Steglängd på olika frekvenser?

Hej! Nykomling här med en fråga om steglängd på olika frekvenser för lyssning tex. flyg.
Spelar den stor roll för hörbarheten?
 
Last edited:
Menar du matningskabel? Då är det samma som för sändning om du väljer en dålig kombination av antenn + matarkabel, en som ger högt SWR så får du dämpning av de mottagna signalerna med. Vitsen med en stege är att missanpassning inte spelar någon rol om du bara kan anpassa till den resulterande impedansen i matningspunkten. Man behöver en antennavstämmare mellan antenn och station.

Med lämpliga längder på stegen så kan man få anpassning på vissa frekvenser, men å andra sidan kan det bli mycket sämre på andra.
 
Tror han menar steglängd/kanalavstånd på flygbandet.
Numera har man i Europa delat varje upp varje 25 kHz kanal i tre stycken med 8,33 kHz kanalavstånd.

1615277698546.png
 
Men jag tror det är struligt ändå eftersom man har en massa undantag eftersom alla inte har 8,33 utrustning.
Har inte självt lyssnat på flyget på är och dag så jag vet inte hur skannern beter såg ifall man ställer in 8,33 kHz steglängd.
Men AM är ju inte lika känsligt som FM så man hör säkert något även om man ligger lite snett.

 
Rotar man runt här https://www.aro.lfv.se/ så hittar man nog dom flesta frekvenser som används i Sverige.
Kommer inte ihåg i huvudet var man skulle titta, tex så finns det frekvenser angivna för varje flygplatsdokument.
Finns även kartor där med frekvenser inlagda.
 
Ja han menar steglängd, eller kanalavstånd som äldre uttryck.
På flyget var det för länge sedan 50 kHz steg, och ganska breda AM mottagare.
Sen blev det 25 kHz och rätt bred mottagare ändå.
Nu skall det vara 8,33 kHz. OCh flygradion har flera filter i mottagaren så att bred resp smalt filter kopplas in.
Kanslebeteclninagrna är kluriga, varför man inte helt enkelt säger avsedd frekvens utan försöker förkorta till konsitga kanlsbeteckningar är en bra fråga.
Numera måste även AM sändaren i en flygradio ha rätt smal bandbredd, därav hör vi en mer diskantfattig sändning från flygplanen och flygledarna.
Men på 50 kHz tiden blev det två decimaler, på 25 kHz tiden även då två deciamler nu tre som kräver 5 decimaler.
AM är lika känsligt för frekvensfel vid lyssning som FM, men beroende på vilken bandbred din mottagare har.
Så för att höra en 8,33 kHz frekvens kan man ligga några kHz fel utan problem.

Radioamatörer på 145 MHz (även 435 MHz) kan använda 12,5 kHz steg, med smal bandbredd, men arvet från 25 kHz kanalerna lever kvar kanske i 20 år ytterligare. Vid 12,5 kHz kanaldelning krävs rätt deviation och rätt filter i mottagaren samt rätt branthet i FM-detektorn.
Även om en amatörradiosttion kan ställas in för 1, 5 10 kHz steg så är det upp till användaren att välja rätt bandbredd och det finns bara två FM- bandbredder..

På 27 MHz, 29 MHz och 50 MHz FM amatörradio gäller 10 kHz steg.....

MArin VHF använder numera 25 kHz steg. förr 50 kHz, därav kanlnumreringen med två uppsättningar.

Komradio på VHF och UHF kan ha 12,5 eller 25 kHz steg, men med 3 4 eller 5 decimaler.
Så det kan vara klurigt.

Jaktradio på 155 MHz kör 25 kHz steg förutom digitala komradio som kan få plts tre stycken på en 25 kHz kanal....

På Fm bandet 88 - 108 MHz har vi i Sverige 100 kHz steg, trots det kan många va våra radioapprater ställas in i 50 kHz steg.

Så snacka om djungel.....

Själv lyssnar jag just nu på Stridsflyget, de använder bara 25 kHz steg, FM, i området 200 MHz - 400 MHz.

På kortvåg ligger mellanvågsstationerna med 9 kHz steg, på kortvåg med 5 kHz steg.

SM4FPD
 
Knepigast är nog ändå PMR446 kanalerna:
Fem decimaler och ändå 12,5 kHz kanaldelning.
Få mottagare klarar att skanna detta.

446,00625
446,01875
446,03125
446,04375
446,05625
446,06875
446,08125
446,09375
 
Min är exakt samma som UBC355CLT så dom kanalerna finns förinstallerade med 5 decimaler.
Är inte hemma fören helgen då ska jag programmera in kanaler.

Re:Såg det här nu.
Svensk Bruksanvisning Albrecht AE355M
Tryck BAND/STEP för för att ändra steg för flygbandet och skannern visar det aktuella steget för flygbandet.
Använd eller för att välja steg för luftband från 8,33 kHz och 12,5 kHz. Och tryck sedan på PROG-knappen för att avsluta och sedan återgår skannern till Bandsökning.
 
Last edited:
SM4FPD: "Kanslebeteclninagrna är kluriga, varför man inte helt enkelt säger avsedd frekvens utan försöker förkorta till konsitga kanlsbeteckningar är en bra fråga."

Jag gissar att du menar "kanalbeteckningar" ?
Det är väl bara militärt flyg som använder kanalbeteckningar (A, C, C2) etc., (på civila frekvenser) ?
Att dom gör det på militära UHF-bandet är inget konstigt, det gäller väl att förvirra fienden...
Men det är ju klart enklare (och säkrare...?) att ange ett kanalnummer / taktisk benämning istället för en massa siffror,
som ju kan missförstås vid en miljö med mycket oväsen, och stress.
Det finn några rätt roliga amerikanska, med tydliga referenser, t.ex. 2995 = Cheap Sue, 3030 = Winchester etc.
Kolla listor med amerikanska militära frekvenser....

Att enbart använda kanalbeteckningar kan ju medföra problem.
Det var en incident för ett par år sedan, på F21 om jag minns rätt.
Efter avslutad övning så skulle några stridsflygplan skifta frekvens från stridsledningen till flygledningen,
och fick då order om att skifta till C2.
Det gjorde såklart den svenska piloten från F21, men hans utländska kollega hade ju ingen aning om vilken frekvens C2 var....
Rejäl planeringsmiss inför uppdraget, att inte tänka på att informera om svenska kanalbeteckningar.
Alternativt så borde stridsledningen ha angett frekvensen i klartext.
 
Last edited:
Back
Top