Snöröjare använder 2m illegalt?

SM0RCL

Well-Known Member
Japp, satt igår natt och upptäckte en FM-signal på 144.000MHz. Snöröjare i farten i Stockholm i natt. Tydligen tycker de att det är ok att använda sig av 2m. Spelade in en del. Tänkte att det är bra att spara lite. Plus spektruminspelningen. Jag tror inte att min K3:a hade några IMD-problem, eftersom jag hörde samma trafik på samma frekvens med min IC-7000.

Jag misstänker att det är billigare att köpa amatörradiostationer än att skaffa sig egna frekvenser och tillstånd....

Så vad tycks om det då?

73 de Kai

PS: Skrivit om det i min blogg också.
Snöröjning, allt för att tjäna pengar? « SM0RCL:s blogg

Gjorde du en kontroll på 72MHz också?
Nu är det ju förvisso 71.9875 eller 72.0125 som ger 143.975 respektive 144.025 men många 4m radios kan du även programmera på 72.0000 jämnt.

Visst kan det vara ett gäng som köpt en VHF-radio för 2m på ebay, slått på den och den visar 144.000;
-Hallå Berra!!
-Jag hör dig bra Gurra!
-Fint, då kör vi såhär!
-Jepp, let's go ploging!

Gjorde du en kontroll på 72MHz också?
Nu är det ju förvisso 71.9875 eller 72.0125 som ger 143.975 respektive 144.025 men många 4m radios kan du även programmera på 72.0000 jämnt.

Jag tror inte att jag lyssnat på en frekvensmodulerad signal som i sin tur är frekvensdubblad, men jag inbillar mig att den skulle bli svårläst med en "normal" 2m mottagare.

Last edited:
Jag uteslöt det på grund av att jag hade två olika radioapparater och olika antenner. Plus att det var lite väl "rena" signaler med tanke på att de verkade ploga kring Solna/Bromma. Nä, jag tror nog att det är en billighetslösning av någon som har noll koll...

Och visst finns det användare av bandet. Annars skulle jag inte märkt det ....

Hur som helst så tycker jag att det är ganska viktigt att få bort trafik från ställen där de inte hör hemma....

Det är lite som grannsamverkan, om ingen gör något, så händer det antagligen inget...

73 de Kai

Om du lyssnar på en överton så dubblas även deviationen, dvs de skulle ha låtit starkt och kanske illa om det var tal om en överton.
Nu är det ju så att många talar för långt från micken, eller har billigare radiostationer där man sparat in på mikförstärkaren, och på så vis får för låg deviation och då skulle ju en överton låta ganska normalt.

de
FPD

Det som slår mig när jag lyssnar på filerna är att nidbilden om "Berra" och "Gurra" inte verkar vara helt korrekt. De två som pratar använder välvårdat språk och diskuterar saker långt ifrån: "Öh, Berra"-nivån.

Kai, har du försökt ropa upp någon av dem och vänligt förklarat att de använder fel frekvens?
Ja, jag inser att det är gränsfall även för oss. 144.000 får vi inte köra FM på av två skäl. Dels "läcker" vi neråt i frekvens, dels är det mot bandplanen.
Men det kanske skulle kunna lösas väldigt snabbt och enkelt med bara några få sändningspass?

73 de SM0RVV

Ja, det var just det här med bandgränsen som gjorde att jag inte ropade
på dem. Dessutom så är det inte helt säkert att man skulle få svar, eftersom
de kan använda sig av sub-ton squelsh. Men visst är det en idé för att se
om de kör på 144MHz. Men när jag tittar i frekvenstabeller på scanner.nu, så
hittar jag inte någon som kör på 72MHz. Dessutom så var signalerna lite väl
höga för att vara en överton. Tror att den högsta signalen var på ca
-20dBm, vilket är väldigt högt för att vara en överton. Dessutom verkade
de jobba i Solna/Bromma-trakten.

Nåja, den som lyssnar skola finna :)

73 de Kai

Det som slår mig när jag lyssnar på filerna är att nidbilden om "Berra" och "Gurra" inte verkar vara helt korrekt. De två som pratar använder välvårdat språk och diskuterar saker långt ifrån: "Öh, Berra"-nivån.

Kai, har du försökt ropa upp någon av dem och vänligt förklarat att de använder fel frekvens?
Ja, jag inser att det är gränsfall även för oss. 144.000 får vi inte köra FM på av två skäl. Dels "läcker" vi neråt i frekvens, dels är det mot bandplanen.
Men det kanske skulle kunna lösas väldigt snabbt och enkelt med bara några få sändningspass?

73 de SM0RVV

...och så får vi väl endast kommunicera med andra radioamatörer om man ska vara petig.

Tja, det kunde ju varit ett par extraknäckande radioamatörer, så visst
kan man väl slänga iväg ett verbalt QRZ? Hehe...

Nåja, det kan ju också vara radioapparater för ett band kring 2m som
inte har programmerats korrekt. Första gången jag har hört något dylikt
på banden, så det är väl inte helt vanligt som fenomen.

73 de Kai

...och så får vi väl endast kommunicera med andra radioamatörer om man ska vara petig.

När jag hörde dom första gången för en vecka sedan på 144,025 så kollade jag med två andra ifall dom också kunde höra dom, och det gjorde dom. Jag bor i Sollentuna och har en mobilpinne som antenn för 2M och dom gick mätaren ut på min ic-706, dom två andra amatörerna jag kollade med så var dom fullt läsbara i Kista och Solna också. Nu har jag inte hört dom sen dess men håller ett öra på den frekvensen för att scanna efter eventuell sub-ton squelsh.

//Janne

Dessutom så var signalerna lite väl höga för att vara en överton. Tror att den högsta signalen var på ca -20dBm, vilket är väldigt högt för att vara en överton.
Ur ett tekniskt perspektiv kanske det kan vara intressant att veta om signalen är en grundton eller en överton. Men ur legal synvinkel spelar det ingen roll. Varken det ena eller det andra är tillåtet.

Jag kan försöka hålla ett öra öppet i Bromma.

73,
Jonas/SM5PHU

Komradio i bandet 68 - 88 MHz är oftast av hög klass, det finns ingen direkt tillverkning av i östern då bandet inte används så där. Komradio på 68 - 88 MHz är ofta dyra och med relativt goda spec särskilt vad gäller övertoner. Övertonerna kan vara mer än 50 dB undertryckta och då blir effekten nästan försumbar, dessutom används ofta då antenn avstämd till 72 MHz.
Därmed är det nog mest troligt att man använder just 144 MHz radio.
Men som någon sade bandet är ju oanvänt och praktiskt för ändamålet.

de
SM4FPD

Så hur många 2m burkar har ni krängt till kommersiella användare som inte vill betala för Sepura??? ;) (OBS! Ironi).

Jag tycker nog att det finns en hel del aktivitet på 2m. Speciellt med alla roliga MS-moder som finns idag. Vill påstå att man kan köra EU och RU nästan varje dag om man vill. Däremot så håller sig nog telegrafiknackarna på lite fiiiinare band på HF :)

73 de Kai

PS: Inlägget skall läsas med en humoristisk inställning :)

Komradio i bandet 68 - 88 MHz är oftast av hög klass, det finns ingen direkt tillverkning av i östern då bandet inte används så där. Komradio på 68 - 88 MHz är ofta dyra och med relativt goda spec särskilt vad gäller övertoner. Övertonerna kan vara mer än 50 dB undertryckta och då blir effekten nästan försumbar, dessutom används ofta då antenn avstämd till 72 MHz.
Därmed är det nog mest troligt att man använder just 144 MHz radio.
Men som någon sade bandet är ju oanvänt och praktiskt för ändamålet.

de
SM4FPD

Tyvärr finns de ju vissa företag som säljer amatörradio som landmobilradio för yrkesbruk. Det är mao inte säkert att snöröjarna gjort fel. De kan ha trott att de köpt "komradio" till bilarna och så är de helt enkelt felprogrammerade...
144.000 är ju defaultfrekvensen i en del kinaburkar.

Japp, satt igår natt och upptäckte en FM-signal på 144.000MHz. Snöröjare i farten i Stockholm i natt. Tydligen tycker de att det är ok att använda sig av 2m. Spelade in en del. Tänkte att det är bra att spara lite. Plus spektruminspelningen. Jag tror inte att min K3:a hade några IMD-problem, eftersom jag hörde samma trafik på samma frekvens med min IC-7000.

Jag misstänker att det är billigare att köpa amatörradiostationer än att skaffa sig egna frekvenser och tillstånd....

Så vad tycks om det då?

73 de Kai

PS: Skrivit om det i min blogg också.
Snöröjning, allt för att tjäna pengar? « SM0RCL:s blogg

Tycker du ska skicka en blänkare till PTS! Du har ju till och med bevismaterial i form av ljudupptagning.

Back