Störning på 80 till 20 meter

SM7DVO

Well-Known Member
Jag har en störning som kommer ungefär vid samma tidpunkter samma dag och pågår ungefär 20 minuter varje gång.
Låter som en gammaldags jammer men är bredbandig och täcker från 3,5 till 14. S9+ till S8
Nu har jag hittat störningskällan: grannens dialysapparat.
Det känns lite futtigt att jaga en svårt sjuk människa med mina "lyxproblem".
Hur skulle ni göra?
 
Jag skulle ta reda på fabrikatet och sedan kontakta dom som tillverkar eller säljer maskinen.
Dom bör informeras om att maskinen stör, det är ju inte grannens fel.

En sån där maskin består väl av ett antal pumpar tror jag, förmodligen är det dom eller drivningen till dom som stör.
Kanske skulle det räcka med att montera ett extra nätfilter på kabeln.

/Micke
 
Nils-Erik,

Till att börja med så skulle jag vara mycket försiktig med att sända med någon högre effekt!

Antingen har tillverkaren av dialysapparaten inte ägnat störningsundertryckning/filtrering tillräcklig uppmärksamhet vid konstruktionen, eller så är den trasig. Den kan även vara felaktigt installerad.

Kan det då vara så illa att den dessutom har bristfälligt skydd mot påverkan av hf utifrån?

På SSA's websidor hittar man två avstörningsfunktionärer i ditt distrikt, 3MTF och 3KYH. Kontakta någon av dem, ty de kan hjälpa dig vidare med att nå tillverkare eller ansvarig för utrustningen.

Förlåt om jag är övertydlig, men försök för allt i världen inte "mecka" med utrustningen själv !!!

/Janne
 
Last edited:
Det allra troligaste är att orsaken är ledningsbundna störningar vilka "smiter ut" via elnätet f.v.b. till din antenn.

Ett nätfilter, vilket ska vara klassat för medicinteknisk materiel, bör kunna avhjälpa eller förbättra problemet.

Mitt råd att samordna saken med dels avstörningsfunktionären, och dels med sjukhusingenjören på den MTA (MedicinTekniska Avdelningen) på närmaste större vårdinrättning som har ansvar för driften av hemdialysapparater.

Med tanke på att det är livsviktig materiel ska du inte under några förhållanden "mecka" med sådant själv.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det kan vara bra att tala med grannen om problemen. Kanske understryka att störningar även kan ta sig in samma väg som de tar sig ut. Då blir man ju hjälpsam istället för gnällig.
 
Jag har en störning som kommer ungefär vid samma tidpunkter samma dag och pågår ungefär 20 minuter varje gång.
Låter som en gammaldags jammer men är bredbandig och täcker från 3,5 till 14. S9+ till S8
Nu har jag hittat störningskällan: grannens dialysapparat.
Det känns lite futtigt att jaga en svårt sjuk människa med mina "lyxproblem".
Hur skulle ni göra?

- Du har fått goda råd på annan plats i tråden, men jag vill ändå kommentera:
Jag har tidigare erfarenhet av att assistera min svärmor vid hemdialys, och tiden du uppger, 20 minuter för dialys synes allt för kort. Hemdialys tre ggr i veckan tar ca 6 timmar per gång, daglig dialys minst en timme. Man kan inte pumpa runt en människas blod och rena detta i en extern maskin på 20 minuter.

Sedan har vi den sk påsdialysen för magen, som kan ta 20 min och som använder magens diafragma (?) som membran/filter, men där är det självrinning som gäller.

Kanske grannen har en sorts förberedande apparat, diskmaskin, autoklav eller annat innan själva dialysen påbörjas/avslutas. Den kan kanske enkelt bytas.

Vi är nog många som ser fram emot din slutrapport.

Lycka till / CurtG
 
Last edited:
Tack för råden!
Problemet är ju lite tudelat, mänskligt och tekniskt.
Det kan vara ganska känsligt att börja diskutera sådana här saker med en multisjuk äldre granne.
I alla fall finns det inte på kartan att jag själv skulle försöka avstöra något hos honom.
Någon föreslog i en annan tråd att vi skulle ha ett ljudbibliotek med störningar och förklaring till orsaken. Det skulle vara intressant i vissa fall som detta.
Störningen låter som en gammaldags störsändare. Jag har alltid en sådan på 3820. I mitt fall ligger en liknande störning med ca 20 kHz mellanrum från 80 upp till 20.
Störningen försvinner inte helt efter 20 minuter men blir mycket svagare och ändrar helt karaktär och försvinner sedan gradvis.
Jag får snacka lite försiktigt med grannen.
Återkommer.
 
Back
Top