Snöröjare använder 2m illegalt?

Förr var det inte tillåtet att spela in något man hörde, eller i alla fall inte tillåtet att spela upp det för annan än sig själv.
Men det var ju på B:90 tiden...

Bara så du inte gör något brottsligt om du spelar upp inspelningen för PTS.

Var de köpt sina saker ifrån är ju en bra fråga, men kinapparater är ju mest handapparater så vitt jag sett, och de kallas jaktradio eller komradio och man skriver öppet att de täcker 136 - 174 MHz.

Idag är det inte tillåtet att hindra en kund från att köpa något i radioväg, en s om den innehåller sädnare. Det är heller inte förbjudet att äga en amatörradio med sändare eller annan sändare även om man inte har tillstånd.
Det är handlingen, dvs hur man gör med prytteln man skaffat som kan vara olaglig.

Dvs med den "liberala självregelingens princip" så ordnar sig allt av sig själv bara politikerna inte lägger sig i.

Det som säljs på SRS har vi rätt bra koll på de säkert 90 procent oftast skall diskutera apparaten de köper och då får man ju en uppfattning om att de är radioamatörer. Det som säljs utan tekniska frågor och diskussion är ofta till gamla kunder som vi vet är radioamatörer.

Dessutom utsätts vi ofta för sk marknadskontroller.
Att andra importörer av radio med tveksamt CE märkning oxo utsätts för sådan är klart och många har försvunnit då det utfärdats försäjningsförbud.

Lite motsäganade är det att radioamatörer ibland köper icke CE märkta saker, och i en amatörradio kan det då saknas så många som hundratals EMC komponnenter, och det är en version som säjs i länder där man skiter i EMC.
Sen klagar samma radioamatörer på störningar.

de
FPD
de
FPD

Om det skall spelas upp något så är det väl för PTS?

Detta verkar bli mer eller mindre ett laglöst land.
Visst var det bättre innan EU existerade och innan köpenhamnsbron fanns och när man varken kunde ha vapen eller sändare utan licens och innan det fanns en massa importerade störningskällor och när det var bara en test i månaden och...

Förr var det inte tillåtet att spela in något man hörde, eller i alla fall inte tillåtet att spela upp det för annan än sig själv.
Men det var ju på B:90 tiden...

Amatörradiotrafik är undantagen från reglerna. Det är alltså helt OK att spela in och lägga ut amatörradiokommunikation för allmänheten.

Lite tillspetsat kanske... Men om det nu finns frekvensband där vi i varierande grad sliter och går kurser för att få använda, men väljer sedan att inte använda. Varför blir vi upprörda när någon annan använder det vi inte använder? :confused:

Om det nu är ett så viktigt band då borde det vara "QSO-kö" hela tiden på både repeatrar och direkttrafiken. Men det är helt djä***a tyst från oss som får köra. Så vad gnäller ni för, fundera mer på varför vi inte kör mer radio på de band vi har... :rolleyes:

Ja det är ju en alldeles förfärlig tråd det här men jag undrar i mitt stilla sinne om det inte bara var några insnöade radioamatörer som höll på att skotta sig ut ur en driva?

Att skicka digitala inspelningar till PTS tillsynsenhet torde inte hjälpa ty i samma ögonblick som de insnöade snöröjarna släppte PTT-knappen så försvann ju liksom bevisen som borta med vinden då genereringen av radiovågorna upphörde. Tänk om det blir tö...

Nej boys, sansa Eder.

Då är det ett värre brott att slänga ett kolapapper på gångbanan ty det riskerar ju att blåsa omkring i staden (läs Stockholm) och anställa stor förargelse hos de mest laglydiga medborgarna.

För övrigt så är det eventuella brottet kanske inte så allvarligt för radioamatörernas del då halva det utsända FM-spektrat faktiskt hamnade utanför amatörbandet om nu frekvensen var 144.00000 MHz.

Tänk om vi bilister (med körkort) skulle rapportera alla förseelser vi såg i trafiken. Oj nu kom det en gubbe med keps utan bälte. Plåta honom och ring Polisen fort som fan! Och han där blinkade vänster och svängde höger.

/Bengt

Vi har faktiskt effektiva myndigheter.

Var i kontakt med PTS idag. Tekniken gör framsteg även där. Handläggare kan spana från jobbet genom enkla knapptryckningar vid kontors-PC:n. Helt perfekt.

Framförallt är kanske det stora brottet att eftersom någon bedriver en kommersiell tjänst, så ska de betala lite avgifter för sitt frekvensnyttjande.

Hur som helst, om ni upptäcker trafiken, så ska ni bara skicka information om tid, frekvens och eventuella ljudfiler eller länkar till ljudfiler till rtc (vid) pts punkt se.

Hur som helst så var bemötande på telefon mycket professionellt och inte alls präglat av någon attityd att radioamatörer betalar inget, utan tvärtom, det var mycket intresserade. Plus att de påstod att det borde inte vara något större problem att hitta det skyldiga företaget.

Det är som jag säger ibland, man får faktiskt ganska bra myndigheter i Sverige. Inte alltid kul, men effektivt :)

73 de Kai

PS: Och eftersom vi är ca 6.000 aktiva amatörer på 91MHz bandbredd, så torde det bli ca 15kHz bandbredd per radioamatör i Svedala. Alltså kan vi missa varandra helt....

DS: Jag använder mig av 2m......

Det låter bra Kai.

Bara att hoppas att det blir riktigt mycket snö så PTS får ordentliga signaler att pejla på så frekvenslånarna kan fångas in. :rolleyes:

/Bengt

PS QRV på 144,3 MHz AM

För övrigt så är det eventuella brottet kanske inte så allvarligt för radioamatörernas del då halva det utsända FM-spektrat faktiskt hamnade utanför amatörbandet om nu frekvensen var 144.00000 MHz.
Kanske just eftersom hälften hamnar på militärt område, som PTS är på alerten? ;)

73,
Jonas/SM5PHU

Ja då kommer ju saken i en annan belysning. Att klampa in och röja snö på militärt område kan definitivt ha sina risker! :D

Tja, då får jag ringa kaptenen Daniel Svensson som hanterar den biten.
Men visst presenterade jag mig både som civil radioamatör och grönklätt
radioproffs :) ....

73 de Major Kai

Kanske just eftersom hälften hamnar på militärt område, som PTS är på alerten? ;)

73,
Jonas/SM5PHU

Major Kai,

Jag gillar radioamatörer som har humor men de är tyvärr lika sällsynta som snö i Skåne. Dock har vi nu c:a 3 mm i drivorna väster om Lund. - 13 grader i morse. Skall lyssna på 2 m senare i kväll och höra om det pågår några röjningar här i trakten.

/Bengt

Bilförare och Radioamatör m m.

Man kan inte så noga veta i Skåneland om det är snörök eller
kokainrök från Malmoe ;) :D .

mvh
Kai

Major Kai,

Jag gillar radioamatörer som har humor men de är tyvärr lika sällsynta som snö i Skåne. Dock har vi nu c:a 3 mm i drivorna väster om Lund. - 13 grader i morse. Skall lyssna på 2 m senare i kväll och höra om det pågår några röjningar här i trakten.

/Bengt

Bilförare och Radioamatör m m.

Back