Spolar i trådantennen

SM0GLD

Vänsterhänt
Ska försöka förbättra trådantennens egenskaper på 160m mha en spole.
Spolen ska givetvis hänga utomhus i väder, vind och solsken.

Räknar med att linda på ett rör 50mm diameter och ca 100mm långt.
Tråden blir 1mm lackad koppartråd.

Hur ska man på bästa sätt väderskydda en dylik spole?

/Micke
 
Last edited:
Jag gjorde något liknande för en 20 år sedan. Läste ett tips att det gick att göra en trögflytande epoxilack genom att blanda epoxilim med Tsprit. Det tog flera dygn för den att härda men när jag tog ner anordningen efter kanske 5 år utomhus var "lacken" och spolen helt intakta.
 
Last edited:
OK bra tips, epoxyingjutning det kan jag åstadkomma.
Båtepoxy tål väl UV-strålningen ganska bra.
 
Epoxybaserad båtlack har funkat mycket bra, dock vet jag inte om det fortfarande går att köpa. Annars har jag använt blå epoxy från Ciba-Gigy som härdar på 24 timmar vid 20 grader, men jag höjer temperaturen med en varmluftspistol så att limmet blir lättflytande och härdar på 15 - 20 minuter, under tiden som man snurrar spolen för att få limmet att fördela sig jämt. Jag har flera spolar som hängt ute i över 30 år utan synliga sprickor i ytan.
 
Det lutar alltså åt epoxy och det är bra för det har jag hemma.

...men..
Hur påverkas "Self resonant frequency" av epoxy?
Jag har beräknat att min spoles SRF hamnar på ca 7-8MHz vilket skulle betyda att strökapacitansen ligger i häraden 1pF.

Kan man lita på det när man kladdat på epoxy?

/Micke
 
Jag har för mig att krympslang kan vara hygroskopiskt också, dvs. vatten kan krypa innanför på grund av kapillärkraften.

mvh
Kai
 
Jag har för mig att krympslang kan vara hygroskopiskt också, dvs. vatten kan krypa innanför på grund av kapillärkraften.

mvh
Kai

Ja, du har nog rätt i att risken är stor för vatten att tränga in kapillärt mellan spole och krympslang. Men hygroskopisk, dvs där fukten går rakt igenom slangen vet jag inte om det är något problem.

Jag ska börja med att mäta SRF utan vare sig slang eller epoxy.
Därefter tar jag slang och mäter resultatet.
Epoxy får komma sist.
Jag gör av med ca 18m koppartråd till spolen så jag får ta och köpa hem en 20m-rulle, man vill ju inte ha några skarvar.

/Micke
 
Ja, du har nog rätt i att risken är stor för vatten att tränga in kapillärt mellan spole och krympslang...
För "evigheter" (> 40 år) sedan fanns det hylsor av krympslang med en ring av smältlim inlagd i båda ändar och lödtenn med flussmedel i mitten för professionell skarvning och isolering av kopplingskabel. Jag vill minnas att fabrikatet var Raychem. Det fanns också därtill avsedda varmluftspistoler.

Undrar om det nu för tiden finns motsvarande produkter till mer "amatörmässigt" bruk och pris. De skulle i så fall kunna fungera för dig.

/ Göstha
 
För "evigheter" (> 40 år) sedan fanns det hylsor av krympslang med en ring av smältlim inlagd i båda ändar och lödtenn med flussmedel i mitten för professionell skarvning och isolering av kopplingskabel. Jag vill minnas att fabrikatet var Raychem. Det fanns också därtill avsedda varmluftspistoler.

Undrar om det nu för tiden finns motsvarande produkter till mer "amatörmässigt" bruk och pris. De skulle i så fall kunna fungera för dig.

/ Göstha

Man kan använda vanligt smältlim, det har jag provat.

/Micke
 
För "evigheter" (> 40 år) sedan fanns det hylsor av krympslang med en ring av smältlim inlagd i båda ändar och lödtenn med flussmedel i mitten för professionell skarvning och isolering av kopplingskabel. Jag vill minnas att fabrikatet var Raychem. Det fanns också därtill avsedda varmluftspistoler.

Undrar om det nu för tiden finns motsvarande produkter till mer "amatörmässigt" bruk och pris. De skulle i så fall kunna fungera för dig.

/ Göstha

Jo den krympslangen finns kommunen använder den till sina ledeningar
jag fick en bit till min antennspole slangen var 7cm dm

Stig
 

Attachments

  • SSL11590.jpg
    SSL11590.jpg
    105,6 KB · Views: 62
  • SSL11591.jpg
    SSL11591.jpg
    109,5 KB · Views: 71
krympslang med smältlim tenderar att släppa från objektet under kombinationen kyla och rörelse,
ett bra sätt att minska risken för fuktinträngning då är att försegla ändarna på krymslangen medelst några varv vulktejp.

En förutsättning för att något skall hålla är förstås att använda grejor av bra kvalitet.

En annan lösning kan vara att ha en plasthink upp-och ner och centrera spolen i mitten med ett kryss av VP-rör,
dock är den lösningen inte så bra i utsatta lägen och blåst.
 
Har nu både lindat spole och testat SRF med tejp (inte krympslang) och med epoxy.
Jag mäter upp ca 9,6MHz egenresonans och den har inte ändrat sig efter epoxybehandlingen.

Nu ska spolen monteras upp .....snarast.

spole.jpg
Spolen före behandling.

epoxybehandlad.jpg
Numera epoxyinbakad.

/Micke
 
Back
Top