Specialsignaler

SM6VVG

Well-Known Member
Varför används det specialsignaler på ett chattforum? Är det en form av anonymisering, att inte riktigt vill skylta med sin riktiga signal?

Det har alltid förefallit mycket suspekt för mig att motparten inte vill tala om vem man är. Tanken när man läser dylikt ex på Tradera är kriminalitet/STÖLDGODS. Dessutom har dom oftast kontantkortsmobil dom uppger.

Hörde häromdagen att en nybliven amatör (signal 14 dagar gammalt) redan hade skaffat en specialsignal. Tycker att man bör väl värma upp sin riktiga signal innan man skaffar en specialsignal. Kan det ha att göra med att den nya signalen var en SAxxxxx?, och man ville inte skylta med det?

Nej stå för vem ni är utan att försöka släta över med en köpesignal.
 
spicialsignaler

Jaha ja, det så klart! Affärskoncept för SSA?

Kör själv med SF4J skön signal .
Lätt att få qso på CW . Många gillar oss även i USA . Men sen att 08 gnäller det är ju vanligt . Hur var det förr då sm0 sprang benen av till PTS och fick en 2 ställig signal . Då klagade ni inte , Lennart SM4CJY SF4J ...............
 
Jag gnäller inte! Jag förstår (fortfarande) dock inte syftet med specialsignaler. För många är ju signalen snutt på personligare än sitt eget namn. Det blir snabbt snurrigt om du helt plötsligt börjar pressentera dig för din omgivning med ett annat (nytt) namn - ett "specialnamn".
 
Jag tycker det är mycket bra att allt fler kör med fåfängesignaler eftersom det gör de genuint äkta SM-signalerna mer eftertraktade på banden. SM börjar faktiskt bli riktigt svårfångade och smått unika. -Wow en SM... :D

Kanske inte alla här känner till hur denna signal-cirkus hänger ihop. Det finns i huvudsak två prefixserier som bildar underlag för s k bassignaler. SM-prefixet som PTS delade ut tidigare innan deras jurister konstaterade att det inte fanns något stöd i lagen för att utfärda amatörradiocertifikat och dela ut anropssignaler samt SA-prefixet som PTS tilldelat SSA att utdela enligt bestämmelser utfärdade av SSA själv. (Läs mer om detta på PTS webbplats)

Alla andra mer eller mindre märkliga s k anropssignaler i prefixserier såsom SF etc bildar extra anropssignaler och som i juridisk mening alltid är kopplade till en äkta bassignal i prefixserierna SA eller SM.

SF är alltså någon sorts kul "nick name" ungefär som vi kan kalla oss Kalle Anka på forumen om vi vill. Alltså ett namn helt utan identitet om det nu inte finns en publik korsreferens som säger Kalle Anka = Sture Svennson. SSA tar betalt för sina bokstavs- och sifforkombinationer.

Själv har jag vid några tillfällen använt SM7B i samband med contest. Signalen är registerförd i SSA:s register. Dock betalade jag aldrig avgiften. Kanske glömde jag bort det och ingen krävde in pengarna. Jag har långt senare frågat om SSA kan driva in pengarna men fått besked att de inte har den möjligheten utan hoppas att jag betalar. Man vill helst inte dela ut signalen på nytt eftersom jag ju använt den under ett antal contester och det då skulle uppstå problem med QSL-sorteringen etc. Jo, jag ser problemet. Jag har ställt ungefär samma frågor till PTS men de har inga bra svar utan hänvisar alla amatörradiofrågor till SSA. Ja, ibland får man testa systemen och känna efter om systemen bär eller brister. Kanske betalar jag för den goda sakens skull. Pengarna går kanske till något gott ändamål trots allt.

Om man jämför tidsvinsten man gör genom att använda en kort & snabb anropssignal som SM7B jämfört med min ordinarie superlånga SM7EQL under en hel contest så är vinsten mycket stor och ger väldigt stort utslag i totalpoängsumman eftersom de 50...150 extra kontakterna man hinner med multiplicerat med antal mulipliers etc gör att summan växer snabbt på slutet.

Du som kör contest på fullt allvar skall tänka på att alltid skippa all extra onödig information som "Thanks" "Good luck in the contest" och "73" efter varje kontakt ger motsvarande tidsbesparing.

Om du kör t ex 1500 QSO i en 48-timmars test och skall tacka alla så är det ju lätt att räkna ut hur mycket tid som kastas bort. Starta stoppuret och säg "Thanks" "Good luck in the contest" och "73" 1500 gånger. Stanna stoppuret och kolla. Hur lång tid tog det?

De som krånglar med långa anropssignaler och är överdrivet trevliga på banden kommer således inte högt upp i resultatlistorna. Nej korta signaler och snabba 5NN QSO är det som räknas.

Så visst finns det starka skäl för att använda korta eller lättpratade fåfängesignaler ibland.

/Bengt
 
Efter ha vrålat min ordinarie signal i en del stora pile ups så är special signalen en välsignelse att använda, underlättar med ett kort rappt call. att det sen kostar pengar är inget att förvånas över då detta ska registreras och nån faktiskt ska hålla ordning på allt.
Jag inbillar mig att ssa kan använda ev överskott till amatörradions väl, på så sätt kommer det ju alla till nytta.
Det förvånar mig att folk stör sig så mycket på vad andra gör, tycker man att special signaler är fånigt, skaffa ingen då.
 
SF är alltså någon sorts kul "nick name" ungefär som vi kan kalla oss Kalle Anka på forumen om vi vill. Alltså ett namn helt utan identitet om det nu inte finns en publik korsreferens som säger Kalle Anka = Sture Svennson.

Det är väl det jag inte riktigt förstår. Vill man använda "kul nickname" kan man göra det på Internetforum, eller i radiovärlden på 27 MHz-bandet. Inom amatörradion har man en tilldelad signal som ens identitet. Det är liksom inte gångbart att börja kalla sig kalle anka eller pluto på amatörradion. Jag har faktiskt flertalet gånger funderat på om dessa som kör med diverse specialsignaler faktiskt är licensierade radioamatörer, eller om det är en svartfot som bara dragit till med någon egen påhittad signal.... Det vblir ju inte helt lätt att hålla reda på alla lustiga och olustiga kombinationer...

Om man jämför tidsvinsten man gör genom att använda en kort & snabb anropssignal som SM7B jämfört med min ordinarie superlånga SM7EQL under en hel contest så är vinsten mycket stor och ger väldigt stort utslag i totalpoängsumman eftersom de 50...150 extra kontakterna man hinner med multiplicerat med antal mulipliers etc gör att summan växer snabbt på slutet.

Okej, själv har jag absolut noll intresse av att köra några contest som helt tycks bygga på devisen snabbt - snabbare - snabbast! Jag förstår inte tjusningen med det överhuvudtaget. Men jag köper inte resonemanget med den "superlånga" ordinaire SM-signalen. Du sätter ju förutsättningarna ur spel med specialsignaler. Du skapar ju ett moment 22 eftersom alla i praktiken måste ha dessa specialsignaler för att kunna lira i samma division. Då blir det inte frågan om "specialsignaler", utan vi kan övergå till dessa cirkus-signaler permanent!

Du som kör contest på fullt allvar skall tänka på att alltid skippa all extra onödig information som "Thanks" "Good luck in the contest" och "73" efter varje kontakt ger motsvarande tidsbesparing.

Om du kör t ex 1500 QSO i en 48-timmars test och skall tacka alla så är det ju lätt att räkna ut hur mycket tid som kastas bort. Starta stoppuret och säg "Thanks" "Good luck in the contest" och "73" 1500 gånger. Stanna stoppuret och kolla. Hur lång tid tog det?

De som krånglar med långa anropssignaler och är överdrivet trevliga på banden kommer således inte högt upp i resultatlistorna. Nej korta signaler och snabba 5NN QSO är det som räknas.

Får jag fråga vad du får ut av det här? Köra så många som möjligt, så korthugget som möjligt för att få ett diplom?

Det verkar inte så roligt....

// VDT
 
Jag minns med vilken stolthet jag fick min signal tidigt 80-tal. Vetskapen om att det bara fanns en SM7MCD-signal lagligt utdelad i hela världen, övervakat och koordinerat av nationella teleförvaltningar var en stor känsla. Det var ingen "hitte-på signal" minsann, det var en riktig radioamatör som hade förtjänat en riktig signal, tilldelad just mig av en riktig myndighet med beaktande av internationella regler och krav.

Med detta perspektiv till den soppa vi har idag är jag besviken och sviken av samtliga nationella aktörer. Det faktum att endast tidigare utgåvor av "E22" finns kvar som rester av Televerkets listor om vem som hade en signal gör att jag knappast värdesätter min signal längre.

Jag drar mig inte för att ibland använda "något ledigt" som verkar "kul", så kan man frottera sig i total anonymitet. :eek: Min ursprungliga signal används mest på forum och som ID i div artiklar om hembyggen.

Det faktum att många vill ha en ny signal tycker jag tydligt visar att stoltheten för den tilldelade signalen inte finns längre. :( :( :(
 
VDT skrev; "Får jag fråga vad du får ut av det här? Köra så många som möjligt, så korthugget som möjligt för att få ett diplom? Det verkar inte så roligt...."

Ja visst får du fråga. Abslolut! Eftersom jag kört contest under c:a 40 år, huvudsakligen på telegrafi, så har jag hunnit samla på mig tillräckligt med egna erfarenheter för att kunna delta i en liten debatt som denna.

De första åren på 70-talet kördes contest ifrån klubbstationen SK7CE i Lund. Vi var ett ganska stort gäng likasinnade tonåringar tillika ganska drivna telegrafister som tillbringade "all" vår lediga tid vid radion. Vid vissa tillfällen satsade vi på multi-multi klasserna d v s körning med en komplett radiostation på varje band (10-80 m) och många operatörer (5-15).

I god tid före varje sådan contest smiddes vilda planer för hur vi skulle utnyttja tiden på bästa sätt. Det gällde att placera de allra bästa operatörerna på de passen där de kunde göra mest nytta, d v s få igenom flest förbindelser per tidsenhet. Nybörjarna i gänget var mycket glada för att de fick vila på de mer lugna passen som t ex 80 m mitt i natten eller 10 m där det ofta var ganska tyst. Med tiden skaffade gröngölingarna sig mer rutin och avancerade framåt. (Jag var 1969 en av dessa gröngölingar, helt okunnig och dålig på telegrafi.) Även antennerna och radioapparaterna ägnades mycken tid ty allt måste vara i topptrim om man skall tävla på riktigt. Och tävlade det gjorde vi.

Så att köra contest är mycket mer än avverka x-antal korta intetsägande förbindelser. Sett i backspegeln så konstaterar jag att jag fått ut väldigt mycket av contesting, särskilt de första fem till tio åren.... den sociala biten skall inte heller förringas och genom att delta i testerna så lärde man sig massor om allt möjligt. Att gräva fram supersvaga signaler i bruset, att uppfatta anropssignaler, rapport och löpnummer i 200 takt och däröver, att utveckla sitt minne för vilka stationer som redan körts, vilka länder som behövdes, nya zoner o s v. Man fick anledning att träna upp sin förmåga att tänka strategiskt, d v s hur man skulle kunna utnyttja sin station på bästa sätt. Jämför med vilken tävling eller sportsgren som helst. Samma grundläggande principer och samma välbefinnande för dom deltagare som vinner eller klår sin värste konkurrent på fingarna.

Därefter har jag fortsatt med contesting men inte alls på samma stora allvar som förr i tiden. Då och då deltar jag i någon contest där jag ger järnet under några få timmar eller så. På så sätt upprätthåller jag min skicklighet som telegrafist, håller hjärnan igång, håller mig ajour med alla konstiga specialsignaler och prefix. Jag tävlar mot mig själv och det är superskoj. Det går nog att fylla på fler plus och fördelar här.

Men att förklara tjusningen med att köra contest i extremt rappt tempo där antalet QSO per timma kanske ligger väl över 150-200 för någon som själv aldrig kört en enda contest i hela sitt liv och dessutom misstänker att det "inte verkar så roligt" går jag nog bet på. Omöjligt uppdrag. Sorry. Men andra som läser denna långdragna drapa och själva är aktiva contesters eller ev har det intresset och är på väg dit förstår nog vad jag menar och håller kanske t o m med mig? Och visst måste vi ha korta signaler för att delta. Det är självklart.

På senare år har jag trappat ner contestaktiviteterna rejält av olika orsaker men är fortfarande mycket aktiv på kortvågsbanden med hembyggda grejor och jag kör enbart telegrafi och försöker undvika meningslösa 599 tack tack QSO så långt det bara går. Jag värdesätter när någon berättar att dom kör med hembyggda grejor, någon modifierad WWII-apparat eller bara har tid att prata en lång stund om något meningsfullt som går utöver väderrapporterna och rapportering av vilka sjukdomar och andra krämpor motparten lider av.

Man kan också fråga sig vad det är för mening med att lägga massor av tid och pengar på att bygga sin egen radioutrustning från eget huvud och egen kunskap inhämtad under mer än 40 år när det finns färdiga plastlådor att köpa från Roy på SRS eller Hans på Mobinet. Dessa kan man köpa utan att veta någonting och utan att vara intresserad av något särskilt. Man kan också ifrågasätta morsetelegrafi när det finns telefoni liksom man kan ifrågasätta simplex radiotrafik när det finns duplex att tillgå via både Skype och mobiltelefon.

Allt kan ifrågasättas.

Vad sysslar du själv med inom amatörradiohobbyn och vad får du ut av din egen specialnisch som du brinner för?

/Bengt
 
Men att förklara tjusningen med att köra contest i extremt rappt tempo där antalet QSO per timma kanske ligger väl över 150-200 för någon som själv aldrig kört en enda contest i hela sitt liv och dessutom misstänker att det "inte verkar så roligt" går jag nog bet på. Omöjligt uppdrag. Sorry.

Jupp, garanterat! Och jag är ju dessutom en tjusrskallig pessimist av min natur så...:D


Och visst måste vi ha korta signaler för att delta. Det är självklart.

Jag ser inte det självklara! I så fall ska alla som kör contest ha specialsignaler, annars är ju inte förutsättningarna lika för alla! Skulle alla köra med sina ordinarie SM-signaler så skulle ingen heller behöva specialsignaler, elller hur?


Man kan också fråga sig vad det är för mening med att lägga massor av tid och pengar på att bygga sin egen radioutrustning från eget huvud och egen kunskap inhämtad under mer än 40 år när det finns färdiga plastlådor att köpa från Roy på SRS eller Hans på Mobinet. Dessa kan man köpa utan att veta någonting och utan att vara intresserad av något särskilt. Man kan också ifrågasätta morsetelegrafi när det finns telefoni liksom man kan ifrågasätta simplex radiotrafik när det finns duplex att tillgå via både Skype och mobiltelefon.

Allt kan ifrågasättas.

Japp, och så även specialsignaler. ;)

Vad sysslar du själv med inom amatörradiohobbyn och vad får du ut av din egen specialnisch som du brinner för?

Jag har nog ingen specialnisch, utan är nog mer allmän amatör. Kör inte kortvåg. Tycker det är kul med anntennbyggen, knåpa i hop perfiriutrustning till burkarna. D-Star gillar jag. Håller på och pular med en blivande D-Star repeater.

// VDT
 
VDT skrev; "....I så fall ska alla som kör contest ha specialsignaler, annars är ju inte förutsättningarna lika för alla!"

I Sverige har alla som vill köra contest möjlighet att köpa en kort specialsignal av SSA. Bara att ringa Eric på Kansliet. Klart.

Contesting är internationell och sedan många år tillbaks, långt före SSA började sälja korta signaler så fanns systemet i de flesta länderna. Dock finns det deltagare med superlånga signaler som lyckats vinna så det finns undantag så klart.

Om korta signaler inte funnits att köpa i Sverige så hade de svenska deltagarna hamnat längre ner på listan. Några av de som vunnit tävlingarna de senare åren hade fått nöja sig med en andra, tredje eller tjugondeplats. Så enkelt är det.

I övrigt verkar det ju som vi blev överens trots vitt skilda intressen inom amatörradio. Vi står ljusår ifrån varandra! :D

/Bengt
 
I övrigt verkar det ju som vi blev överens trots vitt skilda intressen inom amatörradio. Vi står ljusår ifrån varandra! :D

/Bengt


Egentligen snodde vi tråden en aning, och ursprungsfrågan handlade väl kanske inte om Contset. Låt gå för att det finns ett berättigande för cirkus-signaler... öh, jag menar "specialsignaler" i Contest-samanhang. Trådskaparen - VVG avsåg nog inte Contest utan andra avseenden b.la. Internetforum.

Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att alla som har lagt till sig med cirkus-signaler kör Contest eller annat (vad det nu skulle vara) som på något sätt skulle "berättiga" en ytterligare signal! De flesta har nog dessa signaler i helt andra avseenden en Contest och dyl.

Vad ska man med specialsignal till om man bara är en frekvensmodulerad repeaterpratare? Det finns ju trots allt ett antal sådna med specialsignaler....
 
Att DU bara hör dem på repeater - behöver ju inte betyda att de faktiskt bara talar via repeater.
För du monitorerar väl inte alla band och trafiksätt kontinuerligt?

Det verkar som de med ett SA prefix gärna köper sig ett SM call, och gärna använder det i alla sammanhang, varför vet jag inte. Kan det vara så att de tycker att en SM signal är "finare"?

Mitt förslag är att "vanity call" ska översättas till fjollanrop alt. ett svengelskt fjollcall ;)

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Många väljer;

- egen text på registreringsskylten
- ett telefonnummer hem och till mobilen som är "bra"
- en röd kamera när det finns svart
- en snygg och större postlåda
- en specialsignal

Var förresten inte alla bilar svarta från början?

Jag tilldelades signalen SM5YLO. Redan från början fick jag många märkliga omfrågningar. Jag fattade inget. När jag sedan fick veta att YL-serien – i Sverige liksom i de flesta andra länder - reserverats för kvinnor och att jag av misstag fått den här signalen förstod jag genast sammanhanget. Att ändra signalen var omöjligt såvida jag inte emigrerade först eller bytte personnummer. Valet blev då en extrasignal. SE= Sverige, 5=område och X=okänt.

Jag är hejnöjd med min nya signal som är lätt att säga, lätt att uppfatta samtidigt som den väcker en viss munterhet. Jag får ofta glada tillrop och flera vill ha mitt QSL. Många asiater söker på min signal. Varför vet jag inte. Men se5x verkar betyda något omoraliskt.

Vill någon ha en extraordnär upplevelese med garanterade överraskningar så går det bra att låna min YLO-signal! Jag har fått förslag på att använda den i någon tävling – kanske med någon mojäng som gör min röst ljusare. Succé?

--------

Kanske är det fjolligt med amatörradio över huvud taget? Det finns ju internet och relefon?

Och kanske är det fjolligt att försöka få in en boll i en bur där 50 000 personer tittar på - och där aktiviteten dessutom sänds live i TV?

Jag tar amatörradio - och fotboll - precis för vad det är. En trevlig och mycket kul hobby som jag gärna utövar då och då.

Lennart SE5X

SE5X_reg_flag_w300.jpg
 
Fjollanrop.... Hmmm....det lät negativt.

Handlar det inte om att signalinnehavaren söker bekräftelse på något sätt. Behovet av att sticka ut ur bruset, att göra sig unik eller speciell. Skapa uppmärksamhet, kaos eller vad som helst. Amatörradio är en av de hobbies som verkar dra till sig många olika sorters kufar och udda figurer. Vi ser ju en del sådana dyka upp på field-days och vid andra stora tillställningar. Folk som påminner om julgranar utstyrda med färgglada mössor och kepsar försedda med skogar av signalbrickor, märken och dekaler. Brickor med rinnande LED-text blir allt vanligare. Gummiantenner på huvudet sticker upp ungefär som småbarnens propellrar på mössorna.

Kikar man sedan längre ner på kroppen, under halspartiet, så fortsätter förklädnaden i form av flertalet signalbrickor. Här kommer cirkus-signalerna (bra namn föresten) in i bilden igen. Jag känner flera radioamatörer som förutom sin riktiga signal har skaffat sig flera kort-signaler och varje sådan signal har fått en egen namnbricka. Därutöver är man med i klubbar eller andra konstellationer som det kan finnas goda skäl att göra reklam för. Med en badge, ett tygmärke, o s v. En del har monterat walkie-talkies och polis-scanners på västen och inte sällan ser man folk istyrda kraftigt midjebälte där tre, fyra eller ännu fler radioapparater är fastsatta. Fattas bara polisbricka, pistolhölster och batong.

Bland radioamatörerna finns också en hel del som sökt sig till sambandsuppdragsrörelsen där de kan få möjlighet att känna sig viktiga och synas ute bland vanligt folk via en färgad armbindel, räddningsväst, reflexband, en överdrivet professionellt utformad ID-badge eller annat kännetecken som signalerar hög status. Jag känner några sådana radioamatörer som bär denna förklädnad även när de inte är i tjänst. I USA är denna rörelse extremt stor och där finns massor med folk som sysslar med sambandsuppdrag men som inte är intresserad av själva radiosambandsbiten så att säga.

Det kan således finnas många olika förklaraingar till varför man skaffar sig kort- eller cirkus-signaler. Man kan konstatera att ju mer märklig och udda signal man skaffar sig ju större uppmärksamhet väcker man på banden. Vi hör dagligen svenska amatörer som avverkar pile-ups med sina cirkus-signaler. Uppenbarligen har de roligt själv ty annars hade de väl slutat leka. Skall de inte få har roligt?

Vanliga amatörer som kör med låg effekt brukar använda /QRP efter sin riktiga signal vilket gör att det blir mycket lättare att få svar. Själv har jag vid flera tillfällen skapat enorma pile-ups på telegrafi genom att använda min riktiga signal SM7EQL/QRO. Jag har kört snabbt, endast gett 5NN rapporter och enbart gett ut min anropssignal var tredje minut eller så. På så sätt kan man bygga upp stora pile-ups, de som rattar in frekvensen hör att något konstigt och spännande är på gång och vill vara med och leka i min egen sandlåda. Jag har haft jättekul själv och /QRO eller /QRP kan väl kvitta. Kanske finns det fler Q-förkortningar som tillsammans med en udda cirkus-signal kan skapa ännu mer uppmärksamhet.

/Bengt
ex SM7B, ZF2QL, ZK1EQL, VR2/SM7EQL, ZL/SM7EQL plus 15 calls till....
 
Back
Top