Sökes: Servicemanual HP 3734A räknare

NSBVZY

Well-Known Member
Jag impulsköpte en otroligt läcker räknare med nixie rör i displayen igår på loppisen i Eskilstuna.

Tyvärr visade det sig att den inte lever alls. En 8 tänds ibland vid påslag. Och slår man av och sen på igen så kan den ändra till nån annan siffra på det segmentet.

Ska ge mig in i felsökningen är tanken, men en servicemanual vore ju väldans smidigt att ha.

Såg att det fanns en på Ebay, men till det dubbla priset jag gav för apparaten.

Hela kalaset är uppbyggd på istickskort som sitter i blå socklar, och pinnarna i socklarna har blivit svarta på vissa ställen, även fast de tycks vara guldpläterade.. det skulle kunna vara en möjlig felorsak. Har motionerat genom att plocka ur korten och satt i igen men inget liv.
 
Dessutom är alla halvledare HP- märkta med nått udda artikelnummer...

Det skulle också vara intressant om någon har en översättningstabell på HP's transistorer
 
Det finns översättningstabeller mellan HP-nummer och halvledare "där ute" (dvs på nätet).
I vissa fall var det utvalda exemplar och det är oftast okänt på vilka grunder de valdes ut och
då kan det vara osäkert att det funkar i vissa kopplingar.
Om det är transistorer som driver nixierören är det säkert ganska okritiska transistorer bara de
klarar spänningen.

Kanske går det att få lite hjälp från manualer från andra gamla HP-instrument med nixierör. Det
brukar vara vanligt att hitta en gammal frekvensräknare med säkert 10 rör och plug-in-modul. Kommer
inte ihåg beteckningen men de fanns i mängder inom försvaret så de flesta man ser kommer kanske
därifrån.
 
Tyvärr blir det nog game over för detta instument. det verkar vara nixie rören som är slut :(

Tråkigt!
 
HP3734 är mycket nära släkt med HP5233, och har snarlika
logikkretsar, fast med högre tillåten räknefrekvens.

Erfarenhetsmässigt börjar felsökning i sådana apparater
alltid med kraftaggregatet. Kontrollera att alla spänningar finns;
170 V, 20 V, -15 V och -130 V.

Sedan är binär-decimalavkodarna i tidiga HP-räknare utförda med
glimlampor och LDR-motstånd. Dessa "åldras oskönt".
 
Tack för informationen :)

Tyvärr visade det sig att det är 4 av 5 nixie rör som är trötta. flyttar man runt det fungerande så är det siffror på alla modulerna. tittar man på ebay är det hutlösa priser på dessa rör. det blir inte lönt att laga.

Hade tyckt det var fräckt att ha ett sånt här instrument i labbet :) Skulle nog tom kunna ställa det i vardagsrummet:cool:
 
Dave på Artek Manuals verkar ha manualen:

http://artekmanuals.com/

Sök på "3734A" under "HP Manuals"

Lite överraskande att rören verkar vara utslitna, de som -hp- använde i 5245-serierna brukar ofta hänga med väldigt länge utan större problem...

Och ge inte upp så lätt om det nu bara är fungerande rör som saknas, det brukar gå att lösa... ;)
 
Tack!

Det kan ju faktiskt vara värt 10USD Underlättar MASSOR

Nja, jag är inte alls överraskad. de visar samma tendens att ha rostskador intill glaskroppen som rören i Tektronix oscilloscopet jag grejat en del med.
Har rören förvarats fuktigt under en längre tid verkar det som att rosten kryper in efter benet och bryter förseglingen i glaset. Luft läcker in och röret blir oanvändbart.

Det är dock bara en teori från min sida.
 
Nixierör verkar ha blivit en samlarsak. Det häftigaste man kan göra är att bygga en digitalklocka med sådana.

HP 5245L var det jag tänkte på. Har använt en sådan, man blir lätt lite sjösjuk av att se siffrorna bläddra både
in och ut i rören men de har helt klart viss charm. För en tid sedan var jag inne i en anläggning som man inte
ska tala för mycket om och vad fanns inte där, om inte ett antal SRT CR302 med både nixierör och dekadrattar
för frekvens. Nixierör var ju lite kul men dekadrattar - nej tack, tar hellre varianten med VFO-ratt även om man
då får stå ut med LED-display.

Youtubern "Shango066", som har massor med filmer där de mest hopplösa saker fixas, har också talat om att
fukt/korrosion kan äta sig in i rör så de tappar vacuum. Han har skakat liv i några teveapparater och "AA5"-
mottagare som legat dumpade ute i det fria och noterat att det kanske varit anledning till att påfallande många rör har
tappat suget så att säga. Många av hans filmer är riktigt underhållande att se. Helt annat än vissa andra som i
ren pedantisk anda fixar saker. En del av behållningen är också alla sköna kommentarer.
 
Nixieklockor finns här:


Rekommenderas varmt.
 
Här kommer lite bildstimulans om ett av mina Nixie projekt. Har byggt om några räknarskal.
Här en HP 5121 som jag ändrat om till en klocka. Det luriga med dessa HP rören som satt i var att de hängde upp och ned i motsats till de flesta andra rör jag sett. Fick skärpa mig att tänka omvänt .
 

Attachments

  • 575E4AC5-17D7-4D0B-996E-129CF06E89B7.jpeg
    575E4AC5-17D7-4D0B-996E-129CF06E89B7.jpeg
    928,5 KB · Views: 23
  • 5CE22600-D1EF-4E67-B1E0-89987D74AB04.jpeg
    5CE22600-D1EF-4E67-B1E0-89987D74AB04.jpeg
    1,7 MB · Views: 22
  • 0F634307-2D19-459C-964A-A43517E67A33.jpeg
    0F634307-2D19-459C-964A-A43517E67A33.jpeg
    1,7 MB · Views: 26
  • D5C2CF3B-07D4-4957-8EE4-FE653CB48D04.jpeg
    D5C2CF3B-07D4-4957-8EE4-FE653CB48D04.jpeg
    3,4 MB · Views: 24
  • FF052464-F643-44BC-A93C-5E0D08B15DB7.jpeg
    FF052464-F643-44BC-A93C-5E0D08B15DB7.jpeg
    1,9 MB · Views: 23
Har någon köpt manualer på http://artekmanuals.com/ ?

La en beställning i förrgår men har fortfarande inte fått något svar.

Instrumentet har fått stå med nätspänning på en stund varje dag när jag varit i verkstaden och grejat, och det verkar som att nixie rören blivit bättre med lite drift. De blinkar fortfarande och har sig men mycket bättre än i början. Dock är ett av rören helt svart och behöver garanterat bytas. Så får vi se, kanske att de andra läcker sig själva.
 
Artek brukar ha mycket bra "scans" av manualer. Hittar man en manual hos exvis Keysight/Agilent/HP eller ko4bb är den visserligen gratis men ibland av medioker kvalitet från någon som "hemmascannat" i all hast. På andra forum har det diskuterats att Artek ibland inte svarat snabbt men man finns tydligen kvar.

Notera att äldre elektronik från 60-talet kan ha germaniumtransistorer i sig som åldrats och det bildats "whiskers" innuti. Lämpligt är att noga kontrollera spänningar och nivåer när sådan elektronik strular.
 
Har beställt ifrån Dave/Artek Manuals flera gånger genom åren (utcheckning via PayPal/nerladdning) och alltid fått bra god service, inom något dygn men oftast mycket fortare. Hör av dig till honom och fråga?

Känner igen fenomenet med att Nixie-rör "går till sig", har sett det ett flertal gånger, det kan vara vissa siffror eller vissa delar av siffror som vid uppstart efter lång oanvändning är mörka, men efterhand återkommer till god funktion. Kan eventuellt ha något att göra med så kallad "cathode poisoning".
 
Min erfarenhet (SRT CR302, där Nixie-rören är släckta i "fjärrläge") är att
efter lång tid utan pålagd spänning och i mörker kan det ibland ta flera timmar
innan de "vaknar till".

Detta ska ha att göra med att ädelgaserna i Nixie-rören kräver en del yttre påverkan (ljus, radioaktivitet) för att kunna joniseras.

Ett relaterat irriterande fenomen i vissa årgångar av HP141 spektrumanalysatormainframes är att
ett litet spänningsstabilisatorrör vilket är aktiverat med Kr86-isotopen som har kort halveringstid efter några decennier
till sist vägrar att tända och då löser överspänningsskydd ut och en massa annat obehagligt kan också hända.
 
Tack för informationen, förhoppningsvis är det väl mycket att göra eller någon form av hobbyverksamhet. Så det kanske kommer med tiden.
Drog iväg ett e-mail också så får vi se.

Angående transistorerna, wiskers har jag faktiskt rätt mycket erfarenhet av, tom på nyproduktion. Det är inte vanligt men av någon anledning har jag snubblat på fenomenet ett flertal gånger både i jobbet och privat.
Alla transistorer som jag kom åt diodmättes på plats innan jag spänningssatte instrumentet. Det betyder kanske inte nödvändigtvis att de är okej, men åtminstone inte kortslutna.

Som Ka skrev, spänningar osv måste kollas, men jag känner att jag är i behov av en Servicemanual till att börja med.
Drivspänningen till nixie rören är iallafall ok, det har jag kollat.

Toppen, förhoppningsvis vaknar de till liv och jag kanske bara behöver köpa ett nytt rör :)
 
Har den transistorer i de olika stegen? Eller IC?
Verkar vara transistor enligt youtube ?
I vilket fall kan man göra lite stickprovs diagnoser förutom som sagt att först kolla likspänningar . Rören är nog lätt att hitta figurationen på nätet. Gå bakåt i signalföljden genom att testmäta med analog multimeter och följa var omvandlingen mellan driv steg och räknar steg sker. Det brukar vara flera lika steg man lätt identifierar beroende på antalet rör.
Då bör du snart se räknar pulserna om de överhuvudtaget finns. Lite lättare att se och följa i ett transistor bygge kanske
Med oscilloskop kan man förstås se multiplex osv

Ett bänkinstrument som detta har troligen haft mindre drifttimmar än en applikation för 24/7/365. Man kan läsa om katodförgiftning och det kan som sagt återhämtas. Ofta tänds fler siffror eller suddigt.
Jag byggde en klocka med 6 ryska begagnade rör och de gav sig och slocknade segment efter hand under något år. Fick bygga om till väst- begagnade och de har gått länge sedan dess.
Ge inte upp.
I väntan på schema..
 
Det är transistorer, tror den är lite för tidig för IC.
Varje siffra har sitt eget drivsteg på kortet direkt bakom.
Räknarna består av 6 kort och sitter på undersidan.
Sen finns det ett ensamt kort som heter "Display" som jag inte riktigt greppat vad det gör.
OSC är troligen oscillator.

Räknaren "fungerar" men räknar baklänges, förhöjd frekvens på input ger minskad frekvens på displayen. Lite kul fel :)

Men jag känner att ett schema är nog ett minimikrav, de känns ohanterligt annars. Man kan ju försöka att reverse engineera den men det känns onödigt krångligt. Det är rätt många komponenter.

Tyvärr verkar det ju inte bättre än att grundaren till artekmanuals.com har gått ur tiden. Har inte fått något svar därifrån. Trist!
 
Back
Top