putsad lättbetong vägg med 2st 8mm hål.

Kent -MMJ

Vet du jag skulle faktiskt ha bytt ut gängstången till RG-213 mittledare som precis räcker igenom väggen och lödat dit en ringkabelsko i var ände, sen är det bara att göra likadant på stegen, en kabelsko och en kort M4 skruv så är saken biff, lätt att koppla bort när man vill och inte behöver du oroa dig för ev. dämpning på grund av fukt i väggen :)
 
Back
Top