Störningar från elnätet

SM5DXU

Well-Known Member
Är det någon som har erfarenhet av radiostörningar från elnätet?

På mitt tidigare remote-QTH ute på landet fanns det inga märkbara lokala störningar. Jag har nu flyttat radion till ett nytt remote-QTH, likaså ute på landet, och har där en konstant störnivå på S6 på 80 m-bandet :mad:. På 40 m är störnivån under S1. Störningen låter som ett förhållandevis "vitt" brus.

På båda platserna sitter en fjärravläst elmätare, en Iskra MT351 på mitt nya remote-QTH.

Med huvudströmbrytaren i mätarskåpet på elstolpen avslagen, och radion matad med ett bilbatteri, är störningarna helt borta! Med huvudströmbrytaren på hörs störningarna på nytt, möjligen är nivån något lägre

Med radion matad från elnätet, och alla andra nätsäkringar än den till radion urskruvade, är störnivån oförändrat S6. Det är alltså ingen apparat i huset som stör.

Jag har ringt Vattenfalls kundsupport och de har lagt upp ett ärende, men jag vill gärna höra vilka erfarenheter ni som läser detta har.

73

/ Göstha
 
Har mätt lite på våran mätare vilket inte är en Iskra.
Vi har 4st / våning, 32st totalt i huset.
Mätningen utfördes med en liten snifferantenn monterad på en bärbar radio.
Elnätskommunikationen sker med låg frekvens, under 150kHz, den kunde jag inte höra.
Jag är nästan säker på att det som stör är nätdelen i mätaren.
Det lät i alla fall precis som vilken dålig "väggbula" som helst.

/Micke
 
I min förra lägenhet som låg i souterrängvåning bodde jag vägg i vägg med rummet som hyste husets alla elmätare. När de monterade in fjärravlästa mätare fick jag en störning som låg 20-30 dB över S9 på 160 och 80m-banden. Något mindre högre upp. Störningarna kom tveklöst detta rum för jag krysspejlade i området. Det gick också att följa en del av störningarna på kabelstammarna. Ett angränsande hus inrymde områdets vattenmätare som likaledes fick fjärravläsning. Där kunde jag följa störningarna med sniffern längs vattenledningarna i marken.

Störningarna uppträdde från långvåg upp till strax under 10 MHz. Hela vägen i samma mönster med ca 60-70 Hz mellan topparna. Jag tog upp det med bostadrättsföreningen och påpekade att de borde agera eftersom ansvaret för störningarna ännu låg hos installatören. Jag har för mig att anläggningsägaren tar över ansvaret först 10 år efter installationen.

Nå, ingen var egentligen intresserad men Elsäkerhetsverket skulle ha gått in och kontrollerat vid anmälan, men då jag flyttade så lär ingen bry sig vidare.
 
Tack Micke och Lasse för svaren! Då har jag ett förslag att komma med när någon från Vattenfall förhoppningsvis hör av sig. Enklast är ju om någon av deras montörer tillfälligtvis kopplar ur och förbi elmätaren, och jag får testa. Om dom sedan anser det motiverat att byta mätare är en annan femma.

Hälsningar / Göstha
 
Jag har för mig att det inte är själva elmätaren som stör utan det lär vara nätaggregatet till dataöverföringen som är boven. Ställ en fråga till Elsäkerhetsverket, de har information i ämnet. Det kan du göra utan att göra en anmälan. Jag tror nog att de även känner till vilka fabrikat som brukar åstadkomma störningar, eller vilka brister i installationen som inrapporterats tidigare.

Skulle tro att elbolaget gärna åtgärdar problemet om du påpekar det för dem. I synnerhet om du har lite information i ämnet att delge dem. De borde ju ligga i deras intresse att ha en korrekt anläggning. Fast de har nog koll på det där ändå men om nu ingen klagar så behövs ingen åtgärd :)
 
Last edited:
Jag har för mig att det inte är själva elmätaren som stör utan det lär vara nätaggregatet till dataöverföringen som är boven. Ställ en fråga till Elsäkerhetsverket, de har information i ämnet...
Såvitt jag kunde se är alltsammans integrerat i mätaren. Det finns inget andra elektroniska komponenter i lådan på elstolpen.

Jag ska fråga Elsäkerhetsverket, tack för tipset.

/ Göstha
 
... De flesta mätare är numera utrustade för att sända mätardata via elnätet.
Den är tydligen provad för att tåla HF störningar...
Jaha, och vad den i sin tur sänder ut anses tydligen oväsentligt. Dessutom kan det ju sitta ett måndagsexemplar hos min son.

En störnivå på S6 motsvarar å andra sidan inte mer än ca 6 mikrovolt in till mottagaren, vilket säkert innebär att de ledningsbundna störningarna från elmätaren understiger eventuella gränsvärden. Men givetvis är jag tacksam för hjälp.

73 / Göstha
 
Nu har Vattenfall bytt elmätare. Den nya stör också, men ca 10 dB (två S-enheter) lägre än den tidigare. Jag fick rådet att skaffa ett nätfilter från Shaffner och montera det direkt efter elmätaren i mätarskåpet ute på stolpen. Finns det någon med erfarenhet av en sådan lösning?

/ Göstha

Sent from my LT25i using Tapatalk
 
Hittade ett trefasfilter från Schaffner - FN256-25/47. Höljet kan jag koppla till ett jordspett vid elstolpen med 1,5 m kabel. Har jag tänkt rätt?

Även om kabelstumpen till jord skulle stråla, så är det väl försumbart gentemot störstrålningen från hela elnätet i kåken med tillhörande uthus.

/ Göstha
 
Hittade ett trefasfilter från Schaffner - FN256-25/47. Höljet kan jag koppla till ett jordspett vid elstolpen med 1,5 m kabel. Har jag tänkt rätt?

Även om kabelstumpen till jord skulle stråla, så är det väl försumbart gentemot störstrålningen från hela elnätet i kåken med tillhörande uthus.

/ Göstha

Det där ser väl bra ut 16A eller 25A, men inte menade väl elbolaget att du skulle utföra jobbet själv?

Kanske ska du passa på och montera ett nätfilter även på utsidan också, det borde kunna justera din elräkning något :D

/Micke
 
Det där ser väl bra ut 16 A eller 25 A, men inte menade väl elbolaget att du skulle utföra jobbet själv? ...
Alla ingrepp fram till och inklusive elmätaren åligger elbolaget. Vad som följer därefter hamnar i elkundens knä. Mätaren uppfyller nämligen gällande standard. Det är bara det att jag kräver mer än så.

Mitt bekymmer, förutom kostnaden, är att jag gärna skulle vilja prova ett filter innan jag köper det. Det går givetvis varken Mouser, Elfa eller Farnell med på, så jag ska försöka få öppet köp via en lokal elfirma.

Nu ska alla inte tro att elbolagens tekniker ute på fältet är odelat förtjusta över de elektroniska mätarna för automatisk avläsning. De slås nämligen alltför lätt ut av spänningsspikar, inducerade av exempelvis åska. "Räknenissarna" i bolagen har nog aldrig makat sig utanför stadsgränsen annat än på väg till eller från närmaste flygplats (min reflektion)!

Jag har i alla fall lovat att rapportera resultatet till Vattenfall.

Till sist en fråga: Vilken sida av filtret ska vändas mot störkällan (elmätaren)?

/ Göstha
 
Till sist en fråga: Vilken sida av filtret ska vändas mot störkällan (elmätaren)?

/ Göstha

Filtret är ju avsett att förhindra att störningar tar sig ut på elnätet därför anser jag att "Load" ska vändas mot elmätaren.
Det är ju så jag skulle koppla om jag vill störa av t.ex. en motordrive e.dyl. alltså "Load" mot störaren.


Hur många amper behöver du?

/Micke
 
Filtret är ju avsett att förhindra att störningar tar sig ut på elnätet därför anser jag att "Load" ska vändas mot elmätaren.
Det är ju så jag skulle koppla om jag vill störa av t.ex. en motordrive e.dyl. alltså "Load" mot störaren.


Hur många amper behöver du?
Tack för svaret Micke!

För tillfället klarar det sig med 16 A, men min son som bor där kanske behöver öka abonnemanget till 20 A, så då ska filtret helst klara det också.

/ Göstha
 
Tänkte säga att min hyresvärd satte in något liknande filter för att få tyst på en frekvensstyrning i garaget men nu när jag slog på min
radio så hade jag en ny S9+ störning 2-7 MHz så bor man i lägenhet är lyckan oftast kortvarig.

Varför skall folk köpa så mycket skräpelektronik hela tiden :mad:
 
Alla ingrepp fram till och inklusive elmätaren åligger elbolaget. Vad som följer därefter hamnar i elkundens knä.

/ Göstha

OK, men har du möjlighet att själv koppla ur ditt elnät för att sedan på prov koppla in ett filter, behörighet?

/Micke
 
Tänkte säga att min hyresvärd satte in något liknande filter för att få tyst på en frekvensstyrning i garaget men nu när jag slog på min radio så hade jag en ny S9+ störning 2-7 MHz så bor man i lägenhet är lyckan oftast kortvarig...
Jag ska nog vara glad för att min son bor i ett eget hus på landsbygden och att störnivån nu inte är mer än S4 på 80 m. Fast med avslagen huvudströmbrytare och riggen kopplad till ett bilbatteri är det bara de "atmosfäriska" störningarna som hörs, och vid bra väder rör de inte ens S-metern. Grannen 75 m bort har uppenbarligen ingen skräpelektronik.

/ Göstha
 
OK, men har du möjlighet att själv koppla ur ditt elnät för att sedan på prov koppla in ett filter, behörighet?
Huvudströmbrytaren och huvudsäkringarna sitter lätt åtkomliga i skåpet på elstolpen, före mätaren. Hängslen och livrem. Sedan sitter det säkringar direkt efter mätaren också - säkerhetsnålar! :)

Det blir naturligtvis till att anlita en lokal elektriker.

/ Göstha
 
Back
Top