SSA:s Telegrafinyckel

SM6UUM

Active Member
Hej.

Har tyvärr gjort mig av med mina gamla QTC tidningar. (i bland kan de vara värt att spara)
Jag söker vad priset var på SSA:s telegraf nyckel när den fanns att finna i QTC.
Samt om någon vet när SSA slutade med denna nyckel.
Det var en swedish key liknande nyckel med blå platta.
Jag har för mig att den kostade 500:- inklusive frakt.
 
- Jag köpte min med "blå platta" på 1970-talet, och tror att den kostade 150:- plus frakt. Kan ha fel. Den kom i silkespapper i en stadig pappkartong som jag tror att jag har kvar än i dag, likväl som nyckeln. Avsändare var SSA Östmarksgatan i Farsta.

Jag uppskattar den fjäderstålsupphängda armen, och har ytterligare nycklar av liknande konstruktion.
Vet inget om när den slutades att säljas, men vill gärna veta mer om dess tillverkning etc.

På annan ort har jag gamla QTC, men kan inte bläddra i dem nu.
 
Jag köpte en sådan nyckel med svart bakelitplatta 1968.
Den kostade 50 kr + frakt.
Sedan steg priset, först till 60 kr, sedan till 75 kr i början av 70-talet.

Ursprunget till "bladfjädernyckeln" är att armén behövde många
telegrafnycklar under kriget, och att LM Ericsson-nyckeln var dyrbar och tidsödande
att tillverka genom sina många precisionstillverkade detaljer.

KATF lade då ut tillverkningen av telegrafnycklar enligt en mall som hade tagits
fram i samband med utvecklingen av 10 W Br m/39 hos många små leverantörer.

Även Telegrafverket /Televerket använde denna nyckel i sina fartygsradiostationer från 50-talet och framåt.
Det gick också att hitta den i fartygsradio från ITT-Standard Radio.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, där ser man, en nyckel med god konstruktion!
Vad menas med KATF?

Jag köpte en fuktskadad 10 W Br m/39 för hundralappen på dåvarande ÖB, men slaktade och använde delarna till div experiment.
Något jag ångrar.
 
Last edited:
Back
Top