Spridare öppen stege

curtg

Member
Efter en tids spaning, har jag hittat bra material till spridarna för en öppen stege.
Jag sökte typ plaströr för att använda med två buntband. Jag tyckte sugrör var för klent.

På byggvaruhuset Bauhaus Järnvaruavdelning säljer man diverse profiler, och där finns plaströr av lämplig kvalitet. Yttre diam 7 mm, inre diam 4 mm. Pris 25:- i tvåmeterslängder.

Mvh SM0GCU
 
Hej,

Jag använder alltid vanliga 16 mms VP-rör, t ex Biltemas 44-061. Kostar numera 9:90 kr per 2-meterslängd. Att använda buntband för att fixera dem tycker jag är lite over-kill, eftersom det inte handlar om några större belastningar. Jag brukar ta en bit mkt tunn kopplingstråd, som jag virar fast på vardera sidan om respektive genomföring. En klick silikon e dyl skulle nog också fungera bra.

73,
Rolf
SM5MX
 
Har också använt Biltema helt o hållet till detta. VP-rör, buntband och deras FK. Kolla på SM5JAB klicka på VHD till vänster. Stegen har suttit upp i nära 10 år vid det här laget. Enda problemet kan vara att stegpinnarna förskjuts när det rafsar mot större träd, buskarna på bilden var inga problem.

/Micke

Hej,

Jag använder alltid vanliga 16 mms VP-rör, t ex Biltemas 44-061. Kostar numera 9:90 kr per 2-meterslängd. Att använda buntband för att fixera dem tycker jag är lite over-kill, eftersom det inte handlar om några större belastningar. Jag brukar ta en bit mkt tunn kopplingstråd, som jag virar fast på vardera sidan om respektive genomföring. En klick silikon e dyl skulle nog också fungera bra.

73,
Rolf
SM5MX
 
Wimo Tyskland har bra för ca 80:- för 50st:



For do-it-yourself parallel feedlines. Distance approx. 85mm, for wires with 1.5mm2 cross section. Pack of 50 pieces.

Order No.
30025 Pack of 50 pcs spreader, 85mm 8.76 ( 8.50) EUR Buy now

/Peter
 
Vill slå ett slag för påsförslutare. Min stege har varit uppe i 2 år nu.


mvh
Bengt / KBW
 

Attachments

  • stege.jpg
    stege.jpg
    77,5 KB · Views: 168
Vill slå ett slag för påsförslutare. Min stege har varit uppe i 2 år nu.

mvh
Bengt / KBW

- OK, det verkar intressant. Lätt att montera mm.
Finns påsförslutare i 100 mm längd?
Jag tyckte att vp-rör inte var tillräckligt diskreta, pjoskigt kanske . . .

- Nu har jag i alla fall kapat upp mina plaströr för stegen, och för en W3DZZ, förlängd och "omvikt" för 160. Med koax.
Få se hur det går.
Stegen är avsedd för annat kul mellan sommarstugans träd.

- Förresten, hur stämmer du av stegen, har du möjligen balanserad avstämning i var lina?

- Visst är stegar stiliga . . . ;-)

/ SM0GCU
 
Last edited:
Det finns olika längder, de vi har hemma är 50 resp 80mm - men jag vet att det finns längre.
Det finns oxå färdiga distanser för rosodlare (tror jag). Dessa har bl.a sålts på dx-radio,
Någon som vet mer om dem?

Tyvärr så saknar jag rediga vridkondingar annars hade jag byggt en balanserad tuner.
Använder en Guanella balun vid stationen och den inbyggda tunern.

mvh
Bengt / kbw
 
Stegpinnar för stegmatare

Hejsan alla!
Jag har tagit hem några tusen stegpinnar for att tillverka just stegmatare. I QTC nr 5 eller var det nr 12 förra året jag skrev om dessa i samband jag berättade om ett bygge av 2 el quad som jag matade enligt W8JK med 180 graders fasvridning av stegen?
Jag har annonserat i DX-radio tidigare om dessa stegpinnar och det har varit stor efterfrågan så jag tog en ny omgång på 4000 pinnar nyligen. Det finns nog ett par tusen kvar fortfarande. Pinnarna är ursprungligen avsedda för att hålla grenverk i trädgårdar på plats och FK1,5 passar utmärkt och sitter som berg! Den resulterande impedansen ligger omkring 600 ohm och stegen fungerar utmärkt. Jag brukar sätta en halvmeter mellan varje så kan man lätt räkna fram hur lång stegen blev och därmed uppskatta impedansen i nedre änden på olika band. Har Du frågor så sänd mig ett e-brev; SM7CBS@ssa.se, SM7CBS@gmail.com eller tore.sandtrom@mxd.com.
 
Last edited:
Jag råkar jobba på ett företag som tillverkar dylika påsförslutare. En modell kallas för 11cm, men jag vet inte om det är totallängden eller längden på öppningen.
För antennbruk går det säkert bra att fixa fram några gratis. Det händer ju att det måste kasseras en del p.g.a. färgfel och liknande.
 
Jag glömde berätta att jag också i dessa artiklar i QTC jag hänvisar till också beskriver några enkla varianter av avstämmare för balanserad matning som ger stort avstämningsområde och låga förluster. De är är enkla och billiga att bygga och i det ena fallet behövs bara en vridkondensator och 5-6 meter koax till chokebalun som köpeprylar. I det andra fallet tillkommer en käna typ Amidon T200-2 men koaxen bortfaller. Vill Du veta mer så hör av Dig!
Glada försommarhälsningar från Öland
Tore Sandström SM7CBS
 
En klick silikon e dyl skulle nog också fungera bra.
En bekant påstår att han hört att silikonlim kan påverka HF-egenskaperna. Kan det ligga något i detta? Jag funderar själv på att använda silikon för att täta så att det inte kan komma in vatten.
// Åke
 
Vi har alla en utmärkt utrustning för att kolla RF förluster i isoleringsmaterial - mikron :)

Låt lite silikonlim stelna, placera det sen med ett glas vatten i mikron och kör någon/några minuter.
Om du efteråt märker att silikonet har blivit varmt så är det inte bra för RF.
Glaset med vatten är en säkerhetsdetalj för att inte mikron ska gå obelastad.


mvh
Bengt / KBW
 
Mögel

Lysande idé - skall testa detta!
// Åke

Hej!

Notera att det finnes olika typer av Silikonlim. Vissa möglar kraftigt. Har nyss
införskaffat Byggsilikon som skall vara behandlat med något ämne för att ej
mögla.

sm0ctk/stig
 
Åke!
Du skulle kunna få några stegpinnar av som jag skaffat just för att bygga stegmatare. Då kan Du prova och du bara "knäpper" fast stegpinnarna på kabeln. Inget lim, såga spår eller sånt!
Tore SM7CBS
 
Åke!
Du skulle kunna få några stegpinnar av som jag skaffat just för att bygga stegmatare. Då kan Du prova och du bara "knäpper" fast stegpinnarna på kabeln. Inget lim, såga spår eller sånt!
Tore SM7CBS
Tack så jättemycket för erbjudandet Tore! Men nu har jag redan kapat mina pinnar och fräst upp spåren :) Jag är dessutom lite tilltalad av att de är genomskinliga (och det är min XYL också ;))
Jag har förresten varit på biblioteket idag och kopierat dina artiklar i QTC (nr 5 & 12, 2009). Skall bli kul läsning ikväll!
 
Last edited:
Kul att höra att Du vill läsa artiklarna!
Det är ju lätt för mig att förbise lokala hänsyn som måste tas vid val av stegpinnar!!
Lycka till i hettan! Här på Öland fortafarande inget regn! Bara hetta!
Tore SM7CBS
 
Back
Top