SSA och ESR

RM2D

Well-Known Member
Jag blev radioamatör som 14-årig "C-certare" 1980. Jag blev medlem i SSA samma dag som min signal anlände från dåvarande Televerket Radio. Att vara medlem i SSA var för mig en självklarhet. Det var den enda nationella föreningen som kunde försvara mina intressen som en liten och ny ung radioamatör!

Mellan 1980 och 1989 var jag synnerligen aktiv på banden (CW och SSB). Därefter följde en lång period av tystnad (1990-2004). Då jag kom tillbaka till hobbyn hade mycket hänt... SSA hade varit en av de drivande parterna i att luckra upp kraven och avreglera amatörradion. Telegrafi hade avpolleterats som en uråldrig kommunikationsform. Teknik- och föreskriftskraven hade reducerats.

Amatörradio var inte samma sak som då jag lämnade hobbyn 15 år tidigare... Det var enbart att "gilla läget".

Mellan 2004 och nu har jag varit minst lika aktiv som under mina gyllene ungdomsår. Jag kör lika mycket radio, bygger lika mycket antenner och annan utrustning.

Jag är tydlig och erkänna att jag inte är en teknisk guru... Jag beundrar de som kan göra allt med sina fingrar och med sina hjärnor. Det är fantastiskt kul att se hur duktiga många radioamatörer är med teknik.

Jag är en operatör med intresse för teknik, men kommer sannolikt aldrig bli en mästare på tekniska frågor. Jag vill dock lära mig mer! Därför gick jag med i Experimenterande Svenska Radioamatörer idag.

Jag förnyade också mitt medlemsskap i SSA.

Anledningen till att jag vill vara med i två föreningar just nu... är att jag vill se vilken av föreningarna som tillgodoser mina önskemål och behov mest . Vilken av föreningarna försvarar Amatörradio bäst? Vilken av föreningarna har funktionärer som arbetar för medlemmarnas bästa och i amatörradions anda?

Det år som nu pågår kommer bli intressant för mig. Jag vill se om SSA utvecklas och förstår vad som är meningen med amatörradio - eller om de fortsätter att "sälja ut vår hobby" och tillsätta funktionärer som INTE arbetar i amatörradions genuina anda.

Jag har beställt flygbiljetter till björkarnas stad (Umeå) och ser fram emot att närvara och AKTIVT deltaga i årsmötesförhandlingarna. Jag planerar att skriva flera motioner inför årsmötet med syfte att styra upp verksamheten inom SSA.

Det ska bli ett spännande årsmöte och jag ber eventuellt intresserade att skriva till mig på email sm6lrr@gmail.com om ni har liknande tankar om utmaningen med SSA årsmöte 2012!
 
Last edited:
Back
Top