Söker erfarenhet / kommentarer från användare av Yaesu´s C4FM

Smalbandiga digitala fleranvändarsystem kan nog vara användbara i t ex tätbefolkade Japan eller i kommersiella system där man inte önskar eller behöver en "öppen kanal".
Men jag har svårt att se något behov i glesbefolkade Sverige av ett digitaliserat 2m band mer än att den "kan vara roligt" en liten stund att prova en ny mode.
Öppen standard? -Nä
Potential att slå igenom som standard? -se ovan
Digital ljudkvalitet -Variant på GSM-codec...
Störhållfasthet? Nix, bara 12.5kHz bred.
High speed data -9600bd när de flesta har 4G i telefonen
Bättre räckvidd? -knappast
De flesta digitala moder för amatörbruk fyller antingen ett speciellt behov eller är öppna standards som anammats av många på t ex KV.
 
Last edited:
Intressant. Ja funderingarna är många och jag känner lite att Yaesu´s system flörtar klart med alla analoga användare vilket passar mig.
Man kan ju undra vad Kenwood månne hava på lut så att säga ?
Tack för kommentaren :)
 
Om inte något alldeles oförutsett inträffar kommer C4FM att vara samma återvändsgränd inom amatörradion som D*.
Ytterligare en massa utvecklingspengar och marknadsföringspengar "down the drain"...

Det är okänt ifall det är statligt industristöd inblandat i C4FM som det var med D*,
och är det inte så blir det ett ytterligare slag mot lönsamheten i en redan pressad bransch.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om jag inte minns fel så används C4FM i det P25 system som i Australien, China, Nord och Syd Amerika är motsvarigheten till det Tetra system som våra blåljus myndigheter använder. Yaesu har tagit ett kommersiellt färdigutvecklat system och placerat det i amatörradioutrustningar och därmed sluppit stora utvecklingskostnader.

Här finns ett intressant YouTube klipp. http://youtu.be/XcF-kOejPjg
 
Last edited:
.Yaesu har tagit ett kommersiellt färdigutvecklat system och placerat det i amatörradioutrustningar och därmed sluppit stora utvecklingskostnader.

Förvisso, men om systemet ändå inte går att sälja så är det lika illa.

Jag ser sådana slutna och proprietära system som oblyga försök att skinna upp lättlurade
stickproppsamatörer genom att låsa in dem i tillrättalagda fållor.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vänner, skippa kommentarerna om "inlåsta system och stickproppsamatörer" som det redan finns massor av i detta och andra forum utan kommentera gärna Ni som använder det redan eller är intresserade av det som några av Er gjorde.
 
Finns det inga dedicerade fora som du kan ställa din fråga i, istället för att försöka begränsa andra användare i ett öppet forum?
 
Jag är vare sig intresserad av Icoms eller Yaesus system och jag lär knappast skaffa någon rigg för något av dessa system. Men jag måste faktiskt säga att jag håller med trådskaparen, han har ställt en fråga riktad till de som använder ett visst system, att då få kritiska kommentarer av de som inte använder detta system är helt fel. Börjar bli lite väl många inlägg på detta forum som spårar ur långt innan det ursprungliga ämnet har behandlats.

Söker erfarenhet / kommentarer från användare av Yaesu´s C4FM som kittlar lite hos mig efter att ha hoppat av D-Star.
 
I så fall, om det är en direkt fråga endast till Yeasu-användare så får han leta reda
på ett forum för sådana - alternativt lobba för en egen rubrik som bara behandlar
Yeasu-dv.

Detta forum är precis som amatörradio ska vara, öppet för alla!
 
Han skapade en egen tråd som endast handlade om erfarenhet av Yaesus C4FM. Då kan du och besserwisserklubben utan erfarenhet av sakfrågan hålla sig i från denna tråd.
 
Precis just detta var inte min avsikt att skapa, utan så blev det tyvärr. Man måste inte alltid säga sin åsikt utan kan välja att avstå. Min fråga gällde då dom som har erfarenhet och är intresserad av Yaesu´s C4FM-system, och ingenting annat. Är inte det vad Ham Spirit handlar om, att hjälpa varandra ?
 
Men du startade din tråd under rubriken allmänt om amatörradio. Tråden handlar
dessutom om ett av dessa proprietära DV-system som tillverkarna försöker få oss
amatörer att acceptera, det bjuder in till debatt.

Kanske man kan få föreslå: http://www.foxtango.org, som är ett dedicerat forum
för Yeasu användare. Finns nog fler forum/user-groups ute på nätet där du antagligen
bara får "relevanta" svar.
 
Last edited:
Vi har några som lägger avsiktliga störningar i en tråd där trådskaparen uttryckligen efterlyser "erfarenheter/kommentarer från användare"!
 
Du har rätt att detta kanske inte är rätt tråd. Det som förvånar mig är
hur man när man skapar en tråd i ett publikt forum under rubriken allmänt
och förvänta sig att inte få kommentarer som kanske inte helt är i linje med
formuleringen på tråden?
 
Jag tycker du är helt fel ute, KBW. Du försöker till och med hänvisa bort trådskaparen från detta forum, samtidigt som du inte har något konstruktivt att tillföra, utifrån trådskaparens fråga. På detta forum är det stort svängrum, och varför inte respektera det?
 
Men det är kravet att inte få sidosvar - som det från AOM - som förvånar mig!

Om man inte tål att få den typen av sidokommentarer så bör man kanske vända
sig till ett specifikt forum endast dedicerat till detta ämne - I ett publikt forum som
detta får man acceptera sidokommentarer i sina trådar,
 
Back
Top