Statisk elektricitet vid regn

SM6OID

Well-Known Member
Helloj!

Idag så var jag "tvungen" att smita ifrån midsommarfirandet, till en radio alltså. Nåväl, antennen är en provisoriskt uppsatt tråd ca 20 m lång. Höjd 10 m i ena änden och 2.5 m i andra. Min rig är en UK/RT-320, fick en pratstund med en fransos på 20 m SSB, tyvärr så blev mina signaler lite svaga på slutet då batteriet inte var nå't vidare laddat.

MEN, här kommer den intressanta observationen:
Efter avslutat QSO så kom det en rejäl regnskur, av någon anleding fick jag för mig att se om det kunde bli några gnistor om jag höll antennsladden nära ett jordat föremål. Till min stora förtjusning så slog det en gnista. En testrig tillverkades i all hast.... Under regnskuren så noterades som bäst 0.7 s mellan gnistorna (medeltal mätt över 20 s). Gnistgapet bestod av två labsladdar med banankontakter, avstån 4.0 mm.

Slutsatsen är väl att regn kan ge spänningar som kanske förvånar många?
 
Har noterat det samma. Även vid snö.

Lite synd att det inte finns HP-filter som tål "lite" effekt att köpa. T.ex. ett HP-filter som bryter av vid 10MHz vore ju fint på tribandern. HP-filter har ju en spole till jord och konding i serie som skyddar riggen. Man får även färre BC, radar och andra signaler i mottageriet på köpet. Ja och ett åskskydd, med för den delen. Men den produkten verkar inte gångbar tyvärr...
 
Statisk uppladdning av antennen

RNA, OID de APQ, Hej,


Lite synd att det inte finns HP-filter som tål "lite" effekt att köpa. T.ex. ett HP-filter som bryter av vid 10MHz vore ju fint på tribandern. HP-filter har ju en spole till jord och konding i serie som skyddar riggen. Man får även färre BC, radar och andra signaler i mottageriet på köpet. Ja och ett åskskydd, med för den delen. Men den produkten verkar inte gångbar tyvärr...


Den s k T-matchen - C1, L, C2 är ett HP-filter. Har man denna typ av tuner är utrustningen skyddad mot statisk elektricitet från antennen.

På tal om uppladdning av antennen - ni kan ju bara gissa vad min rhomb med 131 m sida (524 m tråd plus 80 m feeder!) plockar upp. När feedern är bortkopplad från balunen före ett åskoväder har jag observerat decimeterlånga gnistor till den jordade U-balken som bär upp balun-boxen och är en avslutningssupport för den öppna feederstegen.

Min c:a 165 m i omkrets långa loop är jordad i symmetripunkten. Denna anordning "dränerar" bort all statisk uppladdning. På alla kommersiella radiostationer är antennerna dc-mässigt jordade en sak som vi radioamatörer också borde göra!


Allt regn, speciellt i samband med åska, laddar upp en väl isolerad tråd från jorden. Hagelskurar verkar ladda upp antennen till högre spänningar. Jag är osäker om det är hagelkorna som är uppladdade eller laddningen uppstår när korna "gnids" mot tråden?

På sätt och vis är uppladdningen ett bevis på att ändisolatorerna på en dipol är av god kvalitet och då kan isolera högspänning. De amatörer som använder undermåligt material, t ex billig plast med hygroskopiska egenskaper, plastslangar, "våta" liner etc kanske inte upplever dessa statiska uppladdningar. I gengäld "betalar" dom i förlorade dB tack vare "skräp-isolatorer".

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Den s k T-matchen - C1, L, C2 är ett HP-filter. Har man denna typ av tuner är utrustningen skyddad mot statisk elektricitet från antennen.

Hej Bengt.

Ja T-matchen skyddar. Men jag är modern man (läs lat) och vill inte ha nåt mer att skruva på.

Vad det gäller rhomben så är jag skeptisk till att ha en ytterligare en jodpunkt mer än 50m bort. När jag hade en horisontell loop uppe så hade jag heller inga statiska uppladdningar då den jordades via skärmen och koaxomkopparen som var ansluten till den jordade masten jag hade utanför väggen. Sen använde jag isolationstrafo 400 till 230V så klart.

de Anders SM4RNA
 
RNA de APQ.
Hej. Det är inte rhomben som är jordad i symmetripunkten. Det var min 165 meters loop. Läs igen! Alla loopar, oavsett längd, har ett ström.max och ett spänningsminimum i symmetripunkten - den punkt som ligger lika långt från matningen oberoende av om man mäter från höger eller vänster. Jämför med det drivna elementet på en TV-antenn (yagi) där symmetripunkten är mekaniskt och elektriskt ansluten till bommen.

73
Bengt SM6APQ
 
RNA de APQ.
Hej. Det är inte rhomben som är jordad i symmetripunkten. Det var min 165 meters loop. Läs igen! Alla loopar, oavsett längd, har ett ström.max och ett spänningsminimum i symmetripunkten - den punkt som ligger lika långt från matningen oberoende av om man mäter från höger eller vänster. Jämför med det drivna elementet på en TV-antenn (yagi) där symmetripunkten är mekaniskt och elektriskt ansluten till bommen.

73
Bengt SM6APQ

Tack! Det är noterat. Vet inte om jag skrev eller tänkte fel ang. vilken antenn det gällde.

Min skepsis mot att ha en jordpunkt så långt bort kvarstår dock. Att det finns ett spänningsminimum i den punkten, det inser jag, Men mina tvivel gäller ju lyckat det är att ha flera jordpunkter långt i från varandra i händelse av ett åsknedslag i närhet.

de Anders SM4RNA
 
RNA de APQ.
Hej. Jag tror inte att det spelar någon roll att ha två jordpunkter på en loop. De rhombantenner som jag stött på kuststationer hade som avslutningsmotstånd två stycken kraftiga 300-ohms motstånd seriekopplade. Symmetripunkten mellan motstånden var jordad! Matningen har ofta skett med en 50-600 ohm "Grangerbalun" vars utgående mittpunkt också varit jordad. Sådeles hade man två jordpunkter.

Men, för att utnyttja loop-antennen på samtliga amatörfrekvenser, 1,8 - 29,7 MHz bör man ha en riktig balanserad transmatch med link-koppling. Då är det på sin plats att ha symmetripunkten jordad.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Jag tror vi måste skilja på uppladdning, till följd av exvis regn eller snöslask som enlig min erfaring laddar värre, och åsknedslag.
Långsam uppladdning kan mycket väl laddas ur genom jordningar.
Ett åsknedslag i närheten kan ge så stora jordströmmar att de bildar en skillnadsspänning mellan jordtagen att så stor ström shuntas mellan jordtagen och antennetråden att den bränns av.

Hur det kan ske, dvs att det laddas upp så kraftigt, av regn och snöslask är dock en bra fråga???
Kattskinnseleketronik?
Men tänk dock på att uppladdade antenner som SM6OID beskrev ändå är måttliga strömmar och små spänningar. Bara 10 mm gnistgap, och åskan lfera hundra meter eller mer. Uppladdningen dämpas, eller laddas ur lätt av de VDR motstånd som sitter i riggarna numera.
Min erfarenhet är att väder som laddar på detta vis kan hålla i sig i flera timmar.

Men som jag började med, skydd mot uppladdning, statisk laddning och urladdningar är en helt annan sak än åska.
Laddningar går att skydda sig mot och vållar sällan skador i radiogrejer.
Skulle tro att det gamla tipset om 1 MOhm över dipolbenen förhidnrar uppladdning.
En balun likaså.

de
SM4FPD
 
... Laddningar går att skydda sig mot och vållar sällan skador i radiogrejer.
Skulle tro att det gamla tipset om 1 MOhm över dipolbenen förhidnrar uppladdning.
En balun likaså.
En spänningsbalun menar du säkert. En strömbalun har väl ingen galvanisk förbindelse mellan dipolbenen.

/ Göstha
 
DXU de APQ.
Den trifilära 1:1 balunen som salufördes av Hy-gain gjorde en DC-kortslutning mellan skärm och innerledare. Om jag inte minns fel hette den BN-86.

73
Bengt SM6APQ
 
DXU de APQ.
Den trifilära 1:1 balunen som salufördes av Hy-gain gjorde en DC-kortslutning mellan skärm och innerledare. Om jag inte minns fel hette den BN-86.
Jag har faktiskt en sådan - i öppnat skick! Trots att den specificeras som strömbalun, tycker jag den ser ut att vara en spänningsbalun. Den är trifilärlindad på en kort ferritstav och specificerad för 3-30 MHz, men jag tillåter mig tvivla på att den egentligen har tillräckligt hög induktans för åtminstone 80 m-bandet.

Om någon är intresserad av att mäta på den, lånar jag gärna ut den.

Nu till en liten avvikelse från ämnet. Jag hade tänkt mig att kunna använda den igen och undrar vilket lim som biter på "Cycolac". Tvåkomponents epoxylim duger bevisligen inte.

/ Göstha
 
Nu till en liten avvikelse från ämnet. Jag hade tänkt mig att kunna använda den igen och undrar vilket lim som biter på "Cycolac". Tvåkomponents epoxylim duger bevisligen inte.

/ Göstha

3M DP 8005 limmar Cycolac vilket är samma som ABS.
Även aceton löser och limmar ABS, man gör alltså lim av ABS upplöst i aceton.
Cyanoacrylat löser och limmar ABS.

/Micke
 
Back
Top