Soldersmoke podcast

SM0KBW

Well-Known Member
När jag sökte på ordet soldersmoke här i forumet så var det mest artikelroboten som nämnde den.

Bill, N2CQR är en manisk hembyggare med många ideér och stor entusiasm vilket han vädrar en gång i månaden via podcast vilket är en mp3fil som man hämtar hem och lyssnar på.

Du kan hämta hans "podcasts" på denna sida, han har också bl.a en blogg.
 
Last edited:
Jag har följt Bill:s podcast i 5-6 år. Det började med att han och en annan kille diskuterade radioteknik via echolink. Så småningom kom de på att de kunde dela med sig diskussionerna genom att göra en podcast.
Tyvärr dog den andra killen under en semesterresa. Men efter diverse påtryckningar bestämde sig Bill för att fortsätta den själv.
Han jobbar som någon slags diplomat (?) och har under de senaste åren bott i London och Rom, men är nu tillbaks i USA.
Han har en ganska "laidback" syn på amatörradio och sätter inte hobbyn före livets viktigare åtaganden (Familj och jobb), vilket nog många borde ta lärdom av. Han bygger gärna egna konstruktioner och är noga med att ha en förståelse för hur grejorna fungerar. IC-kretsar och annat "hemlighetsfullt" undviker han helst.

En trevlig podcast med en lagom blandning av amatörradio, teknik och vanligt familjeliv.
 
Jag har lyssnat igenom några "poddar" och han har kvar sin "sense of wonder" inför de "enkla" hembyggen han skapar och lyckas förmedla den vidare till lyssnaren. Helt klart värd att lyssna på, som du säger har han en laid back stil som gör det trevligt att lyssna på honom.
 
Soldersmoke är nog främsta anledningen att jag började bygga. Även hans bok med samma namn rekommenderas.

Eric SA5BKE
 
Back
Top