Söker vinsch med ljus och lykta.

SM0RCL

Well-Known Member
Någon som har bra tips om var man köper lämpliga vinschar för att få upp ett Versatower. Fästet har standard 90mm avstånd för bult.

Köpte en på Biltema, men jag är tveksam till om den är bra, eftersom backspärren känns lite osäker.

73 de Kai

PS: I Stockholmstrakten....
 
Jodå, jag har kollat Swedol.

Modellen Tiger (BS-9036) ser bra ut, men jag tror att den är lite för klen. Den är klassad för 550kg och masten väger ca 500kg med antenner. Så den känns lite på gränsen. Dessutom är utväxlingen 4,1:1, vilket också känns lite lågt. Om inte annat, så kan det bli onödigt tungt. Däremot verkar den ha en spärrfunktion som är tillräckligt bra.

Sen har vi svindyra modeller på Swedol, men jag vill nog hålla mig under 1.000kr.

Nåja, Tiger finns fortfarande med på listan.

73 de Kai



Swedol kanske har något som går att använda?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Redan kollat. 900kg rullande last enligt manualen. 450kg vid 45 graders vinkel. Lät jätteintressant, tills man insåg att den inte orkar med lasten. Det vore kul om den funkade, men just nu känns det lite tveksamt. Gillar 12V matning. 20A är inga problem med nätaggregatet. Men som sagt, verkar vara för klen.

Det jag vill undvika är en vinsch som kan rusa, det är inget drömläge när masten kommer ner. Friktionsbromsar kan släppa, och det räcker för att de ska falla ur ekvationen. För då rasar masten ner med en dj-la fart...

73 de Kai


Jula elvinsch Art.nr: 604078 klarar 900Kg.

/Micke
 
Jag köpte Jula's elvinsch 229400 för under tusenlappen. Den går på 220V
Sedan bytte jag vajern till en lång vajer och monterade den med brytblock. Nu klarar vinschen tre gånger så mycket last utan att bli överbelastad. Jag lyfter en teleskåpmast med den och har inga problem. Vajern är insmord med vajerfett Mobilarma 798 som kan vara lite knepigare att få tag på i smärre mängder.
 
Vad är det för vikt på masten som du lyfter?

mvh
Kai


Jag köpte Jula's elvinsch 229400 för under tusenlappen. Den går på 220V
Sedan bytte jag vajern till en lång vajer och monterade den med brytblock. Nu klarar vinschen tre gånger så mycket last utan att bli överbelastad. Jag lyfter en teleskåpmast med den och har inga problem. Vajern är insmord med vajerfett Mobilarma 798 som kan vara lite knepigare att få tag på i smärre mängder.
 
Tror vikten låg på 80 kg för masten, lägg därtill 4 maströr, en rotor och tre större antenner.
Vid första försöket orkade inte vinschen varför jag skar linan en gång med ett block. (Det som följde med)
Då fungerade det hela men vajern var spänd som en fiolsträng varför jag införskaffade ett dubbelt brytblock så nu är vajern treskuren. Det tar lite längre tid att hissa upp masten men det görs inte så ofta. (Det man vinner i kraft förlorar man i väg)
 
Aha.

Jag ska lyfta lite mer, TRE Versatower sektioner plus rotor, maststång, antenner. Blir nog ganska nära 500kg. Så lite mer last med andra ord. Och visst lutar det åt en Julavinsch just nu. Den största modellen och ett block i botten för att hjälpa till. Men som sagt, sista ordet är inte sagt ännu.

73 de Kai


Tror vikten låg på 80 kg för masten, lägg därtill 4 maströr, en rotor och tre större antenner.
Vid första försöket orkade inte vinschen varför jag skar linan en gång med ett block. (Det som följde med)
Då fungerade det hela men vajern var spänd som en fiolsträng varför jag införskaffade ett dubbelt brytblock så nu är vajern treskuren. Det tar lite längre tid att hissa upp masten men det görs inte så ofta. (Det man vinner i kraft förlorar man i väg)
 
En vinschberättelse ur verkligheten:

För drygt 3 år sedan köpte jag en fristående fackverksmast på rot, och vi skulle fälla den med hjälp av en vinsch och en hjälpmast. Allt gick som smort tills masten närmade sig horisontellt läge. Precis när jag höll på att noggrant placera ut ett stöd 1/3 från toppen för masten att vila på, så att den inte skulle kvadda grannens enkla skjul till vedbod, släppte wiren från masten, som "handlöst" damp ner på stödet från en knapp meters höjd. Bara en liten bit av tumvecket på ena handen kom i kläm, en skinnbit lossnade och blodet droppade. Masten klarade sig oskadd. Vid tanken på vad jag kunde ha råkat ut för, blev jag såpass chockad att jag själv, kallsvettig och blek, fick inta horisontalläge gott och väl en halvtimme, innan benen bar mig igen.

Varför lossnade wiren då? Jo, en slinga som satt fast närmast masttoppen var plastad, så att den helt enkelt gled ur wirelåsen.

Sens moral 1: Stå aldrig under en mast på väg att fällas, och se till att ingen kroppsdel kan komma i kläm om ni måste fixa med något som skall placeras i rätt läge under masten!

Sens moral 2: Använd inte plastad stålwire som hiss- eller staglina!

Såret läkte på ett par veckor, masten är uppe på nytt QTH, men minnet lever kvar som vore det igår.

/ Göstha
 
Så sant som det är sagt!

Säkra alltid, alltid, ALLTID! « SM0RCL:s blogg

mvh
Kai

En vinschberättelse ur verkligheten:

För drygt 3 år sedan köpte jag en fristående fackverksmast på rot, och vi skulle fälla den med hjälp av en vinsch och en hjälpmast. Allt gick som smort tills masten närmade sig horisontellt läge. Precis när jag höll på att noggrant placera ut ett stöd 1/3 från toppen för masten att vila på, så att den inte skulle kvadda grannens enkla skjul till vedbod, släppte wiren från masten, som "handlöst" damp ner på stödet från en knapp meters höjd. Bara en liten bit av tumvecket på ena handen kom i kläm, en skinnbit lossnade och blodet droppade. Masten klarade sig oskadd. Vid tanken på vad jag kunde ha råkat ut för, blev jag såpass chockad att jag själv, kallsvettig och blek, fick inta horisontalläge gott och väl en halvtimme, innan benen bar mig igen.

Varför lossnade wiren då? Jo, en slinga som satt fast närmast masttoppen var plastad, så att den helt enkelt gled ur wirelåsen.

Sens moral 1: Stå aldrig under en mast på väg att fällas, och se till att ingen kroppsdel kan komma i kläm om ni måste fixa med något som skall placeras i rätt läge under masten!

Sens moral 2: Använd inte plastad stålwire som hiss- eller staglina!

Såret läkte på ett par veckor, masten är uppe på nytt QTH, men minnet lever kvar som vore det igår.

/ Göstha
 
Du kan skära vajern med flera block, så mycket vajer som du kan få på vinschtrumman.
Ett problem är hålet som styr vajern på trumman måste tas upp så det täcker hela trummbredden annars får du bara en "härva" mitt på trumman och skavsår på hålkanterna.
Kan skicka lite bilder på mitt arrangemang om du vill.
 
Bilder är alltid intressanta.

Imorgon får jag fatta ett beslut om vad jag väljer att göra. Vill verkligen få upp antennen innan kvällen.

God natt
Kai


Du kan skära vajern med flera block, så mycket vajer som du kan få på vinschtrumman.
Ett problem är hålet som styr vajern på trumman måste tas upp så det täcker hela trummbredden annars får du bara en "härva" mitt på trumman och skavsår på hålkanterna.
Kan skicka lite bilder på mitt arrangemang om du vill.
 
Uppdatera gärna hur Du löste det hela. Gärna med lite bilder.
Har precis samma funderingar med mitt "24m" Versatower.
/Kenth
 
Skenande mast

Jag kan berätta att i våras skulle jag skrämma några kajor som satt och roade sig på mina antenner genom att, som jag brukar veva lite på vinschen. När jag tog tag i veven släppte friktionsbromsen och veven började snurra utav bara h-vete! :eek:
Jag hann inte få undan hela handen utan den daskade till mitt högra pekfinger så blodet sprutade. När masten hade åkt ner till hälften ungefär slog bromsen till igen så jag slapp se den slå i fundamentet och kröka bommen och knäcka alla element.
Fingret gick inte att böja och blodet sprutade, trodde absolut att det var av men det visade sig så småningom att en sena hade gått av och efter ett stort antal sjukhusbesök har jag nu kanske 50% rörlighet i fingret igen.

Troligen hade det kommit in fukt i friktionsbromsen så den inte bromsade längre för senare när jag med tjocka handskar på händerna försiktigt vevade igen fungerade allt som det skulle...
 
Back
Top