SM0GLD
Vänsterhänt
Man kanske skulle haka på fiber-vågen ändå så man inte lusar ned med ADSL i etern
Just det, var omtänksam mot dina grannar
grovt bröd innehåller mycket fiber, eller var det fibrer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man kanske skulle haka på fiber-vågen ändå så man inte lusar ned med ADSL i etern
Ja, jag skrev ju en artikel för Resonans om störningsjakt där jag påstod att de flesta störningarna vi lider av och anklagar grannarna för finns att söka i det egna huset.
Ett litet experiment med ett annat nätaggregat skulle vara intressant för att få lite nördig info om det är nätdelen eller switchen som stör. Originalnätdelen kan med fördel öppnas och undersökas med fokus på ruttna elektrolyter som brukar vara "the usual suspects". Är det CapXon som varit i drift i över ett år är saken klar utan vidare utredning.
GLD. Kommer signalerna från routern eller datorn och vad händer när en av dessa stängs av. Krävs trafik mellan router och dator eller signalerna finns på kablaget även när ena änden är bortkopplad.
Ett vanligt problem vid EMC-mätningar är att säkerställa vilken av produkterna som stör när flera produkter måste vara ihopkopplade för att trafik skall utväxlas och störningarna skall visa sig. Ibland finns inga enkla metoder för att avgöra det.
Svårt att säga eftersom det är impulsstörningar, men långt över S9. Jag har bara ett analogt visarinstrument att titta på och det hinner inte med. Närmsta Homeplug finns väl ungefär 100 till 150 meter bort. När nätet går i idle låter det ungefär som oregelbundna tändstörningar med kanske 4-5 impulser i sekunden. När det är trafik är det ett jämnt rassel. Störningen hörs även på de allra starkaste BC-stationerna.Hur starka störningar har du på frekvenser mellan amatörbanden?