Spektrumanalysator

Ang. det stillastående svepet så prova att välja manuellt svep och vrid svepratten på MF-delen. Funkar det är antagligen svepgeneratorn i den felaktig (eller omkopplaren). Mät också med oscilloskop om det kommer signal på X-utgången för plotter (BNC på höger sida). Där bör det finnas en sågtandsignal när svepet går. Ett löpande, och triggat, svep indikeras också med en lampa på fronten. Funkar det så långt är nästa steg att felsöka displayenheten. Kolla att nätdelen lämnar alla spänningar. Mitt ex. fick
för sig att av okänd anledning avliva en säkring efter en lång tids stillastående. Obs att säkringar finns på pluggmodulerna också, dra ut och kolla. Lite svårt att se på bilden men "+" eller "X"-lampan vid amplitudratten borde lysa. Kan vara ett tecken på att en spänning saknas, eller en så simpel sak som att lampan i fråga är kass. Är det lampfel kan jag snudd på garantera att det är "X"-lampan som gått.

Vill minnas att skillnaden mellan displayenheterna är att den nyare T-varianten har installbar efterlysning på bildröret. S-varianten å andra sidan har högre nostalgifaktor pga runt bildrör.

För HF-pluggarna innebär "L" i modellbeteckning en snikvariant med BNC på ingången och färre steg på dämpsatsen. Nu får man väl antagligen snällt ta emot vad som bjuds på marknaden men kan man välja tycker i alla fall jag att N-kontakt är att föredra.

Hursomhelst är en spektrumanalysator ett enormt hjälpmedel för den experimentlystne och ger en ny dimension åt pulandet. Dock ska man ha klart för sig att har man aldrig använt ett sådant instrument är det en ganska stor tröskel att komma över innan man använder det obehindrat. Den som vill veta mer tankar ner "Application note 150" från HPs hemsida. Javisst ja, de heter ju Agilent nu... :)
 
HP8556 är ganska ovanlig i Sverige.
Trodde inte att jag skulle få tag på en sådan,
när en bekant som jobbat på Standard Radios utvecklingsavdelning en dag fick "order uppifrån" att garaget skulle gå att komma in i. Hjälpte honom att röja ut, och som tack för hjälpen fick jag lite grejor, bl.a. en sådan plugg. Den inbyggda trackinggeneratorn i denna har man nytta av för att svepa filter, den vanliga "proffsmottagar-MF:en" på 200 kHz ligger rätt placerad i frekvensområdet.

Vill gärna upprepa varningen om att inte låta en "prick" eller ett stillastående mönster finnas på skärmen med hög intensitet. Med lite övning hittar man snabbt den bästa avvägningen mellan efterlysningstid och ljusstyrka.

Dessutom är ingångsdämpare och blandare ömtåliga saker, så en fast dämpare på
20 - 30 dB som får sitta på ingången när man mäter på t.ex. sändare är en bra investering.

Förr eller senare kommer även mer avancerade begagnade analysatorer ner i pris, men tillverkarna och försäljarna gör vad de kan för att inte materielen ska bli för billig. Detta skulle skada försäljningen av nya instrument.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då har den anlänt

Då har HP141T med 8552B och 8554B anlänt. :D

Jag visste ju att den var defekt så slängde upp den på operationsbordet och började
mäta lite spänningar. Det stod inte rätt till och konstaterade ganska snabbt att en
transistor i nätdelen hade lämnat in.
Den ledde mellan emitter och kolletor.

När den var bytt så justerade jag rätt spänningarna och nu vart det liv i den.
Blev välkommnad av något som såg ut som brus.

Glad som tusan kopplade jag en coax mellan CAL OUTPUT från 8552B till 8554B för att kolla
om det fungerade.... Det gjorde det.... NÄSTAN....
Det som ska vara en -30dBm 30 MHz signal är allt för klen.
Jag är inte riktigt 100 på rattar och sånt ska stå. Men följde en beskrivning i manualen
och signalen är väldigt svag.
Jag har tagit ett kort på analysatorn när rattarna står ungefär så här:
Bandwidth: 30 kHz
Scan width: 200 kHz/div
Input atten: 0 dB
Log ref level: -30 dB
Scan time: 1ms/div
Och 10 dB LOG på den knappen.
Resultat:
hp141_8554_cal.jpg


Jag tolkar bilden som att kalibreringssignalen hamnar strax under -70 dBm.
Är det rätt? Och att bruset på bilden ligger mellan 90-100 dBm?

Den verkar för mig ganska döv. En lång sladd på ingången och inga radiostationer/signaler
syns någonstans mellan 0 och 1250 Mhz.
Ser "LO" vid 0Hz.

Eftersom det nästan funkar är väl mixern OK eller?

På rätt väg från att varit endast en grön prick. Men nu när man kom så pass lång
på så kort tid vill man ju ha den fungerande omgående. :D

73 de SM4WWG // Jörgen
 
Verifiera först att kalibreringssignalen är OK. Detta kan göras med t.ex. en kortvågsmottagare.

Det troligaste är att antingen ingångsdämparen eller första blandaren har skadats.
Prova ifall utslaget ändrar sig om ingångsdämparen ökas. Om det blir 10 dB ändring per steg
så är dämparen OK.

Om du även kan ansluta kalibreringssignalen direkt till HF-ingången på blandaren
kan man utesluta dämpare + ingångsfilter.

Annars kan det vara någonting "nedströms", t.ex. andra blandaren.

Den första blandaren består av 2 Schottky-dioder i en balanserad koppling.
Dessa kan ersättas med t.ex. HP 5082-2835 eller någon annan "low-barrier" diod med låga kapacitanser. Detta är inte speciellt kritiskt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne,

Tack för tipset. :D

Jag kontrollerade kalibreringssignalen - OK.
Jag kontrollerade ingångsdämparen - OK.
Jag anslöt kalibreringssignalen direkt till HF-ingången på blandaren - OK (ingen skillnad)

Jag ställde frågan på hp_agilent_equipment på Yahoo groups och fick några tips där.
Ett av tipsen var att böja upp den lilla aluminiumbit som "Dsub"-kontakterna mellan
enheterna sitter i. Tydligen kan de böjas ned när man byter plugins.
Först tyckte jag att kontakten såg ju ut att sitta ihop ordentligt.
Men böjde till plåtarna lite och VIPS!!! Full känslighet.
Antagligen var det inte tillräcklig kontakt i de små koaxkontakterna mellan RF och IF.

Så nu fungerar den som sagt! Jippi!!! :D
Nu inväntar jag paket två som kommer denna vecka. Det paket innehåller
8444A-enheten.

73 de SM4WWG // Jörgen

Verifiera först att kalibreringssignalen är OK. Detta kan göras med t.ex. en kortvågsmottagare.

Det troligaste är att antingen ingångsdämparen eller första blandaren har skadats.
Prova ifall utslaget ändrar sig om ingångsdämparen ökas. Om det blir 10 dB ändring per steg
så är dämparen OK.

Om du även kan ansluta kalibreringssignalen direkt till HF-ingången på blandaren
kan man utesluta dämpare + ingångsfilter.

Annars kan det vara någonting "nedströms", t.ex. andra blandaren.

Den första blandaren består av 2 Schottky-dioder i en balanserad koppling.
Dessa kan ersättas med t.ex. HP 5082-2835 eller någon annan "low-barrier" diod med låga kapacitanser. Detta är inte speciellt kritiskt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Där ser man.

Blir det dålig kontakt mellan HF- och MF-del så sjunker känsligheten rejält.

Nu har du en fungerande spektrumanalysator och är välkommen att börja utforska frekvensdomänen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, det var tydligen väldigt känsligt.

Tackar för välkommnandet! :D
Vad det verkar så kommer väl paketet med 8444 tracking generatorn till mig på
fredag. Så vad jag kommer göra under helgen är väl kanske inte svårt
att lista ut... Leka med att göra några filter och sedan testa dem.

Det lär säkert dyka upp 100 frågor framöver och hoppas att oraklen på detta forum
orkar med det. Haha! :D

Bästa 73 de SM4WWG // Jörgen

Där ser man.

Blir det dålig kontakt mellan HF- och MF-del så sjunker känsligheten rejält.

Nu har du en fungerande spektrumanalysator och är välkommen att börja utforska frekvensdomänen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
När jag tänker på det har jag faktiskt själv råkat ut för ett relaterat problem med min 8553/8443-kombination för ganska länge sedan.

I denna så åstadkoms förbindelsen mellan spektrumanalysator och trackinggenerator
via en mångpolig koaxialkabel på baksidan, och en dag så var utsignalen borta ur trackinggeneratorn.
Det värsta befarades, men av en händelse drog jag ut och tryckte in spektrumpluggen rejält i mainframen, och då återkom utsignalen.

Man lär så länge man lever.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top