SRT TD90

SM3UZS

Member
Hej, finns det någon som kan göra det lite enkelt för mig vore jag tacksam.
Jag avser att köra igång denna sändare som den är, tills vidare utan andra SRT tillbehör.
Funderingen var hur jag kopplar PTT brytare och 600Ohm mikrofon.
Mic utan förstärkare antar jag ansluts till MIC line A eller B?
Hur kopplas PTT? Jag blir något förvirrad över begrepp som "continuous carrier", "ptt line", "key local" .
Behövs några byglingar för att få den att sända ensam då inget SRT PA eller andra tillbehör samkörs?
 
Hej, finns det någon som kan göra det lite enkelt för mig vore jag tacksam.
Jag avser att köra igång denna sändare som den är, tills vidare utan andra SRT tillbehör.
Funderingen var hur jag kopplar PTT brytare och 600Ohm mikrofon.
Mic utan förstärkare antar jag ansluts till MIC line A eller B?
Hur kopplas PTT? Jag blir något förvirrad över begrepp som "continuous carrier", "ptt line", "key local" .
Behövs några byglingar för att få den att sända ensam då inget SRT PA eller andra tillbehör samkörs?

Jag köper den gärna av dig :) om det kan vara en lösning? ;)
 
För att få den att modulera så ansluter du en dynamisk mikrofon till
stift 4 och jord stift 23 på det 37-poliga donet.

PTT är en jordslutning mellan stift 5 och jord stift 24.

Det behövs inga byglingar för att kunna köra TD90 separat, men när ett PA används
ska man koppla X2 på kortet i pos 35 så att PA måste vara igång för att kunna ge avstämningsorder, och att nycklingssignal, open collector, tas från denna kontakt.

Sedan är vilka "moder" som TD90 klarar beroende på bestyckningen.
En grundbestyckad klarar USB, A1 och A2H telegrafi samt AM med ett sidband.
För att kunna sända LSB krävs ett kort med två mekaniska filter i pos 38 och att
både pos 37A och 37B har var sitt linjekort.

En del TD90 saknar kort 41 och då går det inte att sända A1 och A2H

Kort som måste finnas:

A44 RF kort
A20 Referensoscillator
A21 Syntes
A37A Linjeförstärkare kanal A
A38 200 kHz filter
A36 200 kHz förstärkare
A35 PA interface
A34 Connection board
A33 Control board
A30 Kraftaggregat

Vill man sända telegrafi tillkommer nycklingskortet A41
och för LSB linjekortet A37B samt ett fullbestyckat A38 filterkort
 
Last edited:
Tack AOM !
Och om jag förstått rätt, en "tune order" utan inkopplad
extern utrustning klockar alltid ner attenuatorn till
minimal dämpning och resulterar i ca 20dBm output.
 
Det som händer är att attenuatorn startar i maximal dämpning och sedan räknar ner
till ändläget, eftersom ingen "tune complete" signal kommer från PA:t som inte finns.

När vi styrde rörbestyckade Collins och Telefunken 20 kW från TD90 så gjordes systemet så att "tune order" startade förloppet genom att först mäta utfrekvensen från TD90 ("coarse tune discriminator" i Collins eller "Frequenzbereichsanalysator" i Telefunken)
och sedan drogs effekten på för fullt medan servona stämde av. Så fort servona stannat gjordes intern nivåinställning i effektsteget och när den kvitterats så skickades "tune complete" till TD90.

Styrningen av Collins PA-2250 blev gjord på ett lite annorlunda sätt, där läses frekvensen av från parallellsnittet i TD90 med en optoisolerad processorenhet.
Så fort frekvensinställningen ändrar sig bryts nycklingsledningen och bandinfo skickas till effektsteget via en seriell länk.

När bandinställningen kvitterats och "tune order" kommit så läses effektnivån av från effektsteget och när den är uppe i rätt nivå så stoppas räknaren genom "tune complete", och därmed blir avstämningsförloppet avslutat och en klarsignal skickas till resten av fjärrmanövern. Hela "interfaceboxen" med 68HC11 är signerad SM6LKM och SM6ECR(SK) och har styrt sändarna sedan 1996.

Skulle jag göra något sådant i dag så blev det en Arduino eller Raspberry Pi Pico per
TD90+PA-2250.
 
Good evening from iz2xgi
I am very happy for the information that was published, about the TD90 transmitter, I bought this apparatus at a fair in Germany, but without finding the manual, and I was in great difficulty
Thank you very much
 
Jag köper den gärna av dig :) om det kan vara en lösning? ;)
Hello Cristoffer
A real pleasure to meet you.
For a long time I was looking for this exciter because I own the 2 receivers CR90 and CR91, when at the amateur radio fair in Friedrichshafen in Germany I saw the TD90 I immediately took advantage of it and I bought it, with the idea of building the complete line, unfortunately the seller did not have the documentation to be able to use this sophisticated instrument, therefore I am very interested in your documentation.
Have a nice day
Luciano (iz2xgi)
 
Det som händer är att attenuatorn startar i maximal dämpning och sedan räknar ner
till ändläget, eftersom ingen "tune complete" signal kommer från PA:t som inte finns.

När vi styrde rörbestyckade Collins och Telefunken 20 kW från TD90 så gjordes systemet så att "tune order" startade förloppet genom att först mäta utfrekvensen från TD90 ("coarse tune discriminator" i Collins eller "Frequenzbereichsanalysator" i Telefunken)
och sedan drogs effekten på för fullt medan servona stämde av. Så fort servona stannat gjordes intern nivåinställning i effektsteget och när den kvitterats så skickades "tune complete" till TD90.

Styrningen av Collins PA-2250 blev gjord på ett lite annorlunda sätt, där läses frekvensen av från parallellsnittet i TD90 med en optoisolerad processorenhet.
Så fort frekvensinställningen ändrar sig bryts nycklingsledningen och bandinfo skickas till effektsteget via en seriell länk.

När bandinställningen kvitterats och "tune order" kommit så läses effektnivån av från effektsteget och när den är uppe i rätt nivå så stoppas räknaren genom "tune complete", och därmed blir avstämningsförloppet avslutat och en klarsignal skickas till resten av fjärrmanövern. Hela "interfaceboxen" med 68HC11 är signerad SM6LKM och SM6ECR(SK) och har styrt sändarna sedan 1996.

Skulle jag göra något sådant i dag så blev det en Arduino eller Raspberry Pi Pico per
TD90+PA-2250.
Intressant.
Jag har A41 kortet men inte A37B.
A2H är i princip samma modulation som tex. flygfyrarna på LW antar jag?

A3H ger ju en del effektbesparing jämfört med standard AM, (17% i genereringen får jag det till men förmodligen mer i form av lägre tomgångsströmmar i PA:n?) och pep effekt på 225% av bärvågen istället för 400% eller tänker jag fel här?
 
A2H är i princip samma modulation som tex. flygfyrarna på LW antar jag?

A3H ger ju en del effektbesparing jämfört med standard AM, (17% i genereringen får jag det till men förmodligen mer i form av lägre tomgångsströmmar i PA:n?) och pep effekt på 225% av bärvågen istället för 400% eller tänker jag fel här?

Flygfyrarna använder A2A, alltså dubbelsidband AM-med full bärvåg,

A2H är väldigt ovanligt i praktiken, har aldrig råkat på det "i modern tid" för landsystem.
Vissa fartygssändare kunde använda det för att göra anrop på 500 kHz, t.ex. SRT ST1600.

Problemet med A2H och H3E är att det ger distorsion vid höga modulationsgrader.

100% modulerad A2A har spektrumet

1696671821831.png

vilket ger enveloppen


1696672000645.png
Detta låter sig demoduleras till en ren sinussignal utan nämnvärd distorsion
Däremot så har 100 % modulerad A2H spektrum

1696672977432.png

med enveloppen

1696672871926.png

När denna enveloppdemoduleras så kommer en helvågslikriktad sinussignal ut

1696673177581.png

och den har Fourier-koefficienterna

1696673356718.png

och därmed ett spektrum

1696674631331.png

vilket summerat ger en total harmonisk distorsion av runt 75-80%.

En sådan signal låter inte vackert. Därför brukar man begränsa moduleringen till
50-60 % eller så vilket får den att låta bättre, men då försämras utnyttjandet av sändaren rejält.

För H3E, alltså SSB med full bärvåg, brukade man säga att det går åt minst tre gånger den toppeffekt som gav samma S/N
för J3E SSB. Alltså krävdes det en 500 W PEP H3E sändare för att ge samma uppfattbarhet som en 150 W SSB-sändare gav.
Det är ingen tillfällighet att man ville överge detta modulationsslag inom sjöfartsradio så snabbt som möjligt när GMDSS infördes.

H3E (enkelt sidband) jämfört med A3E (dubbelt sidband) ger något sämre uppfattbarhet /2 - 3 dB) för samma PEP
genom tillskottet av distorsion. Både modulationsslagen utnyttjar sändarna dåligt, i synnerhet när man linjärförstärker signalen.
 
Last edited:
Tack för lektionen! Att enveloppen i 100% A2H/A3H var så annorlunda var jag oinläst på och gör ju att förutsättningarna för anständig kvalitet på utsändningen blir annorlunda. Då får jag anta att VOGAD och efterföljande kretsar är konstruerad för en modulationsgrad runt 50-60% i AM.
 
Det var ett av de stora problemen när man skulle justera sändare som var omkopplingsbara mellan H3E (enkelt sidband med bärvåg) och J3E (utan bärvåg). En kompromiss var att reducera sidbandet med 5 dB ner från bärvågen. Då blev distorsionen hanterbar, och dessutom fick man inte använda ALC för att komprimera signalen alls. ALC använd på det sättet kommer att motverka AM-moduleringen och öka distorsionen.

När vi justerade sändare för flygradio, där ,man sänder ICAO-SELCAL med H2D (två toner som modulerar i A3H-läge) användes en ganska speciell
audiogenerator från Schlumberger där man kunde modulera med 4 toner och därmed ställa in både utstyrningsnivå och ALC för
minsta distorsion samtidigt som sändaren utnyttjades så mycket som möjligt.

Medelmodulationsgraden ska nog inte överskrida 60 % i A2H och H3E. SELCAL ställer högre krav på linjäriteten än telefoni. Man tolererar både 10 och 20 % distorsion med örat, medan SELCAL börjar försämras redan vid 5 %.
 
Last edited:
Att enveloppen i 100% A2H/A3H var så annorlunda var jag oinläst på och gör ju att förutsättningarna för anständig kvalitet på utsändningen blir annorlunda. Då får jag anta att VOGAD och efterföljande kretsar är konstruerad för en modulationsgrad runt 50-60% i AM.
När jag tänkte lite mer på saken så kom ett ITU/CCIR-dokument som jag har varit med om att skriva på 80-talet fram i minnet;
Rekommendation 488 där amplitudförhållandena mellan olika modulationssätt med en given PEP gick igenom.

Faktaunderlaget till detta togs fram i den nordiska GMDSS-arbetsgruppen där jag representerade Televerket, och min kollega från
danska P&T Bent Wedervang stod för beräkningarna. Det här var innan Excel och Matlab så vi fick räkna för hand.
Detta fick stor betydelse för dimensioneringen av "GMDSS-Sea-Area 2"
 

Attachments

  • H3E_J3E.pdf
    13,4 KB · Views: 20
Last edited:
Back
Top