Jag tycker det är mycket bra att allt fler kör med fåfängesignaler eftersom det gör de genuint äkta SM-signalerna mer eftertraktade på banden. SM börjar faktiskt bli riktigt svårfångade och smått unika. -Wow en SM...
Kanske inte alla här känner till hur denna signal-cirkus hänger ihop. Det finns i huvudsak två prefixserier som bildar underlag för s k bassignaler. SM-prefixet som PTS delade ut tidigare innan deras jurister konstaterade att det inte fanns något stöd i lagen för att utfärda amatörradiocertifikat och dela ut anropssignaler samt SA-prefixet som PTS tilldelat SSA att utdela enligt bestämmelser utfärdade av SSA själv. (Läs mer om detta på PTS webbplats)
Alla andra mer eller mindre märkliga s k anropssignaler i prefixserier såsom SF etc bildar extra anropssignaler och som i juridisk mening alltid är kopplade till en äkta bassignal i prefixserierna SA eller SM.
SF är alltså någon sorts kul "nick name" ungefär som vi kan kalla oss Kalle Anka på forumen om vi vill. Alltså ett namn helt utan identitet om det nu inte finns en publik korsreferens som säger Kalle Anka = Sture Svennson. SSA tar betalt för sina bokstavs- och sifforkombinationer.
Själv har jag vid några tillfällen använt SM7B i samband med contest. Signalen är registerförd i SSA:s register. Dock betalade jag aldrig avgiften. Kanske glömde jag bort det och ingen krävde in pengarna. Jag har långt senare frågat om SSA kan driva in pengarna men fått besked att de inte har den möjligheten utan hoppas att jag betalar. Man vill helst inte dela ut signalen på nytt eftersom jag ju använt den under ett antal contester och det då skulle uppstå problem med QSL-sorteringen etc. Jo, jag ser problemet. Jag har ställt ungefär samma frågor till PTS men de har inga bra svar utan hänvisar alla amatörradiofrågor till SSA. Ja, ibland får man testa systemen och känna efter om systemen bär eller brister. Kanske betalar jag för den goda sakens skull. Pengarna går kanske till något gott ändamål trots allt.
Om man jämför tidsvinsten man gör genom att använda en kort & snabb anropssignal som SM7B jämfört med min ordinarie superlånga SM7EQL under en hel contest så är vinsten mycket stor och ger väldigt stort utslag i totalpoängsumman eftersom de 50...150 extra kontakterna man hinner med multiplicerat med antal mulipliers etc gör att summan växer snabbt på slutet.
Du som kör contest på fullt allvar skall tänka på att alltid skippa all extra onödig information som "Thanks" "Good luck in the contest" och "73" efter varje kontakt ger motsvarande tidsbesparing.
Om du kör t ex 1500 QSO i en 48-timmars test och skall tacka alla så är det ju lätt att räkna ut hur mycket tid som kastas bort. Starta stoppuret och säg "Thanks" "Good luck in the contest" och "73" 1500 gånger. Stanna stoppuret och kolla. Hur lång tid tog det?
De som krånglar med långa anropssignaler och är överdrivet trevliga på banden kommer således inte högt upp i resultatlistorna. Nej korta signaler och snabba 5NN QSO är det som räknas.
Så visst finns det starka skäl för att använda korta eller lättpratade fåfängesignaler ibland.
/Bengt