Störning?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Någon som vet vad detta ljud är för något? Har hört det på många olika frekvenser, just nu på en marin 6212 kHz USB telefonifrekvens?
 
En "vild" gissning är att det är ett STANAG-4285 modem du hör. En vanligt mode inom Försvarsmakter världen över. Inspelningen är lite låg, men det låter som ett sådant i mina öron. Dock finns det ju en uppsjö olika varianter. Installera Sigmira och testa om du kan få synk/godkänd FEC och kanske lite data på skärmen. Vanlig hastighet är 600 bps och long interleaving. Tyvärr är det mesta krypterat.

Stanag 4285:
http://www.wavecom.ch/onlinehelp/WCODE/default.htm#!WordDocuments/stanag42851.htm

Sigmira Programvara:
Sigmira

73 de SM6URQ, Christofer
 
Bjarne, jag tar mig friheten och länka till en annan av dina strörningar.

SSN net frequency on 80 and 20m - YouTube

Jag har denna typ av störning ta mig f-n över allt!
Kollar man med spectrum så ser det ut som två signaler intill varandra som växelvis pumpar upp och ner.

Vad är det?

/Micke
 
Last edited:
Bruset som hörs i början kommer från något i fastigheten där jag bor. ESV var här och pejlade. Och tjänstemannen som också är radioamatör blev väldigt förvånad över hur starkt bruset var. Vi kunde dock inte avgöra exakt varifrån det kom.

Jag tror själv att det är något i en av de närmaste lägenheterna som står på dygnet runt. En TV i stby-läge kanske?

Det som du menar pumpar måste vara någon form av kommunikation, men fråga mig inte vad. Det konstiga är dock att jag inte stör något i huset, även om jag har mitt PA på.

Nivån på bruset på 20m varierar mellan S-2 och S-7. Det måste helt klart vara något i min direkta närhet. Jag har provat att slå ifrån huvudströmbrytaren i den egna lägenheten, brus och annat kvarstår ändå.
 
Last edited:
Det som du menar pumpar måste vara någon form av kommunikation, men fråga mig inte vad.

Jag har i kväll 11st. sådana störningar mellan 1,8 och 2MHz.
Dom varierar mellan S4 och S9+

Kan det komma ifrån husets bredband, det sitter en HP gigabit-switch i elcentralen.

Kanske kan vi hitta någon gemensam nämnare.

/Micke
 
Kan det komma ifrån husets bredband, det sitter en HP gigabit-switch i elcentralen.
/Micke

Jag fick faktiskt det tipset på SSA:s forum en gång på den tiden då allt "hade sin förklaring"
 
Det finns ju massor av sändare som låter så.
De har ofta fading och kommer med säkerhet därför inte från egna hsuet eller grannskapet.
En DRM sänding kan man lyssna på 1611 kHz där Påven sänder från Vatikanen omväxlande med AM och DRM. Du behöver inte bry dig om sändingens innehåll eller propaganda. DRM sändingen är bredare och låter som ett mer "välbalanserat" brus.

de
Roy
 
Då det gäller data utsändning i olika former så finns det ett bra bibliotek med inspelningar och annan data här: Ðàäèîñèãíàëû - Radiosignals
Sidorna är delvis på ryska men det borde gå att navigera hyggligt ändå.
Det dräller av militära datalänkar på kortvågen liknande denna.

Störningen som Bjarne och andra hör här och där på kortvågen har även jag hört ofta.

En variant som låter ganska likt i form av vattenfall:

SDR Radio vattenfall
Störningen ligger vänster om 11700 och återkommer var 63 kHz.
Strax under 11640 ligger en DRM utsändning och dom är 10 kHz breda.

Brukar även få in en som ser ut som en spiral i vattenfallet men hittar ingen stark sådan för tillfället.
Eftersom dom låter pulserande så funderar jag om det skulle kunna vara mobil laddare eller liknande.
 
Back
Top