Solen i farten nu

Jag håller med om G3-orna. Den första märktes inte alls på solvinden. Den andra kom fram, men magnetiska polariteten samverkade med jordens så inget norrsken. Den tredje kom måndag morgon, och då var det inte många igång i Europa. Nu är det nya CME på gång, så håll från torsdag eftermiddag och nåt dygn. Nu är det två G4-varningar torsdag - fredag på https://www.swpc.noaa.gov/
/Jan

Däremot märkte jag inte av dom där G3'orna så värst mycket som annonserades senaste helgen..

/Sven.
Det är lite olika. Jag och några andra kollar vågutbredningen till ZL långa vägen på morgnarna. I början på veckan var det mycket hög magnetisk aktivitet. Jag provar 20m och 40m klockan 0700 SST varje morgon. I förra veckan, då det var lugnt i jonosfären, var jag 50 dB över bruset på 20m hos en SDR i Masterton på nordön. På 40m var jag 40 dB över bruset. Den 8/10 när det var aurora fanns inte ett spår på 20m och jag var 15 dB över bruset på 40m.
På 60m däremot kan en hög magnetisk aktivitet ge mycket bra signaler, som nu i början på veckan. Vi är några stycken som kör ZL långa vägen på morgnarna på 60m. I regel på FT8. ZL-stationerna använder 15W. Jämför bifogade grafer från den 5/10 och 8/10. Den vertikala axeln anger SNR i dB för FT8. Tiderna är i UTC.

Attachments

Back