Stege 450 eller 300 Ohm?

SE5X

Well-Known Member
Efter det att hyresvärden avverkat en hel del träd på tomten planerar jag för min "nya" antenn som blir lite längre och kommer lite högre upp än tidigare.

Jag har både 450 och 300 Ohm bandkabel hemma och kan också tillverka egen om så behövs. Spelar det någon större roll vilken variant jag väljer?

300 Ohms-bandkablen är lite mindre och smidigare varför jag skulle föredra den.

Hej från
Lennart
 
Hej.
Mitt råd.
Behåll dina 450- och 300-ohms bandkablar för portabelt (fielday etc) bruk.

För permanent hemmabruk skulle jag tillverka en öppen transmissionsledning. Förslag. Spridare av teflonstavar c:a 10 cm långa. Tråd; mjuk 2mm cu-tråd. Med dessa mått och dimensioner får du en transmissionsledning med en karaktäristisk impedans på omkring 550 ohm.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Jag håller med APQ.
En stege byggd på det viset han beskriver blir dessutom mindre vindkänslig.
// Åke
 
Hej Lennart!

Det handlar mycket om förluster. Är det någon isolering mellan ledarna kan du ge dig 17 på att det innebär förluster. 450-ohmig stege har ofta hål i det som binder ihop ledarna och det ger lägre förluster jmf med 300-ohmig kabel som har isolering hela vägen. Dessutom är 300-ohmig beryktad för att tåla sol sämre och sen bli hygroskopisk vilket ger ännu högre förluster. Duger för gammal TV-mottagning men inget du ska behöva stå ut med idag.

Luft är en utmärkt isolator varför -APQ:s beskriving är att rekommendera. Om du inte är beroende av viss längd/karakteristisk impedans är det ofta enkelt och bäst att göra den själv. Hur du än gör blir impedansen 400-600 ohm eller så.
 
JAB de APQ.
Den grå 300-ohms bankabel som Clas Ohlsson sålde hade "fönster" vilket gjorde den "luftisolerad" till omkring 76 %.
Jag använde denna bandkabel i minst en månad för att kontakta Stockholm Radio från Saudiarabien under Gulfkrig 1, 1991.
Antennen var en 2x20m multibanddipol.
Men, jag håller med dig om att 450-ohms bandkabeln är av bättre kvalitet och har lägre förluster jämfört med 300-ohmskabeln.

73
Bengt SM6APQ
 
Tack alla som svarat! Jag tar åt mig av förslaget om en stege på ca 600 Ohm med spridare av teflon - som f.ö. redan beställts.

Den 300 Ohms bandkabel jag har är av bra kvalité. Här är den: DX-Wire

73 från Lennart
 
Back
Top