Sökes: FT-857 vs FT-450 - Erfarenheter

SM6YCQ

Member
Hej!

Jag går och funderar på att byta upp mig frn FT-817 och tittar nu på dessa fina stationer. Jag gillar portabel körning och är gärna ute över dagen med min 'Buddipole'.

Är det någon som redan nu har erfarenheter av FT-450 kontra FT-857? Det skiljer ju inte så mycket i pris. Jag vore väldigt tacksam om det finns någon som vill dela med sig med tips och kommentarer.

Bästa 73 de

SM5YCQ - Jonas

Som för tillfället kör militär HF i TT-land (Tchad).
 
Prioriterar du storlek så ska du välja den ultrakompakta 857.an. Själv är jag mycket nöjd med min. 450.an ser ut att ha lite mer funktioner och mer åtkomst direkt på panelen, hos 957.an är det alltid en massa bläddrande i och mellan menyer vilket kan stöka till det ibland. Är inte säker men undrar om inte 450.ans DSP är lite modernare, någon som testat?
Så.... min känsla säger nog, prioriteras storlek - FT-857, prioriteras funktion - FT-450.
Någon som håller med mig eller är av annan uppfattning?
 
Jag skulle rekommendera 857:an, om inte annat för storleken, men vill du köra portabelt o QRP så skulle jag personligen välja en IC-703 eller en 706.
Just 703:an behöver du ju bara en trådantenn o en blyacc så är du igång, eftersom radion innehåller en ATU.

"militär HF i TT-land" Det låter som 1952:a med "anp.enhet HF" ?? Den radion har ju en tråkig "VFO" som man får ont i pekfingret av..
Jag var själv lyssnar-QRV i YA-land förra året med just 1952:an men det vart inte mycket skrivet i lyssnarloggen, tyvärr var det lite för svårt att få med sig riggar in i landet :(
 
Brusreducering a la dsp

Till dig som har en 450:a hur låter dess dsp på ssb i jämförelse med 857:an ?

Min 857:as "brusreducerande dsp" låter bara som om den lågpassfilterar
LF:en i stället för att göra spektral subtraktion (jmfr NES10 dsp högtalare)

Lika illa beter sig motsvarande funktion i TS-480 där det låter som man
lyssnar i "tio meter lång slang" när man slår på brusreduceringen.

Kanske du kan göra lite mp3-filer som vi kan jämförelselyssna på ?

Om det finns intresse kan jag göra motsvarnade för ft-857, ts-480 och
NES1061 dsp-chip som demo !

73 de Kenneth
 
Tack för kommentarer

Stort tack kära radiovänner :) Nu har jag varit hemma ett tag efter genomförd mission. Det lutar åt en FT-450 just för den nya DSP:n och displayens fördelar. Jag är van att bära tungt på ryggen och tar med mig prylarna ut i busken varje portabeltest :) Jag återkommer med erfarenheter efterhand.

Bästa 72 de SM5YCQ Jonas
(som snart blir SM6:a igen)
 
Nu blir det Kenwood istället.

Hej igen!

I dagarna blir det inköp av en TS-480SAT och det känns bra. Den har några år på nacken kontra Yaesu FT-450 men Kenwood har ju alltid lämna goda resultat. Det blir till att köra SAC (SSB-delen) på direkten till helgen som kommer :)

Ha det gott i etern!
 
Back
Top