Stegmatad portabeldipol av DL1000

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Jaha, då har man dragit på sig en QRP rigg också och ska börja vara ute i skog och mark.

Nu behöver jag sno ihop en stegmatad dipol som rymms i bakfickan också.

Jag har en rulle DL1000 så jag tänkte mig nog använda den, men vad blir då lämpligt avstånd mellan ledarna i stegen?

Liten antenntuner med balanserad utgång ska införskaffas/byggas, jag har en Versatuner II men den har jag inte tänkt släpa med mig i skogen.

Efter lite ommöblering här hemma kanske jag kan få ut en stege här också, då infinner sig nästa fråga, hur nära andra metallföremål/koaxar kan man dra stegen utan negativ inverkan? det är nästan oundvikligt att den går en bit med andra kablar genom innertaket.

Hemma kan jag bygga stegen av antingen FK eller DL1000, för/nackdelar, avstånd mellan benen i stegen?
 
Jaha, då har man dragit på sig en QRP rigg också och ska börja vara ute i skog och mark.

Nu behöver jag sno ihop en stegmatad dipol som rymms i bakfickan också.

Jag har en rulle DL1000 så jag tänkte mig nog använda den, men vad blir då lämpligt avstånd mellan ledarna i stegen?

Liten antenntuner med balanserad utgång ska införskaffas/byggas, jag har en Versatuner II men den har jag inte tänkt släpa med mig i skogen.

Efter lite ommöblering här hemma kanske jag kan få ut en stege här också, då infinner sig nästa fråga, hur nära andra metallföremål/koaxar kan man dra stegen utan negativ inverkan? det är nästan oundvikligt att den går en bit med andra kablar genom innertaket.

Hemma kan jag bygga stegen av antingen FK eller DL1000, för/nackdelar, avstånd mellan benen i stegen?

VJX de APQ
I detta fall är impedansen på stegen är okritiskt. Allt mellan 300 och 700-ohm är godtagbart. I ditt fall skulle jag hålla ett avstånd på omkring 8 cm mellan trådarna. Om feedern är något så när sträckt kan du ha en stegpinne på var 80:e cm. Stegpinnarna brukar jag tillverka av 16 mm s k VP-rör (elinstallationsrör). Billiga, lätta och tål UV-strålningen

Good Luck
73
Bengt
SM6APQ
 
VJX de APQ
I detta fall är impedansen på stegen är okritiskt. Allt mellan 300 och 700-ohm är godtagbart. I ditt fall skulle jag hålla ett avstånd på omkring 8 cm mellan trådarna. Om feedern är något så när sträckt kan du ha en stegpinne på var 80:e cm. Stegpinnarna brukar jag tillverka av 16 mm s k VP-rör (elinstallationsrör). Billiga, lätta och tål UV-strålningen

Good Luck
73
Bengt
SM6APQ

Tack för ett bra svar APQ, jag omformulerar mig, hur tätt kan jag ha mellan benen i stegen och ändå hålla mig inom den okritiska impedansen, portabelt innebär ju att man vill spara in på allt, även längden på stegpinnar :D

Jag hade fått intrycket att man kunde minska ner avståndet avsevärt med så klen tråd som DL1000 och det vore önskvärt.

Som stegpinnar har jag på gång en special-lättviktslösning, om det funkar, vilket nog inte visar sig utan praktiska prov.
 
Tack för ett bra svar APQ, jag omformulerar mig, hur tätt kan jag ha mellan benen i stegen och ändå hålla mig inom den okritiska impedansen, portabelt innebär ju att man vill spara in på allt, även längden på stegpinnar :D

Jag hade fått intrycket att man kunde minska ner avståndet avsevärt med så klen tråd som DL1000 och det vore önskvärt.

Som stegpinnar har jag på gång en special-lättviktslösning, om det funkar, vilket nog inte visar sig utan praktiska prov.

Jag är inte säker på att jag uppfattat din fråga rätt. Ju mindre avstånd du har mellan trådarna, desto lägre impedans erhåller du (ingen nackdel i ditt fall), men avståndet mellan feederspridarna minskar för att bibehålla det önskade avståndet mellan trådarna.

Exempel: antar att du valt 3 cm mellan trådarna. Då bör du ha en feederspridare på var 3:dje dm vilket resulterar i en massa feederspridare.
En 10 m lång feeder skulle då fordra cirka 33 (!) spridare.

När det gäller en "avstämd" stege existerar det inte några "kritiska" impedanser. Allt mellan 100 - 700 ohm är godkännt.

När vi ändå berör ämnet om öppna fedderstegar så finns det en annan tumregel. Avståndet mellan trådarna skall ej vara större än 1/100 av den använda våglängden.

Alltså. En stege avsedd för HF-området 3,5 - 29,7-MHz bör avståndet mellan trådarna ej överskrida 10 cm för att inte stråla "onödigt" på 10-metersbandet.

73
Bengt
SM6APQ

Hoppas jag uppfattat din fråga korrekt.

73
Bengt
SM6APQ
 
Är avsikten att ha en lätt antenn och transmission (i bakfickan som du skriver), går det att lösa enkelt och billigt. Jag jobbade en tid i Lappland för några år sedan, hade packat med en KX-1 men saknade antenn. Däremot hade jag med en rulle lätt tråd samt silvertejp. Ute i busken blev tråden till en dipol av godtycklig längd som där benen möttes övergick till att formera en stege.Tejpen gjorde jag spridare av men som -APQ skriver så får man lägga dem rätt tätt för att hålla isär trådarna. Men det var enkelt, snabbt och billigt och antennen blev smidig och tar liten plats.

Denna fält-kompromiss fungerar så bra att den fortfarande följer med. Annars bör man nog sträva efter så få spridare som möjligt.

Edit: De parallella trådarnas avstånd blev 3-4 cm vilket jag uppskattar blir nånstans mellan 300-400 ohm i impedans.
 
Last edited:
Du har uppfattat mig absolut korrekt, och tillfört en bra dimension till mina funderingar.

Jag tänkte aldrig på att ju tätare mellan trådarna ju tätare mellan spridarna, jag inbillade mig nog att det fanns in viss styvhet i tråden som skulle vilja hålla trådarna raka och paralella.

Jag kanske får överge min idé och köra på VP rör och lite bredare mellan benen då.

Man kanske kan klyva VP röret på längden, kanske till och med göra kvartsbitar för att hålla nere vikten, styvheten borde ju räcka ändå.

Nåväl, det får bli praktiska experiment av det slaget så småningom
 
Visst kan du ha 3-4 cm mellan trådarna i en hembyggd stege. Jag använde en gång bitar från plexiglasskaften till BIC kulspetspennor men det går också att använda smala remsor av 3 mm platt plexiglas. Enklast är ju att köpa 450 ohms perforerad bandkabel, då slipper du såga och borra.

Lennart
 
Ska du ha plastspridare kan jag varmt rekommendera SM7CBS rosenclips. Sitter säkert och är lätta att montera. Däremot är de mest lämpliga för 1,5 kvmm FK.

Annars säljer tyska DX-Wire flera modeller av spridare som är lätta och smidiga. DX-Wire

VP-rör i all ära, men de tar nog mer vind, dessutom är ovanstående förslag snyggare :)
 
Jo, en köpt bandkabel är ju givetvis enklast, hade det funnits lokalt hade det nog kanske blivit så, men jag tror knappast att elgiganten och mediamarkt för bandkabel, och det är ju tyvärr nästan bara det som återstår lokalt för mig.

Dessutom har jag ju överskott av DL1000 och det vore ju enkelt att använda en hel 40m längd, ~20m stege, ~20m dipolhalvor, så slipper man skarvar.

Rosenklipsen är som Jesus, omtalade men jag har aldrig sett någondera i verkligheten, men många har sagt att dom är bra så det tror jag på, men det skulle vara kul att se hur dom ser ut i verkligheten.

Jag har en bekants bekant som har en 3D skrivare, (och han är dessutom skyldig mig lite gentjänster) det vore ju en kul idé, jag har letat lite bland färdiga 3d ritningar för amatörradiobruk men inte hittat något, bara en "Ladder lock" för köpt bandkabel.

Tänker man bara till när man konstruerar dom kan man ju skriva ut massor på en platta utan att få en massa tomt utrymme mellan..
Finns det någon här som har tillgång till en 3D skrivare så bjuder jag på en affärsidé här, skriv ut miljoner och sälj på lösvikt :D
(bara filen görs tillgänglig gratis för dom som vill skriva ut själva)

(Andra saker man kan skriva ut i en 3D skrivare är mittfästen för dipoler, hörnisolatorer för deltaloopar och bom/elementfästen, och en massa annat amatörrelaterat men det blir en annan tråd)
 
Visar en bild på ett enstaka clips, det är för mörkt för att gå ut och fota stegen.

DSC_0003.jpg
 
Jag lägger till en bild med clipsen och DL-tråd från ett experiment i somras.

Funkar bra med clipsen och DL-tråd, även om en 1,5 mm2 sitter stadigare i clipsen. För en stege byggd med rosenclips och som skall tas med och åker upp o ner skulle jag fixerat DL-tråden, som är betydligt klenare och glider lättare i clipset än 1,5mm2, med en klick smältlim från lim-pistolen.

View attachment 2992

Ps. experimentet var en katastrof men gav mig i alla fall erfarenhet av att bygga en stege med DL-tråd och rosenclips ;) Allt byggt enligt mottot; you might simulate and think you know - but trying will prove your thoughts and expand your knowledge ...
 
Last edited:
Det absoluta mest portabla är att INTE göra en stege, utan bara dela din DL-1000 till dipolben (nog så besvärligt) och låta den tvinnade tråden vara nerledning. Impedans ca 160ohm och visst blir det förluster, men smidigt! En hembyggd stege är sällan smidig och portabel, snabbt blir den full av kinkar och trasiga/borttappade spridare. En färdigköpt bandkabel är mycket tåligare.
Som vanligt blir det till att välja mellan enkelhet med förluster, hembyggt och klumpigt eller den tråkiga köpta varianten.
 
Var köper man smalast möjliga färdig bandkabel då?

Det får nog bli så till portabelantennen ändå, så får jag bygga stege hemma istället, den går ju att rulla ihop till en ring runt radion i väskan..

Den gamla plattkabeln till radio/tv höll väl ca 300ohm?
Går den att få tag i fortfarande?
 
Enkelhet med förluster?
Hembyggt och klumpigt?

Tja.. det där väljer man ju själv. Om man nu inte är tekniskt handikappad. Det finns också ett gammalt talesätt som säger: Hemgjort är välgjort.
 
Gav dig en länk till tyska DX Wire. Har du tittat där?
Bra pris, snabb leverans.

Ahh, jag bommade själva länken då jag läste ditt svar i mobilen, men dom hade ju en med 40mm spridning som var 50mm lång och avsedd för 1mm kabel, det borde ju funka till DL-tråd.

Men €34 för 50st ger ett pris på 340:- för 25m stege om man ska följa deras rekomendation på avstånd mellan pinnarna.
Då blir nog bandkabel både billigare och trasselfriare i väskan.

120mm modellen däremot kan ju bli aktuell för hemmabruk, fast då är kanske rosenclipsen billigare än €40/50st, då blir ju dessutom stegavståndet större så det räcker med färre per meter stege.

Tack för tipset, la ett bokmärke på dom.
 
Som -TDX skriver så är det smart att bara låta två trådar löpa sida vid sida för ökad smidighet i hanteringen. Själv har jag några längder av perforerad 300 ohm TV-bandkabel för mitt portabelkörande. Har kapat i längder om ca 20, 10, 5 och 3 meter som lätt skarvas med bananstift/hylsor till önskad längd, dessutom är det smidigt att kunna stoppa in några meter extra om impedansen visar sig hamna kring lite väl krångliga värden.

Att ha stegpinnar på stege för portabelbruk kräver minst två som lindar in/ut om man vill undvika att lägga mer tid att trassla ut antennmataren än på att köra trafik. Tore -CBS har gjort en variant där han limmar tunn slang (krympslang) runt trådar och får då ett trådavstånd på ca 20 mm och mataren är nöjaktigt lätt att linda av/på för en ensam operatör.

Om du kan spänna mataren så funkar det helt OK att ha ett markfäste och ett dipolfäste både uppe och nere vid stationen och bara låta mataren vara hyfsat uppspänd och då utan stegpinnar. Jag brukar använda Zepp-antenner och då är matningen i ena änden vilket ofta ger bra möjlighet till att ha spänn på mataren. Jag brukar ha ca 100 mm mellan trådarna med denna montering utan stegpinnar.

Ytterligare en variant är att mata en Deltaloop direkt från avstämmaren.

Envisas man med att ha stegpinnar är ett wirelås till cykel, eller en stor "nyckelring" (diameter > 200 mm) som går att öppna och där man lyfter på pinnarna en bra hjälp att undvika trassel samtidigt som det blir hyfsat enkelt att lägga ut en otrasslig matare.

Lycka till med portabeltrafiken.
 
Last edited:
Egna erfarenheter baserat på mätningar:

Om matarkabeln kan hållas kort, <20 m, så behöver man i regel inte bekymra sig om förlusterna som uppstår. Impedansen är också ganska oviktig som APQ påpekade. Matchboxen fixar till SVF och en eller annan dB förlust i hela antennsystemet kanske kan bytas bort mot god komfort och en okomplicerad men stabil teknisk lösning?

En sak som jag dock noterat i samband med mätningar på olika matarledningar är att spridarna kan introducera stora förluster i vissa fall. Jag har labbat med PVC-rör i små dimensioner och funnit att de fungerar utmärkt så länge de är torra och rena på ytan. Rör med liten innerdiameter tenderar dock att hålla kvar fukt och vattendroppar vilket i kombination med föroreningar snabbt introducerar höga förluster. Sådana förluster märks inte i praktiken även om de skulle vara så höga som 5-10 dB. Möjligtvis kan man tycka att störnivån är ovanligt låg och glädjas över detta. Problemen visar sig däremot när man ansluter mätinstrument och gör mer noggranna mätningar. Rör med stor diameter klarar sig bättre.

300 ohms bandkabel har impedanser mellan ungefär 240 ohm till 290 ohm. Jag har mätt igenom många olika fabrikat och både nya och gamla. Men den exakta impedansen är helt betydelselös i sammanhanget. Mer viktigt är det att bandkabeln är perforerad, d v s består av så mycket luft som möjligt mellan ledarna. Dämpningen är i regel mycket låg i sådana kablar. Korta matarledningar <20 m kan läggas direkt på marken i en tillfällig installation i skogen. Om marken eller gräset är torrt. Annars inte. Tilläggsdämpningen är försumbar på frekvenser under c:a 10 MHz. På de högre frekvenserna är det lätt att bli av med några dB. Problem uppstår när bandkabeln blir blöt. Dämpningen på högre frekvenser kan bli ganska stor även på en så kort stump som 20 m. En kabel utan perforering är ganska kass i regnväder men fungerar i regel tillräckligt bra på 3,5 och 7 MHz. Ingen märker en tillfällig ökning av förlusterna på kanske 3-6 dB.

450 ohm perforerad bandkabel är mindre kritisk och om inte ekonomin är ett hinder så är det nog den mest optimala lösningen mellan funktion och komfort - för ett flerbands antennsystem. Man bör välja en kvalitetskabel med många mjuka kardeler om den nu skall användas i fält och tålas att rullas ut och in många gånger.

Öppna hemgjorda 600 ohms stegar kan även de tillverkas av mjuk mångtrådig ledare utan plastisolering. Då blir matarledningen följsam och låter sig lätt lindas upp på en bit Masonite eller ännu bättre en vinda. Inga kinkar och platt och kompakt att transportera. Ju mjukare ledare som används ju färre spridare behövs och ju mindre förluster får man.

Går man ner i impedans mot 200-300 ohm så blir avståndet mellan ledarna mindre och ju lägre impedans ju fler spridare behövs för att hålla avståndet någorlunda konstant när det blåser. Varierar avståndet så varierar impedansen och varierar impedansen så man måste stämma av sin matchbox konstant. Ganska kass lösning.

Annars tycker jag APQ gav många bra råd som nog håller hela vägen ut.

/Bengt
 
20140102_170714.jpg20140102_170704.jpg

Idag har jag tillverkat stegpinnar

Jag började med att klippa ut dom ut plastlocket på matdosan.

Sedan ritade jag av den på ett papper för att se att man skulle kunna lägga dom snyggt omlott och maximera ytan.

Sedan mailade jag till Umeå Hackerspace, som lämpligt nog träffas varje tisdag och frågade om dom kunde skriva ut några prov åt mig på 3D skrivaren, en av dom som var där kom förbi mig på jobbet och hämtade min utklippa mall, skrattade lite åt min pappersritning och knallade iväg och ritade in det i datorn.

20 minuter senare knallade jag iväg dit och hämtade provexemplaren.

Vi lever i en fantastisk tidsålder.då var man har tillgång till prototyputrustning som kan tillverka användbara bitar.

Programmet uppskattade även plaståtgång och kostnad, dom kostar INGENTING att tillverka.

Nu kommer jag att prova dom här, eventuellt skala upp måtten lite och sedan beställa dom jag behöver, sedan kommer filen att läggas ut gratis på Internet för alla som vill tillverka egna, under OpenSource.

Tjipp!
 
Då väljer jag att skriva ut dom i Teflon:)

Vilken plast fick du, är dom UV-beständiga?

/Micke
 
Back
Top