SM6MFA
Well-Known Member
Dubbel eller enkel?DL-kabel har en draghållfastighet på ca 75kg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dubbel eller enkel?DL-kabel har en draghållfastighet på ca 75kg.
DL-kabeln består ju av två kablar, så draghållfastigheten gäller med "två" kablar, alltså en DL(dubbelledare).Dubbel eller enkel?
Är det en specad hållfasthet eller "provat i praktiken"?DL-kabel har en draghållfastighet på ca 75kg.
Det är specad hållfastighet enligt M7786-004240 Telefonkabel DL Instruktionsbok 1989.Är det en specad hållfasthet eller "provat i praktiken"?
Min känsla är att den håller för betydligt mer efter att ha slitit, ryckt och hängt i den ute i skogen.
/Roland
DL-kabel har en draghållfastighet på ca 75kg.
SM0O a.k.a SA0DIJ:
Om du använder körsbarsträd för att hänga upp din loop så är bärträd korrekt
Jo i stormbyar uppstår virvlar och ibland plötslig omkastning av vindriktningen. För ett par år sedan satt jag och betraktade trädtopparna på mina antennträd under storm och emellanåt hände det att virvelvindar fick träden att svinga åt varsitt håll. Många fästpunkter och cirkulär orientering av loopen utjämnar, men det finns förstås en gräns för allt. Utom för fiskehistorierJust så, Lasse, precis så gör även jag, låter grenar och toppar jämna ut/ta upp rörelserna - men det blir lik f-n ryck och slit i antennlinan om det blåser ordentligt.
Antar det var rätt byigt, satt självt tryggt i Stan medans stormen härjade runt torpet.
men det finns förstås en gräns för allt. Utom för fiskehistorier