Störningar från solcellsanläggningar

Uppdatering i solcellseländet.
Nu är allt på plats i den gröna cirkeln och arbetet har just börjat i den ljusblå cirkeln väldigt nära mig.
Tyvärr vill inte xyl flytta så jag har ett problem kan man säga.

solceller i Bergshamra_uppdatering3.jpg
 
Tyvärr kan inte många av oss "gamla gubbar" vänta på en förbättring. Vi har helt enkelt inte tid att vänta.
Precis.

Och det är vad man även väntar på hos myndigheterna. En amatörradiokår med en medelålder
närmare 70 år är snart borta och därmed även problemet som radioamatörer utgör.

Andra spektrumanvändare kan också bli störda, men är inte i samma utsträckningar "svagsignaltalibaner"
 
Funderar själv på att skaffa solceller på huset, men har då som krav att de inte skall störa radiomottagning. Det går de flesta med på, ända tills jag vill ha det inskrivet i offerten/kontraktet.....
Talade nyss med en s.k. "Teknisk rådgivare" på företaget Svea Solar (påstås vara störst i Sverige. men stor varning för dem, f.ö.). Verkade ha provision på orden "klockrent" och "perfekt". Efterlyste EMC-testprotokollet på växelriktaren, något han inte ens visste vad det var. Men efter lite koll med "inköpsavdelningen" var det inget som fanns tillgängligt.
Också noll koll på systemspänning obelastat (så inte max överskreds) och att man inte kan parallellkoppla två halvor av takets paneler om halvorna inte har exakt lika många paneler o.s.v. Dessutom helt andra paneler i offerten än vi kom överens om. Priset i offerten var f.ö. 50% högre än det jag fick fram via deras kalkylator på hemsidan. Korta svaret på den frågan: "Jo, men på hemsidan är det ju lockpriser. Det kör ju alla med".

Han meddelade också att han hört sig för och det fanns INGEN leverantör av utrustning som kunde garantera att det inte blir radiostörningar. "Det är helt enkelt något man får acceptera, och man får välja att ha solceller eller lyssna på radio". Puh...

Det är f.ö. dessa "Svea Solar" som tidigare använde Solar Edges produkter vars Optimerare fick försäljningsförbud. Men nu verkar fler och fler solcellsföretag försöka undvika Optimerare, då det inträffade givit dem väldigt dåligt rykte. Inte för att de stör, det biter inte mycket, utan att det kan kosta företaget en massa extrapengar om man använder dem.

Fråga: Är det någon "ham" som har en solcellsinstallation på sitt hus med växelriktare som inte höjer brusnivåerna på amatörradio (installation utan optimerare, förstås) ? Gäller främst HF och VHF för min del. Vilket fabrikat/modell av växelriktare är det i så fall ? Sett att flera kör med Huaweis SUN2000, men då jag vet hur kineser testar EMC är jag skeptisk....
 
Last edited:
Det är f.ö. dessa "Svea Solar" som tidigare använde Solar Edges produkter
Det är Svea Solar som har monterat de flesta anläggningarna här i Bergshamra och dom har använt Solar Edge optimerare.
Dom har sedan försäljningsförbudet uppfört en anläggning och ytterligare en på gång.
Dessa två i samma "NÄT" så jag vet inte om någon del är driftsatt ännu.
Jag väntar spänt på EMC-resultatet (min pejling) av dessa två anläggningar.
Det jag tycker mig höra är att många nya brus/fräs-områden har dykt upp på HF.

Att Svea Solar inte kan ge klara besked ang EMI-problemen beror nog bara på att dom är förbjudna att uttala sig.
Dom har jobbat i så många år med detta att det inte kan ha ungått dom att EMC-problem kan uppstå.
Solar Edge däremot har ju vid flera tillfällen ryckt ut med ferriter i högsta hugg och åtgärdat problemen någorlunda.
Dessutom har dom ett dokument som visar hur montaget skall se ut för att minimera problemen.
Om Svea Solar har läst detta dokument, vilket dom borde ha gjort vid det här laget, så vet dom ju vad EMI-störningar kan ställa till.
 
Last edited:
Precis.
Men just i det här fallet berodde nog okunskapen i första ledet just på bristande kompetens, trots titeln "Teknisk rådgivare". När jag pratade om den för höga systemspänningen med så många paneler seriekopplade återkom han hela tiden till att "det blir så och är ok eftersom jag ju har 20A huvudsäkring" :(

Däremot är det nog riktigt att han fått beskedet att efterfrågad rapport inte finns eller får visas. Men jag hittade t.o.m. namnet på den och provningsdatum, så¨nu har jag bett honom igen med de specifika uppgifterna. Eftersom de (Svea Solar) är importörer av Huaweis växelriktare måste de ju också ha tillgång till dokument för att kunna styrka CE-godkännandet. Men ärligt talat tror jag aldrig jag får se något protokoll...

Som sagt - tar tacksamt emot info från de som har anläggningar som inte stör och vilken växelriktare som sitter där.
 
En bekant sändareamatör har en anläggning utan optimerare med en växelriktare från SMA (Tyskt fabrikat)
installerad för några år sedan.


Den är enligt honom tyst.
 
Ny uppdatering i solcellsärendet.

Det har varit ganska mulet i flera dagar vilket betyder att störnivåerna från optimerarna blir svagare. Trots detta har jag misstänkt att något har hänt med störninvåerna.
Nu fick jag veta att min närmaste solcellsgranne har fått sina paneler uppgraderade. Om detta betyder att optimerarna är utbytta eller bara att kabeldragningen är justerad vet jag inte.

solceller i Bergshamra_uppdatering4.jpg

Antalet solcellsanläggningar ökar ständigt.
Dom tre "kryssade" kände jag inte till när jag började söka störningar i mitt område. Dom ska nu vara "fixade"
Jag behöver full solinstrålning för att kunna avgöra hur mycket nivåerna har sänkts men i runda slängar 12dB.
Dom usla 200kHz störningarna hörs alltså fortfarande men något svagare. Bakgrundsbruset är fortfarande högt.
Jag ringde upp Bostadsrättsförreningen och pratade med orförande som berättade att tre personer hade jobbat i tre dagar.
Nu är det bara resten kvar.
 
Har nu väntat träget på ordentlig solinstrålning för att få ett referensvärde på kvarvarande "optimerar" störning.
.......och vad händer då....?
Julbelysningarna har tänds och ett nytt knastrande brus täcker 80, 40 och 20m. Kan visserligen vara något annat också.
Aldrig får man vara glad
 
Har nu väntat träget på ordentlig solinstrålning för att få ett referensvärde på kvarvarande "optimerar" störning.
.......och vad händer då....?
Julbelysningarna har tänds och ett nytt knastrande brus täcker 80, 40 och 20m. Kan visserligen vara något annat också.
Aldrig får man vara glad
Kan ju vara någon kinesisk julbelysning.
Det var faktiskt i den vevan när alla grannar började använda olika moderna led belysningar på sina balkonger som jag la ner min verksamhet med att lyssna på kortvåg med min ALA-1530 loop på balkongen.
Det funkade bra i ett antal år när folk fortfarande hade glödljus och minimalt med elektronisk utrustning i sina lägenheter.
 
Jag har också provat en loop men störningarna kommer från alla håll så det spelar ingen roll hur jag vrider loopen.
Det underliga just nu är att störmaxima verkar ligga runt 15MHz och det borde man kunna pejla.

Lite historia: de senaste 5 åren (minst) har amatörradion till 80% bestått i att jaga störningar. Man måste vara tokig!
Jag har fått mycket god hjälp av ESV i flera ärenden men det tar ju aldrig slut.
 
Ang. julbelysning.
Brus-toppen ligger på 15,8MHz och hörs hela dagen och kvällen men inte sent under natten.

En inspelning i AM-läge avslöjade en nätansluten produkt.

15MHz buzz3.jpg
 
Jag har tre villor med nya solpanelinstallationer i mitt närmsta grannskap. Jag tycker inte att jag märkt någon försämring av HF miljön direkt.
Jag frågade dom som klättrade på taket under den senaste installationen och dom sa att "optimerare använder vi inte längre, alldeles för mycket problem med dom" Vi får väl hoppas att det är en trend....
 
Min grannes nya anläggning har inga radiostörningar men invertern har en rätt irriterande fläkt.
 
Min störning hördes inte kl:04.30 men kl:08.00 var den igång och har nu varit igång hela dagen.
Jag tror inte det handlar om julbelysning om man stänger av den vid 20-tiden på kvällen.
 
Jag har fått en kraftig störning som kommer och går och som bara varar ett par minuter men har rätt långa avbrott, så det blir jobbigt att bara gå ut och pejla på måfå. Jag har letat efter något PC-program som kan tidsstämpla när störningen går igång och när den slutar. För många år sedan använde jag ett program där jag ställde squelchen lagom högt på mottagaren och körde in ljudet i PCn. Jag kunde då se när störningen var igång genom att "snabbspola" displayen. Nackdelen var bland annat att programmet käkade MB hela tiden och man fick räkna om tiden från när man startade programmet till verklig tid..
@GLD: "Hemmakontor"?
 
Last edited:
Jag har letat efter något PC-program som kan tidsstämpla när störningen går igång
SDR-programmen kan ju spela in och tidsstämpla. Man lär ju se i vattenfallet när störningen kommer och går.

Min störning stängde av kl:19.58 i kväll. Det måste vara någon typ av timer som styr vad det nu är.
 
SDR-programmen kan ju spela in och tidsstämpla. Man lär ju se i vattenfallet när störningen kommer och går.

Min störning stängde av kl:19.58 i kväll. Det måste vara någon typ av timer som styr vad det nu är.
Ska kolla det. Jag har RSP DUO från SDR Play med valfri SW och LINRAD. Helst vill jag bara ha en lista och slippa kolla en inspelning.
 
Back
Top