Snabb scan på mobil 2m rigg

pgadler

Member
Hej alla,

Jag är en periodare. Vad gäller amatörradio alltså. Jag tog cert för 4-5 år sedan och har sedan dess varit fläckvis aktiv på 2m i ngn av mina bilar. Inhandlade tidigt en gammal HF-rigg, men har p g a flyttar m m inte fått upp ngn antenn.

Nu är jag "på" igen och har plockat in en 2m i bilen.

Jag gillar gammalt. Kör gamla bilar, gamla riggar. Just nu är det en omprogrammerad Philips FM1100, annars har jag någon Ericsson C-64 samt en läskigt modern Puxing 777, bara för att ha något lättflyttat.

FM1100 går numera bra, efter inledande problem. Och PA4DENs programvara är riktigt finessrik. Men det finns två saker jag saknar:

- Helt flexibel shift. Idag kan jag bara ställa samma shift-gap för alla kanaler. Lätt att ändra, men jag kan inte köra en marin duplex kanal samtidigt som en 145MHz repeater.

- Snabbare scan. Vill jag ha koll på några marina kanaler och repeatrarna blir det kanske 20 kanaler att scanna. Och Philipsen taktar väl på med runt 10 kanaler i sekunden.

Så jag sneglar på modernare mobila 2m riggar. Men jag är inte så säker på att det är så mycket bättre. Jo, varierande shift-gap är inga problem, det vet jag.

Men jag läste att t ex i övrigt rosade Yaeseu FT-2800 scannar kanske 12 kanaler/s.

Kan någon rekommendera en mobil 2m som scannar tydligt snabbare än runt 10 kanaler/sek?
 
ICOM ID-E880 skannar 50 kanaler per sekund.
Blandat FM, FMn, AM och DV.

de
Sm4FPD
 
ID-E880 har både VHF och UHF, med Fm och FMn, RX för AM, AMn samt DV DD och DR. Därför är den aningen dyrare.
En enklare enbandare för bara FM och FMn med mottagre för AM, AMn (flyg) är IC-2200H, den kan skanna c:a 20 ch per sekund. den får man för 2500 kr, går sedan att kompettera för DV (Digital Voice)
65 Watt.
På VHF har vi 48 kanaler FM, vi kör ju 12,5 kHz kanaler numera och då skall oxo bandbredden vara smal liksom deviationen.

De
SM4FPD Roy
 
ID-E880 har både VHF och UHF, med Fm och FMn, RX för AM, AMn samt DV DD och DR. Därför är den aningen dyrare.
En enklare enbandare för bara FM och FMn med mottagre för AM, AMn (flyg) är IC-2200H, den kan skanna c:a 20 ch per sekund. den får man för 2500 kr, går sedan att kompettera för DV (Digital Voice)
65 Watt.
På VHF har vi 48 kanaler FM, vi kör ju 12,5 kHz kanaler numera och då skall oxo bandbredden vara smal liksom deviationen.

De
SM4FPD Roy

Låter som en IC-2200H är det jag ska sukta efter. Tack för svaret, än en gång.

/SA0AQR
 
Back
Top