Martin.Lundmark
Member
Hej SM4FPDDet är därför man har en diod i varje solpanel, som jag nännt tidigare
Att behöva ha förlustbringande eleketronik som gör detta är svårbegripligt....
SM4FPD
Jag är inte övertygad om att en bypassdiod har samma syfte och ger samma resultat som en optimerare.
Nu är jag inte någon expert på solceller/optimerare. Jag har varit med i projekt där vi mätt prestanda hos solcellsanläggningar som innehöll optimerare.
Där motiverades valet av optimerare med att det gav möjligheten att ”plocka ut” maximalt ur varje solpanel oberoende av vad som inträffade, som t.ex. partiell skugga, blandade paneler, åldring av solpaneler osv. Men det är dyrare att sätta in optimerare än bypassdioder.
Så här skriver solcellskollen.se om valet bypassdioder/optimerare; ”Det huvudsakliga syftet med bypassdioder är egentligen inte att maximera solelproduktionen i en anläggning; det är att skydda paneler från att gå sönder till följd av värmeutveckling (även kallat “hot spots”) som kan uppstå vid delar av en panel som skuggas. Detta undviks med hjälp av bypassdioder genom att strömmen “hoppar över” skuggade delar av panelen. Trots att bypassdioder bidrar till att minska en anläggnings skuggkänslighet är de inte helt pålitliga, framförallt inte i de fall där en eller flera paneler i en sträng är utsatta för lite skugga. Bypassdioder fungerar som bäst när kontrasten i solljus är tydlig mellan en skuggad panel och en oskuggad panel. Vid exempelvis svag skugga på en panel, eller delvis skugga på ett flertal paneler, är det inte säkert att bypassdioderna aktiveras.”
https://www.solcellskollen.se/blogg...ingen-vi-reder-ut-vad-som-ar-bra-att-tanka-pa
Last edited: