Hej,
För att vara en vanlig radioamatör går det att påverka, både i liten och i stor skala.
2013 skrev jag som privatperson ett konstruktivt mejl till Elsäkerhetsverket om just
www.miniinthebox.com, hur de agerar med webbutik på svenska, prissättning i svensk valuta och den osunda konkurrens som uppstår, samt faran med produkterna, både elsäkerhets- och EMC-mässigt. Mitt mejl gick hela vägen genom Elsäkerhetsverkets organisation upp till Generaldirektören och mynade ut i en skrivelse från Generaldirektören till EU-kommissionen (se skrivelse:
www.elsakerhetsverket.se/globalassets/1centralen/nyheter-centralen/skrivelsen.pdf).
Vid SSAs EMC-grupps möte med Elsäkerhetsverket våren 2015 framkom det att EU har satt upp en arbetsgrupp som jobbar för att "komma åt" denna typ av oseriösa företag utanför EU. EU-kommisionen jobbar bland annat med den kinesiska regeringen för att nå fram. Den kinesiska regeringen gillar inte att kinas rykte svärtas ned av kinesiska företag som säljer "skräp".
Alla förstår att detta är ingen lätt uppgift som löses snabbt, men problemet har i alla fall uppmärksammats på hög EU-nivå och det finns personer inom EU-kommisionen som jobbar med denna problematik.
Elsäkerhetsverket kommer eventuellt att synas i media och där varna för riskerna att privatimportera. Detta på grund av att Elsäkerhetsverket fått in anmälningar där just denna typ av privatimport har orsakat farliga incidenter.
-----------------------------------
Jag noterar tyvärr här på forumet att det finns personer som har åsikter, alltifrån ordföljden som jag av misstag råkade vända på i testrapporten (Föreningen Sveriges Sändareamatörer) samt EMC-labbets opartiskhet, kalibrerade instrument, mätningarna är gjorda på korrekt sätt och så vidare...
För att förtydliga så är SSAs EMC-mätningar gjorda i ett så kallat "Pre-compliance" EMC-labb. Jag kan försäkra att EMC-labbet har fullt tillräcklig mätnoggranhet för denna typ av mätningar.
Jag vill vädja att istället för att ifrågsätta allt som görs, var med och hjälp till istället, hur ska vi annars få frivilliga att ställa upp?
Om någon har åsikter om vad som ska testats i EMC-labbet är ni mer än välkomna att skicka produkter för test eller bidra på annat sätt. Jag tar mer än gärna emot produkter för test.
SSA kommer framöver att beställa produkter från svenska företag, då framför allt internetföretag, då just internetföretagen är de som har sämst koll på läget ur elsäkerhet- och EMC-aspekten. De större etablerade svenska företagen har oftare en bättre kvalitetssäkrande organisation för att säkerställa kvaliteten och att all dokumentation är "up to date". Sämre är det med internetföretagen som ofta har noll koll på lagar och förordningar. Även de etablerade företagen kan göra fel, så vet ni med säkerhet om bristfälliga produkter från sådana företag mäter jag mer än gärna EMC på dessa produkter bara jag får dem skickade till mig.
Som sagt - om vi alla hjälper till och drar åt samma håll kan vi tillsammans förbättra nedskräpningen i etern. Att bara gnälla och peka finger leder ingenstans!
73
Stefan, 4OTI