Stegmatade antenner

SM4ANQ

Well-Known Member
Det har ju funnits många trådar i detta ämne och det har funnits många synpunkter på hur stegen skall vara utförd för att vara okänslig för utomhusförhållanden. Beroende på den symmetriska antennlängden i förhållande till använd frekvens så måste det väl uppstå en maximal spänning i stegen?
Frågor:
- finns det någon information om maximal spänning i stegen beroende på antennlängd och steglängd som funktion av frekvens - eller hur räknar man ut gärna i med hänsyn till utmatad effekt.
- detta borde vara till grund för att välja isolationsmaterial och avstånd mellan ledare för att klara vidirga utomhusförhållanden
- tycker att det bara finns tyckande och empiriska formler. Det måste finnas bättre kunnande om detta?
- varje material har sina egenskaper. Porslin duger men vilket isolationsavstånd krävs med hänsyn till nersmutsade förhållanden. Teflon duger säkert också men ett sämre utomhusmaterial men vilket avstånd krävs. Silikongummi duger säkert bättre än de flesta material men vilket avstånd krävs. För kraftfrekvens finns det en massa kunskap genom drift och artificiell provning. Finns det något liknande inom högfrekvens säg inom något område mellan 10 kHz--30 Mhz.
 
För en given uteffekt och lastimpedans går det att räkna ut spänningsmaxima utefter en stegmatare.
Om man antar en effekt av 1 kW, en typisk dipolantenn i HF-området och en impedans hos matarledningen på 600 ohm så kommer inte spänningen att kunna överstiga c:a 2700 V effektivvärde, 4500 V toppvärde någonstans mellan ledarna.

Så länge som avståndet mellan ledarna är mer än c:a 4-5 cm kan man helt försumma de dielektriska förlusterna i spridarna jämfört med de resistiva förlusterna (I^2*R) i ledningarna. Man ska dock undvika material i spridarna som drar åt sig fukt eller sådana som är starkt polära eller har fyllning av ledande material, som t.ex. färgad PVC.
Vissa sorters glas ska man också akta sig för.

Ofärgade plaster som polyetylen eller delrin har fullt godkända egenskaper i HF-området.

Vill man läsa mer om olika isolationsmaterial och deras egenskaper rekommenderas standardverket "Reference Data for Radio Engineers", vilken upplaga som helst nyare än 1960-talet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne,
Återigen ett värdefullt tekniskt svar.
Skall leta fram Reference Data for Radio Engineer.
Bästa 73 de Ulf
 
ANQ de APQ. Hej.
Som komplement till AOMs råd vill jag ge dig följande tips.

Man brukar räkna med att när avståndet mellan trådarna är 1% av våglängden kommer inte feedern att stråla. (Alltså för 28-MHz - 10 meter - bör man inte överskrida 10 cm mellan trådarna).

Om du har tillgång till 2 mm (diameter) koppartråd och håller ett avstånd mellan trådarna på 64 mm får du en stege med en ungefärlig impedans (Zo) på 500-ohm. Denna feeederstege klarar, som AOM nämnde, höga spänningar och strålningen på MF och HF-området blir försumbara.

För att erhålla samma impedans med 3 mm koppartråd skall avståndet mellan trådarna ökas till 96 mm. Fortfarande "godkännt" för 10-metersbandet.

Jag rekommenderar 15 mm teflonstavar som feederisolatorer. Delrin fungerar också bra, men det skall vara den svarta typen.
Jag hade med mig vit delrin till Afrika och efter ett år uppvisade plasten missfärgningar och sprödheter. Den tålde m a o inte solen.
(Jag borde ju begripit att i det "svarta" Afrika använder man svart delrin!)

Jag brukar ha som tumregel att hålla ett avstånd mellan feederpinnarna motsvarande pinnens längd x 10.
(feederspridare 64 mm lång - håll 64 cm mellan pinnarna)

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej Bengt APQ,
Tack för erfarenheter och praktiska tips.
Funderade på vad det svarta färgämnet är i svart delrin men det får jag ta reda på.
Bästa 73 de Ulf
 
450 ohms bandkabel med brun plast och ca 1,5 kvmm cu ledare. E den "godkänd" på 40- 20 m banden?

73s Lars
 
Kan någon vänlig själ posta några länkar till bra leverantörer av material till feederisolatorer? till exempel 15 mm teflonstavar och delrin stavar som tydligen också skall fungera (svarta sorten).

73 /Johan
 
Hejsan alla!
De stegpinnar (rozenklips) jag tillhandahåller är svarta och klarar solen. Jag har kollat dem i mikrovågsungnen några minuter utan att de blir varma dvs de är goda isolatorer.
Avståndet mellan trådarna är 80 mm och de väger nästan ingenting.
Till dags dato har jag levererat ca 9000 st. De fungerar utmärkt på t ex FK1,5. Mycket enkelt och billigt. Sänd mig ett e-brev så får Du mera info.
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
HWD de APQ.
Du skrev: 450 ohms bandkabel med brun plast och ca 1,5 kvmm cu ledare. E den "godkänd" på 40- 20 m banden?

73s Lars


Hej. Förklara vad du menar? Fakta: 450-ohms bandkabel har lägre förluster än RG-213, framför allt om koaxkabeln har SVF.
En granne - SM6:a - har haft sin bandkabel installerad i över 25 år utan att kabeln har tagit "stryk" av sol, saltbemängd luft m m.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Har någon annan info om inköpskälla för material till stegpinnarna, så lägg gärna in en länk eller två här.

73 / Hälsningar
Johan
 
IKR de BYC

Hej

jo tack för länken, tror jag har sett den innan men skall kolla. Jag tror att jag har hyfsad koll på de utländska sajterna och hade hoppats på lite tips på leverantörer här inom landets gränser.

Det är ju dessutom kul att kunna göra sina egna spridare också :)

73 de Johan
 
Back
Top